Larson padlón van, de legalább megválasztották az Indy 500 legjobb újoncának

Kyle Larsont választották meg a 108. Indy 500 legjobb újoncának
credit: Penske Entertainment/Walt Kuhn

Kyle Larsont választották meg a 108. Indy 500 legjobb újoncának




Mélységes csalódottsággal távozott vasárnap az Indianapolis Motor Speedwayről Kyle Larson, miután karrierje első Indy 500-át egy pitben történt gyorshajtásnak hála csak a tizennyolcadikként zárta.

Külön fájó pont, hogy az időjárás miatt négy órát halasztott legendás viadal kedvéért Rick Hendrickkel együtt lemondtak a NASCAR Coca-Cola 600-ának megkezdéséről is. Helyét a Cup naptárának leghosszabb futamán Justin Allgaier vette át az 5-ös Chevyben, a tervek szerint pedig a Charlotte-ra való megérkezése után Larson váltotta volna.


Az 500 leintését követően hiába pattant rögtön repülőgépre és futott be lóhalálában a Charlotte Motor Speedwayre, a pilótacserére már nem volt lehetőség.

Landolásával szinte egyidőben itt is eleredt az eső villámokkal kísérve, cirka 90 perc múlva pedig a NASCAR hivatalosan befejezettnek nyilvánította a 400 helyett csak 294 kört számlált versenyt.

A döntést a magas páratartalom miatt nehézkes pályaszárítással és a potenciális újraindítás késői időpontjával indokolták.

Ezt a fordulatot mély felháborodással fogadták a rajongók, mondván a másfél mérföldes ovál ekkor már szinte teljes egészében száraz volt. Ráadásul a helyszíni nézők beszámolói szerint a NASCAR csak tessék-lássék módján próbálta felszárítani a vonalvezetést, mintha csak direkt arra játszottak volna, hogy ne kelljen újra elővenni a zöld zászlót.

A helyzetet a mezőny tagjai is értetlenül fogadták.

A győztesnek kihirdetett Christopher Bell csapatának tulajdonosa, Joe Gibbs elmondta, az éjszaka egy pontján a NASCAR tisztviselői személyesen tájékoztatták őt arról, hogy negyed óra múlva az autóikhoz szólítják a pilótákat és folytatódik a CC600.

Két perccel később azonban fordult a kocka és hivatalosan bejelentették a futam végét.

A helyzet kapcsán számos konteó született a NASCAR nemtörődömségétől kezdve egészen odáig, hogy a közvetítésért felelős FOX csatorna mondta ki a végső szót.

Az igazság jelenleg odaát van és minden valószínűség szerint ott is marad.

Egy viszont biztos, a kockás zászló korai belengetése miatt a már két éve a nagy duplázásra készülő Larson egyetlen métert sem tehetett meg a CMS-en.

A két verseny kombinált 1100 mérföldes távja helyett csak az indianapolisi ötszáz mérföldet teljesíthette.

Az anyatermészet többszörös gyomrosa teljesen letaglózta a 2021-es Cup-bajnokot, aki elkeseredésének másnap egy szomorú posztban is hangot adott a közösségi médiában.

Hangulata az Indy 500 esti bankettjére sem javult.

„Minden tökéletes volt egyenesen a versenyek napjáig” – nyilatkozta az esemény előtt Larson az NBC-nek.

„Ez az, ami igazán elkeserít. Őszintén szólva a vasárnap nagyon pocsék volt, nem igazán élveztem belőle semmit. Remélhetőleg lesz még alkalmunk újra belevágni és akkor már máshogy alakul mindkét futam.

Könnyebb lett volna megbirkózni az egésszel, ha csak egy átlagos versenynap lett volna. Akkor viszont nehéz az embernek túltennie magát a történteken, amikor két kiemelten fontos futamról van szó, amelyek közül az egyik ráadásul hatással van az egész szezonra. Ugyanakkor hálás vagyok azért, hogy megadatott az esély nekem arra, hogy megpróbáljam.”


Larson elárulta, hogy mentálisan megviselte a CC600 háttérbe szorításáról hozott döntés, ami hatással lett az Indy 500-ára is.

„Úgy éreztem, hogy hatalmas teher nehezedik rám és bűntudatom volt, amiért nem lehettem egyszerre két helyen. Végig nem voltam a megfelelő lelkiállapotban. Semmit sem élveztem a vasárnapból. Minden szempontból vesztes helyzetbe kerültünk. Még akkor is, ha a világ legnagyobb versenyéről van szó, nehéz kiélvezni, ha közben tudod, hogy ki fogsz hagyni egy másikat.”

Charlotte-i megérkezése után Larson kicsit jobb kedvre derült, miután látta, hogy a vonalvezetés kellőképpen javul és hamarosan átveheti Allgaiertől az 5-ös Chevyt.

Aztán jött a hideg zuhany.

„Tudtam, hogy még 150 kör hátra van a futamból, ami elég sok idő arra, hogy a mezőny élére kerüljek. Az autó gyors volt, a pálya nagyjából 80%-ban száraz és úgy tűnt, már nem kell sokat várni arra, hogy készen álljon a verseny folytatására. Aztán mindannyiunkat sokkolva hivatalosan befejezettnek minősítették. Ettől elszállt a maradék jókedvem is.”

Némi sebtapaszt jelenthet viszont számára, hogy őt választották meg az Indy 500 legjobb újoncának.

A külső szemlélő számára ez meglepő lehet, lévén az Ed Carpenter Racinggel debütált Christian Rasmussen hat pozícióval előtte, tizenkettedikként látta meg a kockás zászlót.

A dán pilóta a huszonnegyedik helyről küzdötte fel magát és egy kör erejéig az élre is tudott állni.

A McLaren és Hendrick által közösen nevezett 17-es Dallara-Chevyvel Larson ötödikként zárta a kvalifikációt, a táv túlnyomó részében pedig a top 10-ben haladt, míg a sorsdöntő pitkiállása előtt hatodikként jegyezték. Vezető pozícióban négy kört tett meg.

Az 50.000 dolláros bónusszal is járó legjobb újonc címet tradicionálisan szavazás útján döntik el.

A voksolásra egykori, valamint jelenlegi újságírók, továbbá az IndyCar és az Indianapolis Motor Speedway kijelölt tisztviselői jogosultak.

A döntéshoztal során nem csak a pályán – edzések, kvalifikáció, verseny – nyújtott teljesítményt veszik számításba, hanem többek között a médiához és a rajongókhoz való hozzáállást, a sportszerűséget, valamint az Indianapolis 500 szellemiségéhez méltó magatartást.

A tizennyolcadik helyért járó pénzdíjával együtt Larsont összesen 178,000 dollárral honorálták.

A versenyzők a kapott összegen osztoznak a csapatukkal, ennek aránya a mindenkori szerződésekben van meghatározva.