Ezért távozik Andretti a saját versenyzőbirodalma éléről

Ezért távozik Andretti a saját versenyzőbirodalma éléről
credit: Penske Entertainment/Paul Hurley





Múlt héten a Roger Penske fia, Jay Penske médiacégéhez tartozó Sportico robbantotta a bombát, miszerint Michael Andretti több, mint két évtized után távozik csapatbirodalma, az Andretti Global éléről és innentől fogva üzleti partnere, a Group 1001 vezérigazgatójaként is jegyzett Dan Towriss lép előtérbe.

A pénzügyi vállalat 2018-ban csatlakozott szponzorként az IndyCarban versenyző alakulatukhoz, majd néhány évvel később már fő befektetővé léptek elő. Ennek részeként több száz millió dollárt pumpáltak a vágyott Forma-1-es projektbe, 2023-tól pedig Towriss társtulajdonosként is beszállt az Andrettibe.

A jövőt tekintve rögtön leszögezték, hogy Michael továbbra is marad az AG-nél tanácsadói minőségben, valamint nagykövetként.

A hír napvilágra kerülése után több konteó is felütötte a fejét.

Egyes spekulációk szerint az Andrettivel partnerségre lépett Zapata zuhanórepülése is komoly szerepet játszott Michael távozásában. A generatív mesterséges intelligenciában utazó startuppal év elején borult össze az Andretti Acquisitions Corporation. A vállalatot még 2021-ben hozták létre azzal a céllal, hogy már meglévő vállalkozásokat, eszközöket szerezzenek be egyesülés, tőzsdei tőke, eszközbeszerzés, részvényvásárlás és/vagy átszervezés útján.

A frigy kezdetekor még 10 dolláros áron forogtak a Zapata-részvények, mára viszont az értékük 0.33 dollárra zuhant, egyes becslések szerint 50 milllió $ körüli veszteséget okozva Andrettinek.

Májusban egyébiránt a Kajmán-szigeteken bejegyzésre került az AAC utódja, az Andretti Acquisitions Corporation II, amelynek élén Andretti és az AG régi szponzorának, a U.S. Concrete-nek elnök-vezérigazgatója, Bill Sandbrook áll. Az igazgatótanácsba pedig szeptember 5-én bekerült a McLaren-vezér Zak Brown is.

Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy mire készülnek a jövőben.

Emellett az is elterjedt, hogy Towriss – és az idei kritikái miatt Andrettivel fasírtba került Penske – kényszerítette a hátralépésre a versenyzőből lett üzletembert.

Néhány nappal a hír napvilágra kerülése után végre megszólalt a legfőbb érintett és tagadta, hogy a történtekben a Kapitánynak bármilyen szerepe lett volna. A döntés okaként inkább a saját magánéletében történt változásokra hivatkozott.

„Abszolút nem így van, nem adnék Rogernek ekkora elismerést” – nyilatkozta ironikusan Andretti az AP-nek.

„Hónapok óta dolgozunk ezen. Az életem jelenlegi szakaszában úgy éreztem, eljött az ideje annak, hogy más szerepet vállaljak a csapaton belül. Egy olyat, ahol már nem kell naponta jelen lennem, ugyanakkor még mindig kivehetem a részem a munkából, mivel tanácsadóként és nagykövetként továbbra is aktív leszek. Dannel sikerült megegyezésre jutnunk és mindketten nagyon elégedettek vagyunk az eredménnyel. Fantasztikus dolgok történtek már velem az életem során és most jött el az idő arra, hogy kiélvezzem ezek egy részét.”

A Colton Herta által vezetett #26 Dallara-Honda főszponzora, a Gainbridge is a Group 1001 alá tartozik (credit: Penske Entertainment/Chris Owens)

Andretti október elején ünnepli a 62. születésnapját, eddigi életét pedig szinte kizárólag a versenypályákon töltötte. Legkisebb gyermekei, az ikerpár Mario és Miati még csak 10 évesek, nemrég pedig legidősebb fia, Marco megajándékozta a legelső unokájával is.

A Sportico belső forrásaira hivatkozva arról számolt be, hogy az átalakulás részeként Michael lemondott a saját tulajdonrészéről. Ezt azonban Towriss cáfolja.

„Egy szóval sem mondtuk, hogy Michael már nem tulajdonos a csapatnál. Nyilvánvalóan átszerveztük a tulajdonosi struktúrát, de neki még mindig van anyagi érdekeltsége. Az információk kiszivárgása olyan módon történt, ami miatt nehezebb helyzetbe kerültünk a reagálást illetően.

Az emberek mindig megpróbálják kitölteni az információs vákuumot olyan történetekkel, amelyek jól hangzanak és érdekesek. Ez a sztori viszont nem különösebben izgalmas: Michael úgy döntött, itt az idő arra, hogy más szerepet vállaljon a napi mókuskerék helyett.”

Towriss azt is nyomatékosította, hogy ő egy pénzügyi óriás vezetője, ebből adódóan pedig nem szerepel a tervei között az, hogy az AG napi működésének irányítását is magára vállalja. Előreláthatólag a jelenlegi vezetés maradni fog a helyén, a versenyzők szerződései pedig abban az esetben sem felbonthatóak, ha radikális változás történik a legfelső szinten.

Az IndyCarban jövőre kezdődő új érára vonatkozó megállapodást már Towriss írta alá. Az Andretti Global három charteres autóval képviselteti magát 2025-ben Colton Hertával, Kyle Kirkwooddal és Marcus Ericssonnal a volán mögött.

A nagy kérdés viszont, hogy jelen változások milyen hatással lesznek az F1-es törekvésekre. Egyáltalán, forszírozzák-e még a belépést?

Konkrét választ erre sem Towriss, sem pedig Andretti nem kívánt adni.

Az AG évek óta próbál bejutni a világbajnoki sorozat rajtrácsára. Jelentkezésüket az FIA elfogadta, maga a Forma-1 viszont továbbra sem hajlandó megnyitni a kapukat előttük még a Cadillac partnersége ellenére sem.

A helyzet idén májusban odáig fajult, hogy Mario Andretti személyesen látogatott el a Capitol Hillre, hogy a republikánus – egyben a General Motorshoz hasonlóan michigani – képviselő, John James támogatásával tárgyaljon az F1 elutasító magatartásának jogszerűségéről.

Ennek kapcsán olyan hírek is felröppentek, hogy személyi ellentét áll fenn az Andretti-család és az F1 között. Ha ez valóban így van, akkor adja magát a kérdés, hogy az átszervezés után megváltozhat-e a véleményük?