Bryan Herta: Úgy tűnik, hogy az IndyCarban már nincsenek egyenlő feltételek
Idei második, teljes eddigi IndyCar-karrierjét nézve pedig a harmincegyedik győzelmét ünnepelhette Josef Newgarden magyar idő szerint vasárnap hajnalban, Gatewayen.
Utóbbi révén feljött az örökranglista tizedik helyére, holtversenyben Dario Franchittivel, Helio Castronevesszel és Paul Tracyvel.
Sikere azonban nem aratott osztatlan népszerűséget.
A Team Penske sztárja két sárga zászlós szakaszt is előidézett a futam során. Először a 196. körben történt megforgása miatt kellett beküldeni a pace cart, a biztosítékot azonban a mezőny tagjainál – különösképpen saját csapattársánál, Will Powernél – az ezt követő restart csapta ki.
A zöld zászló pillanatában Newgarden az utolsó pillanatig húzta a felgyorsítást, ami végül egy láncreakciót eredményezett. Ennek legnagyobb kárvallottja Power lett, miután az autójára ráfutott Alexander Rossi.
A baleset mindkettejük napjának végét jelentette, az ausztrál pedig olyannyira dühös volt, hogy a 12-es Dallara-Chevyből kipattanva átugrott a pitfalon és azon nyomban a középső ujjának felmutatásával jelezte Newgardennek az őszinte véleményét.
„Várt, aztán elindult, majd lassított, megint elindult, újra lassított” – nyilatkozta az eset után a mérhetetlenül dühös Power.
„Ekkor már tudtam, hogy mi lesz a vége.”
THEY WRECK ON THE RESTART!
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) August 18, 2024
The red flag is out at @WWTRaceway.
📺: #Bommarito500 on USA and Peacock pic.twitter.com/kychxIEmbE
Az IndyCar tájékoztatása szerint a 2-es telemetriai adatai bizonyították, hogy a restart-zónában Newgarden folyamatosan tartotta az előírt sebességet, de nem gyorsított fel versenytempóra.
A szervezet egyik tisztviselője ezzel kapcsolatban elmondta, a szabályok szerint a zónában az első helyen álló diktálja a tempót, annak végéhez érve azonban életbe lép a zöld jelzés és onnantól fogva a mezőny bármelyik tagja nekiiramodhat, függetlenül attól, hogy mit csinál a vezető pozícióban lévő pilóta.
Érdemes megjegyezni, hogy Indy Star szerint a fedélzeti kamerás felvételek alapján úgy tűnt, hogy Newgarden párszor valóban elvette a gázt a zónán belül.
„Nagyon kiábrándító az eredmény” – mondta Rossi, akit kiesése révén csak a tizenkilencedikként rangsoroltak.
„Nem tudom, mit lehet tenni egy ilyen helyzetben, amikor az élen álló fékteszteli mezőnyt. Remek versenyünk volt és könnyedén összejöhetett volna egy top 5-ös befutó.”
A baleset után Colton Herta nem fogta vissza magát a csapatrádión:
„Ez büntetést ér. Nagyon, nagyon piszkos húzás volt.”
Erre a stratégája, egyben az Andretti Global ügyvezetője, Rob Edwards így reagált:
„Hihetetlenül rossz volt.”
A leintés után azonban csak egyetlen embert szankcionáltak: Hertát.
A 24 éves kaliforniai eredetileg negyedikként ért célba, de Linus Lundqvist blokkolása miatt a körön belül lévők végére sorolták. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy összesen csak öten zártak körhátrány nélkül, így Herta mindössze egy pozíciót vesztett.
„Nem azt mondom, hogy Colton nem érdemelt büntetést, de a paddockban egyre inkább az a vélemény, hogy nincsenek egyenlő feltételek” – nyilatkozta Colton édesapja Bryan Herta az NBC-nek.
„Az egyik srác direkt lelassítja a mezőnyt egy háromautós balesetet okozva, majd megússza szankciók nélkül. A másik pedig keményen versenyez, blokkol és rögtön büntetik. Josef ennél sokkal rosszabb dolgot tett, mert három autó is kiesett miatta. Ez miért nem érte el azt a szintet, ami már büntetést érdemelne? Még a saját csapattársa is bemutatott neki.”
Frustration boiled over.#INDYCAR pic.twitter.com/bDsvMHQWQa
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) August 18, 2024
A Kyle Kirkwood stratégájaként jegyzett idősebb Herta elárulta, hogy a mezőny egy része szerint az IndyCar igazságtalanul osztogatja a büntetéseket.
Az év eddigi legnagyobb botrányának főhőse szintén a Penske volt, miután áprilisban kiderült, hogy az egy hónappal korábbi szezonnyitón manipulált push-to-pass szoftvert használtak. Erre végül úgy derült fény, hogy a Long Beach-i futam edzésén egy hiba következtében a teljes mezőnynél elszállt a rendszer, kivéve a három Penske-autót.
Mint kiderült, a csapat úgy manipulálta a rendszert, hogy a versenyirányítást megkerülve már a rajtnál és a restartoknál is használni tudták az előzéseket segíteni hivatott gombot.
Az IndyCar átnézte a korábbi adatokat, amelyekből világosan kiderült, hogy a patinás gárda p2p-szoftverében már a St. Petersburg-i futamon is megtalálható volt az illegális kód.
A trükközés következtében a győztes Newgardent és a harmadikként leintett Scott McLaughlint utólag kizárták. A negyedik helyet megszerzett Power megúszta 10 pont levonással, miután a vizsgálat során nem találták jelét annak, hogy ő akár egy másodpercig is szabálytalanul használta volna az extra lóerőket adó p2p-t
Ennek ellenére továbbra is élénken él az a nézet, a Roger Penske tulajdonában lévő szériában a Team Penske felé lejt a pálya.
„Egyre többen érezzük így a paddockban, de talán én vagyok az első, aki ki is mondja” – folytatta Herta.
„Ha Colton megérdemelte a büntetést, akkor határozottan a másik srác is. Colton blokkolta Linust, szankcionálták, rendben van. Hogyan fordulhat viszont elő az, hogy [Newgarden] fékteszteli a komplett mezőnyt, balesetet generál és semmit sem kap érte? Hogyan lehet, hogy blokkolás rosszabb, mint egy háromautós incidens, amiben az egyik ráadásul a levegőbe is emelkedett?
Will Power öt autónyi távolságban volt tőle, mégis tudta, hogy ki miatt következett be az egész. Kristálytiszta volt.
[Newgarden] nem tartotta be a szabályokat, mégsem szabtak ki rá büntetést. Colton szintén nem követte az előírásokat, az ő esetében viszont ezt meg is torolták. Miért? Miben különbözött ez, figyelembe véve a másik eset következményeit?”