„Megvédjük a jogainkat” – A 23XI beperelheti a NASCAR-t?
A rájátszás nyitóhétvégéjét megelőzően a NASCAR Cup Series csapatainak többsége aláírta a vadonatúj charter-megállapodást.
A 23XI Racing és a Front Row Motorsports azonban továbbra sem hajlandó elfogadni a szervezet által megszabott feltételeket.
„A NASCAR folyamatosan visszautasította, hogy érdemben tárgyaljon a csapatunkkal” – nyilatkozta a FOX-nak a 23XI egyik fő befektetője, egyben a társtulajdonos Michael Jordan pénzügyi tanácsadója, Curtis Polk.
„Mi vagyunk Dávid, aki Góliáttal néz szembe. A NASCAR-nak jelentős tárgyalási fölénye és befolyása van a sportágra nézve. Az utóbbi hónapokban rendre kihasználták a hatalmukat, a csapatok kiemelt problémákra vonatkozó kéréseit semmibe vették és csak kisebb változtatásokat fogadtak el olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyek részletkérdésnek minősültek.
Nem akarunk olyat tenni, ami a 23XI számára előnyös lenne ugyan, a NASCAR-nak, a France-családnak, vagy bármelyik csapatnak, versenyzőnek és a rajongóknak viszont kárára válna. Olyan megoldást szerettünk volna, ami mindenkinek a javát szolgája.
Az elénk tett szerződésben foglalt feltételeket viszont nem tudtuk elfogadni.
Ez egy rendkívül egyoldalú megállapodás, ami hatalmas visszalépést jelent a jelenlegi charter-rendszerhez képest. Nem tudtunk aláírni egy olyan dokumentumot, amelyben az egyik fél aránytalanul nagy hatalmat gyakorol a másik felett.”
A hírek szerint a behódolt alakulatok sem önként és dalolva mentek bele. A NASCAR konkrétan rákényszerítette őket egy zsarolásnak beillő ultimátummal: ha nem írják alá a szerződést az előre megszabott határidőre, akkor elveszik tőlük a már meglévő chartereiket.
Ez elképesztően nagy csapásnak bizonyult volna, hiszen a különleges jogosultság értéke ma már 30-40 millió dollár körül mozog, így ezekre komoly befektetésként tekintenek.
„Megértjük, hogy egyes csapatok nyomás alatt érezték magukat és kényszerből mentek bele a megállapodásba” – folytatta Polk, aki maga is rendelkezik kisebb tulajdonrésszel a gárdánál.
„A 23XI viszont a saját kihívásaival néz szembe és úgy ítéltük meg, hogy a feltételek hátrányosan hatnak a működésünkre, a tulajdonosi körünkre, érdekeinkre, valamint a szellemi tulajdonra vonatkozó jogainkra. Nem a hatvanas években vagyunk, ez a kizsákmányoló módszer 2024-ben már nem állja meg a helyét.”
Egyelőre nem tudni, hogy mi lesz a két gárdával. Arról sincsenek konkrét információk, hogy egyáltalán maradt-e még lehetőségük további megbeszélésekre a NASCAR-ral és ezek kedvező alakulása esetén utólag aláírhatják-e a szerződést.
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>A meghunyászkodó NASCAR-csapatok még a szájkosarat is boldogan bevállalják
A charterekből jelenleg 36 darab érhető el, amelyeket a csapatok egymás közt adhatnak-vehetnek. Ezek birtokában az érintett autónak kvalifikációs eredménytől függetlenül, biztos helye van a rajtrácson, továbbá részesülnek a szervezet bevételeiből is.
Az elmúlt két év során a csapatok azt szerették volna elérni, hogy befektetéseik védelme érdekében a chartereket nyilvánítsák állandóvá, növeljék a médiabevételekből származó részesedésüket, valamint legyen szavuk a NASCAR irányításában is.
Ebből az első már nyilvánvalóan nem valósult meg, hiszen az új szerződés csak 2031-ig szól, a másik két feltételről viszont egyelőre nem állnak rendelkezésre pontos infók.
Annyi viszont kiszivárgott, hogy a NASCAR beletett egy olyan kitételt is, miszerint a gárdák nem nyilatkozhatnak negatívan a szervezetről.
Visszatérve a 23XI-re, a másik társtulaj, vagyis Denny Hamlin a minap elmondta, hogy adott esetben charterek nélkül is versenyezhetnek, de ez anyagi értelemben nyilván nehezebb lenne számukra.
Polk viszont már így fogalmazott:
„Megvannak a forrásaink. Ha akarunk, akkor versenyezni fogunk.”
A lényeg persze a „ha akarunk” részen van.
Adta magát a kérdés, hogy fontolgatják-e az ügy jogi útra terelését.
„Ez üzlet és nem fogjuk hagyni, hogy rákényszerítsenek bennünket olyasminek az aláírására, amivel nem vagyunk elégedettek.
Nem akarok találgatásokba bocsátkozni arról, hogy mit fogunk csinálni. Megvédjük a jogainkat és bármit megteszünk, amire ennek érdekében szükség van.”
A NASCAR mindeddig nem kívánta kommentálni a helyzetet, ahogyan a Front Row Motorsports sem bizonyult túlságosan bőbeszédűnek.
A gárda tulajdonosa, Bob Jenkins annyit viszont elárult, hogy az aggályaik megegyeznek a 23XI által megfogalmazottakkal.
„Este hatkor adták át a 105 oldalas szerződést és arra kértek bennünket, hogy éjfélig írjuk alá” – nyilatkozta az üzletember a The Athleticnek.
„Semmi gondunk nincs azokkal, akik elfogadták, de sok olyan embert ismerek, akik hasonlóan vélekedtek, mint mi, mégis úgy érezték, hogy muszáj belemenniük.”
A lapnak egy névtelenséget kérő, a feltételeket elfogadó csapattulajdonos csak ennyit reagált:
„Fegyvert szegeztek a fejünkhöz és alá kellett írnunk. Ez van. Továbblépünk.”