A NASCAR azt hitte, hogy a törvény felett áll – Most viszont valóra válhat a legnagyobb rémálmuk
Precedens nélküli botránnyá fajulhat a 23XI Racing, a Front Row Motorsports és a NASCAR között kirobbant jogi csörte.
A két csapat magyar idő szerint szerda délután jelentette be hivatalosan, hogy beperli a stock-car szervezetet az új charter-szerződés körüli visszásságok, ezzel együtt pedig a monopóliumából fakadó visszaélések miatt.
Mint ismert, az extra bevételt és valamennyi verseny rajtrácsán – függetlenül a kvalifikációs eredménytől – garantált helyet biztosító jogosultság 2025-ben életbe lépő és 2031-ig tartó verziójának feltételei kezdettől fogva ellenállást szítottak a Cup Seriesben lévő csapatok körében.
A gárdák szerint a megállapodásban foglaltak kedvezőtlenül hatnak rájuk gazdasági szempontból, emellett továbbra sem ad nekik beleszólási jogot a NASCAR működésébe. Ezeken kívül azt is el akarták érni, hogy a chartereket tegyék határozatlan idejűvé a befektetéseik védelme érdekében.
A patthelyzet két teljes éven át tartott, végül azonban szeptember 6-án a Michael Jordan, Denny Hamlin és Curtis Polk által tulajdonolt 23XI, valamint a vendéglátóipari mogul Bob Jenkins nevéhez fűződő FRM kivételével mindenki elfogadta. A döntést viszont nem azért hozták mert időközben sikerült egyezségre jutniuk a NASCAR-ral. Több csapat állítása szerint a France-család konkrétan sarokba szorította őket, így nem volt más választásuk, mint aláírni a szerződést.
Az ellenálló gárdák pedig a kezdeti fenyegetés után valóban a tettek mezejére léptek és jogi útra terelték az ügyet.
„[A NASCAR] nagyon komolyan megfenyegetett bennünket, ezért nekünk is ehhez mérten kellett reagálnunk” – idézte a The Athletic Hamlint.
Az észak-karolinai Charlotte-ban benyújtott beadványukban úgy fogalmaztak, hogy France-ék a monopoltörvényt teljes mértékben megszegve élnek vissza egyeduralkodó pozíciójukkal a stock-car szakág csúcsán.
Állításuk szerint a NASCAR-t – amely az USA kiemelt pályáinak jelentős részét is birtokolja – legfőképpen a saját vagyonuk gyarapítása miatt tartják fenn a benne versenyző csapatok kárára.
Alperesként a NASCAR-t és annak vezérigazgatóját, Jim France-t nevezték meg.
ELŐZMÉNYEK:
>>>>>A meghunyászkodó NASCAR-csapatok még a szájkosarat is boldogan bevállalják
>>>>>BUMM! A 23XI és az FRM beperli a NASCAR-t!
„Még sosem találkoztam olyan esettel, ami ekkora mértékben sértette volna a versenytörvényt” – mondta a per kapcsán tartott sajtótájékoztatóján a 23XI-t és az FRM-et képviselő Jeffrey Kessler.
„Ebben a sportban egy család a hatalmát kihasználva gyakorlatilag teljes monopóliumot alakított ki a saját hasznát szem előtt tartva. Nincs még egy kiemelt szervezet a világon, amelyet egyetlen família irányítana úgy, hogy önmagára földesúrként, a sportra pedig malacperselyként tekint.”
Nagy szavak ezek egy akkora „tárgyalótermi rocksztártól”, mint Kessler.
A világ egyik vezető trösztellenes és sportjoggal foglalkozó irodájának, a Winston & Strawnnak társelnökeként is jegyzett szakember már olyan szervezetekkel szállt szembe – és nyert is -, mint például az NCAA és az NFL.
„Ez az ügy olyan sportágakra emlékeztet, amelyek modellje átfogóan megváltozott. Ilyenkor a jog állítja őket választás elé: vagy maguktól eszközölnek változást, vagy a körülmények kényszerítik rá. Magyarán, felszállnak a buszra, vagy alákerülnek. A döntés az övék. Senki nem akarja ezt a pert, de a NASCAR nem adott más alternatívát a csapatoknak, csak azt, hogy behódoljanak a zsarnokságnak. Mi harcolunk és tudjuk, hogy ők is így fognak tenni.
Mindent összevetve úgy véljük, hogy a NASCAR-nak muszáj lesz változtatnia, mert a jogrendszer meg fogja követelni. Ha hajlandóak a változásra, akkor annak jelentős mértékűnek kell lennie, hogy igazságos rendszert biztosítson a csapatoknak.
Ha viszont ebbe nem mennek bele, akkor majd a bíróság dönt és én azt mondom, ebben az esetben már nem lesz más választásuk. Ugyanez a szituáció állt fenn az NCAA-ben is. El kell dönteniük, hogy harcolnak tovább és folyamatosan veszítenek, vagy leülnek és azt mondják, készen állnak a sport átalakítására.”
A vitatott, jövőre startoló új rendszer konkrét részleteiről keveset tudni.
Az már biztos, hogy a csapatok továbbra sem kapnak beleszólást a szervezet belső ügyeibe, ahogyan a chartereket sem nyilvánították határozatlan idejűnek.
A kiszivárgott hírek szerint a NASCAR kategorikusan megtiltotta, hogy bárki negatívan nyilvánuljon meg róluk és/vagy jogi lépéseket (!!!) tegyen velük szemben.
Ha ez nem lenne elég, még a gárdák szellemi tulajdonait is ellenőrzésük alá vonnák.
A Next Gen autó 2022-es debütálása óta ráadásul már azt is szigorúan megszabják a csapatoknak, hogy mely beszállítóktól vásárolhatnak csak alkatrészeket.
Ennek kapcsán régóta keringenek spekulációk, mondván ez egy újabb módszer arra, hogy France-ék még több pénzt szerezzenek a saját érdekeltségi körüknek.
Egy biztos, semmitől sem félhet jobban a NASCAR, mint a bíróság.
A szervezet hírhedt a notórius titkolózásáról, amit jól példáz, hogy a profi sportban egyedül az ő szabálykönyvük nem érhető el nyilvánosan. Tárgyalás esetén viszont kénytelenek lesznek kiteregetni nem csak a saját, de a France-dinasztia legbelsőbb ügyeit is.
Ez pedig felér a legnagyobb rémálmukkal.