A NASCAR megzsarolta a csapatokat, a 23XI és a Front Row azonban továbbra sem hajlandó aláírni a charter-szerződést

A NASCAR megzsarolta a csapatokat, a 23XI és a Front Row azonban továbbra sem hajlandó aláírni a charter-szerződést
credit: Jared C. Tilton/Getty Images





Finiséhez érkezett el a NASCAR hosszú ideje húzódó polgárháborúja.

A csapatok többsége a Cup Series playoffjának nyitóhétvégéjén, az Atlanta Motor Speedwayen aláírta a szezon végén lejáró charter-megállapodás 2031 végéig történő meghosszabbítását.

A 23XI Racing és a Front Row Motorsports azonban továbbra sem hajlandó elfogadni a feltételeket.

„A 23XI úgy döntött, a NASCAR által előírt határidő lejártával nem írja alá a 2025-2031 közti időszakra vonatkozó chareter-szerződést” – áll a MIchael Jordan és Denny Hamlin vezette gárda közleményében.

„Az álláspontunk – ahogyan a NASCAR-nak írt levelünkben is kifejtettük – az, hogy nem volt lehetőségünk tisztességesen tárgyalni az új kontraktusról. Határidőre, írásban tájékoztattuk a szervezetet, hogy milyen kérdésekre kellene megoldást találni. Szerettünk volna konstruktív megbeszéléseket folytatni, hogy ezeket letisztázzuk és oly’ módon haladjunk tovább, ami igazságos, közben pedig erősíti a sportot, amit mindannyian szeretünk. A 23XI elkötelezett annak irányába, hogy a legmagasabb szinten versenyezzen, miközben szilárdan kitartunk azon hitünk mellett, hogy a NASCAR-t tisztességesen és igazságosan kell irányítani.”

A csapatok már lassan két éve vívták csatáikat a szervezettel annak érdekében, hogy az új megállapodás gazdasági szempontból kedvezőbbé váljon számukra.

A charterek – amelyekből összesen 36 áll rendelkezésre – garantálják az őket birtokló csapatok helyét a rajtrácson (tehát nem fenyegeti őket a kvalifikációkon való elvérzés lehetősége), továbbá némi extra részesedést kapnak a NASCAR bevételeiből is.

Utóbbi azonban meglehetősen elenyésző – legalábbis ahhoz az összeghez képest, amennyit a gárdák szívesen látnának a bankszámláikon. A színfalak mögötti szituációt jól szemlélteti, hogy a hírek szerint már az olyan nagyágyúk sem tudnak profitot termelni, mint például a Hendrick Motorsports, vagy a JGR.

A többi nagy sportszervezet franchise-rendszerével ellentétben ráadásul a charterek nem adnak beleszólási jogot sem a szervezet döntéseibe.


credit: Jared C. Tilton/Getty Images

A Cup-csapatokat tömörítő Race Team Alliance több egyéb mellett azt követelte, hogy a chartereket – amelyek értéke 25-40 millió dollár között mozog – a befektetéseik védelme érdekében nyilvánítsák állandóvá, növeljék a médiabevételekből származó részesedésüket, valamint legyen szavuk a NASCAR irányításában is.

Ezzel szemben a NASCAR csak 7 évre hosszabbítja meg a charter-rendszert, amihez még elviekben hozzácsapnának újabb 7-et opcióként.

Mindemellett az az ötlet is felzúdulást okozott, hogy jövő évtől már a France-családnak is lehetősége lenne saját csapat nevezésére.

A mostani kontraktus értelmében egyetlen gárdánál sem szerezhetnek érdekeltséget a szervezetet tulajdonló família azon tagjai, akik bármilyen pozíciót is betöltenek a NASCAR irányításában. Ez alól kivételt képez, ha egy tulajdonos mindenképpen meg akar válni a csapatától, vevőt azonban képtelen találni rá.

Ebben az esetben a NASCAR átveheti, de maximum 12 hónapra. 2025-től viszont már teljesen szabadon, bármikor beszállhatnának a pályán zajló küzdelmekbe. Ha ezt meglépik, akkor veszélybe sodorhatják a sport integritását, pluszban még a charterekkel járó pénzek tortájából is kiszakíthatnak egy szép nagy szeletet.

„Az embereknek tudniuk kell, hogy én nagyon sok pénzt kerestem NASCAR-versenyzőként és úgy döntöttem, ezt visszaforgatom a France-családba, ezzel együtt pedig a NASCAR-ba” – nyilatkozta Hamlin még a playoff szerdai médianapján.

„Ők viszont továbbra sem adtak lehetőséget arra, hogy esélyem nyíljon valamit viszontlátni ebből.

Én csak próbálom jobbá tenni a sportot. Bárcsak nagyobb szerepem lehetne benne… Történtek pozitív változások és tárgyalások, amelyek alapján úgy érzem, hogy a NASCAR már nyitottabbá vált a javaslatainkra bizonyos területeken. Amikor viszont a pénzre terelődik a szó, akkor még mindig két teljesen különböző oldalon állunk. Versenyzőként több, mint 20 évet töltöttem már itt és mindent megtettem annak érdekében, hogy növekedést érjek el a közösségi médiában, tartalmakat gyártsak és hasonlók. Igyekszem haladni a korral.

Megpróbáltam egy saját csapatot indítani, hogy olyan szintre léphessek, ami már túlmegy a versenyzői szerepkörön. Kiveszem a részem a sportból, invesztálok Jim France-ba és a NASCAR-ba. Úgy érzem viszont, hogy bizonyos szempontból csak egy szálka vagyok a szemükben és több, mint valószínű, hogy jobb lenne nekik nélkülem.”

Hamlin emellett azt is elmondta, hogy a darlingtoni Southern 500 után a NASCAR felső vezetéséből az égvilágon senki nem gratulált Tyler Reddick alapszakasz-bajnoki címéhez és még a trófea ünnepélyes átadásán sem vettek részt.

A szombaton, Atlantán létrejött megállapodás értelmében a paddock jelentős része végül belement a feltételekbe, a hírek szerint azonban nem önként és dalolva.

Az AP hírügynökség és a The Athletic belső forrásaikra hivatkozva egyaránt arról írt, hogy a csapatokat konkrétan megfenyegették, mondván ha nem írják alá péntek éjfélig, akkor elveszik tőlük a már meglévő chartereiket.

A fentiek alapján nem kell ecsetelni, hogy ez mekkora csapást jelentene számukra.

A 23XI döntését Bubba Wallace – akivel a gárda a charter-helyzet miatt még mindig nem tudta nyélbe ütni a hosszabbítást – aggódva konstatálta:

„A helyzetem szorosan összefonódik a charter megállapodással, ezért bosszantó látni, hol tartunk. Mindez kihat az életemre, a megélhetésemre és mindenre, ami a jövőmmel kapcsolatos.”


UPDATE:

>>>>>A meghunyászkodó NASCAR-csapatok még a szájkosarat is boldogan bevállalják

>>>>>„Megvédjük a jogainkat” – A 23XI beperelheti a NASCAR-t?