A meghunyászkodó NASCAR-csapatok még a szájkosarat is boldogan bevállalják

A meghunyászkodó NASCAR-csapatok még a szájkosarat is boldogan bevállalják

credit: James Gilbert/Getty Images





Magyar idő szerint szombat délután vált hivatalossá, hogy a NASCAR Cup Series csapatainak zöme több év huzavona után aláírta a 2025-től érvénybe lépő, vadonatúj charter-megállapodást.

Két gárda, név szerint a 23XI Racing és a Front Row Motorsports azonban nem volt hajlandó belemenni a feltételekbe, így az ő jövőjük a bajnokságban egyelőre a levegőben lóg.

Jelen állás szerint nem tudni, van-e lehetőségük további tárgyalások lefolytatására a szervezettel, amelyek kedvező kimenetele esetén a későbbiekben végül mégis szignózhatják a szerződést.

A NASCAR és a csapatok közti, meglehetősen csúnya polgárháborúhoz „méltó módon” ráadásul a behódolt csapatok tulajdonosai sem önként és dalolva szignózták nevüket a szervezet elkövetkező hét évét meghatározó dokumentumokra.

A hírek szerint a France-család által irányított amerikai stock-car birodalom konkrétan sarokba szorította a mezőny tagjait, mondván ha péntek éjfélig nem írják alá a kontraktust, akkor elveszik tőlük a már meglévő chartereiket.

Ez nem akármilyen zsarolási alapot képezett tekintve, hogy a különleges jogosultságok ára 20-40 millió dollár között mozog és emiatt a csapatok komoly befektetésként tekintenek rá.

Ebben a cikkben már részletesen beszámoltunk az új charter-rendszer körüli vitákról, valamint a 23XI társtulajdonosa, Denny Hamlin ellenvetéseiről, amelyeknek még a szerdai médianapon adott hangot végül erre a szomorú konklúzióra jutva:

„Kiveszem a részem a sportból, invesztálok Jim France-ba és a NASCAR-ba. Úgy érzem viszont, hogy bizonyos szempontból csak egy szálka vagyok a szemükben és több, mint valószínű, hogy jobb lenne nekik nélkülem.”

Szombaton viszont már sokkal szűkszavúbbnak bizonyult.

A 23XI jövőjét firtató kérdésekre mindössze annyit reagált, hogy technikailag így is maradhatnának a Cupban, de charterek nélkül egyértelműen sokkal nehezebb helyzetben lennének anyagilag.

„Nem tudok mást mondani. Bárcsak tudnék, vagy akarnék, de egyelőre ennyi.”

A helyzet egyik legnagyobb kárvallottja momentán Bubba Wallace.

Az alabamai pilóta szerződése az idei év végén lejár, a 23XI pedig mindenképpen hosszabbítani akar vele. A charter-mizéria miatt azonban erre máig nem kerülhetett sor.

„Bosszantó látni, hol tartunk” – mondta Wallace.

„Mindez kihat az életemre, a megélhetésemre és mindenre, ami a jövőmmel kapcsolatos.”

A gárda tervei között szerepelt egy harmadik Toyota nevezése is a soron következő évtől, de erről nyilvánvaló okokból egyelőre még ugyancsak nem tudtak dönteni.

A szintén egy személyben versenyző és csapattulajdonos Brad Keselowski azonban kollégájával ellentétben rábólintott a NASCAR ajánlatára és boldog, amiért az egész hercehurcát maga mögött hagyhatja.

„Még hosszú ideig szeretnénk a NASCAR-ban lenni” – nyilatkozta a sajtónak a 2012-es Cup-bajnok.

„Aláírtuk a charter-megállapodást, ami egy nyilatkozatnak minősül a sport iránti elkötelezettségünkről.”

Arra a kérdésre, hogy rákényszerítve érezte-e magát a megszabott határidő miatt, így válaszolt:

„Nem igazán tudom, hogy honnan jött ez, de a kényszerítés erős kifejezés. Tudják, elérkeztünk egy olyan pontra, amikor már fontos, hogy ezeket a dolgokat magunk mögött hagyjuk és teljes egészében a jövőre koncentráljunk.


KAPCSOLÓDÓ: A NASCAR megzsarolta a csapatokat, a 23XI és a Front Row azonban továbbra sem hajlandó aláírni a charter-szerződést


A charterek körüli problémák szerteágazóak.

Az elmúlt két év során a csapatok azt akarták, hogy befektetéseik védelme érdekében ezen jogosultságokat nyilvánítsák állandóvá, növeljék a médiabevételekből származó részesedésüket, valamint legyen szavuk a NASCAR irányításában is.

A többi nagy sportszervezet franchise-rendszerével ellentétben ugyanis a charterek ezidáig nem adtak semmiféle beleszólási jogot a szervezet döntéseibe.

Ezzel szemben a NASCAR csak 7 évvel volt hajlandó meghosszabbítani a rendszert, ami óriási ellenállást keltett. Legalábbis mostanáig. A France-dinasztia előhúzta a kalapból a régóta belebegtetett „megszoksz, vagy megszöksz” módszert és konkrét határidőt szabva sarokba szorította a teljes garázst.

A csapatok pedig fejet hajtva be is hódoltak.

Ezt a fordulatot már akkor sejteni lehetett, amikor a NASCAR-nak sikerült megtörnie a szappanopera elején még rendkívül egységes Race Team Alliance-t. A gárdákat tömörítő érdekvédelmi szövetség eleinte még csak egységesen volt hajlandó tárgyalni, France-ék viszont ármánykodva elérték, hogy az elmúlt évben már külön-külön üljenek le velük beszélgetni a tulajdonosok/vezető tisztviselők.

Innentől fogva már a család térfelén pattogott a labda.

A behódolt csapatok – amelyek többsége csak és kizárólag a NASCAR-ban van jelen – a jelek szerint inkább a komfortzónát választotta, még akkor is, ha az új feltételek őket is hátrányosan érintik.

A hírek szerint ráadásul még abba is belementek, hogy szó szerint befogják a szájukat.

Az Associated Press információi szerint a NASCAR egy speciális záradékot is betett az új szerződésbe, ami megtiltja a gárdák számára, hogy negatívan nyilvánuljanak meg a szervezetről.

Ezt akár nevezhetnénk is a nem hivatalos „Hamlin-szabálynak”.

Erre utalt a 23XI egyik befektetője, Curtis Polk, amikor Darlingtonon egy cetlivel a hátán jelent meg azzal a felirattal, hogy:

„Kérem, ne kérdezzenek a charteremről. Nem akarok rosszat mondani a NASCAR-ról és ezáltal elveszíteni.”

France-ék pedig még tovább akarnak menni.

A többek közt garantált indulási jogot biztosító charterből jelenleg 36 darab áll rendelkezésre, amelyeket a csapatok egymás közt adhatnak-vehetnek.

További négyet visszatart a NASCAR arra az esetre, ha új gyártó csatlakozna a Cuphoz. Ez viszont már a múlt, mivel a szervezet azt akarja, hogy a szóban forgó charterek hozzájuk kerüljenek egy (vagy akár több), a France-családhoz kötődő csapat tulajdonaként.

Jelenleg egyetlen gárdánál sem szerezhetnek érdekeltséget a szervezetet tulajdonló família azon tagjai, akik bármilyen pozíciót is betöltenek a NASCAR irányításában. Kivételt képez, ha egy tulajdonos mindenképpen meg akar válni a csapatától, vevőt azonban nem talál rá. Ebben az esetben a NASCAR átveheti, de maximum 12 hónap erejéig.

Az ötlet sokakat felháborított, mondván veszélyezteti a sport integritását, emellett pedig anyagi értelemben is aggályos, hiszen így már France-ék is részesülnének a bevételekből.

A szájkosár-törvény értelmében viszont a NASCAR-nak már nem kell attól tartania, hogy bárki is kritizálná őket.


UPDATE:

>>>>>„Megvédjük a jogainkat” – A 23XI beperelheti a NASCAR-t?