Óriási drámákat és egy 22 éve nem látott végeredményt hozott a 108. Indy 500

Óriási drámákat és egy 22 éve nem látott végeredményt hozott a 108. Indy 500
credit: Penske Entertainment/Chris Owens

Óriási drámákat és egy 22 éve nem látott végeredményt hozott a 108. Indy 500




Az Indianapolis 500 kegyetlen. Ez mindig is így volt és így is marad, amíg május végén, évről-évre Indy-autók népesítik be az ikonikus speedwayt.

A verseny száznyolcadik kiírását már napokkal a rajt előtt drámai bizonytalanság lengte körül, köszönhetően az időjárási előrejelzéseknek, amelyek kivétel nélkül heves esőzést jósoltak. A futam napja felé közeledve azt sem zárták ki, hogy át kell tenni hétfőre, amire eddig csak három alkalommal akadt példa az 500 1911 óta íródó történetében.

Az égi áldás meg is érkezett, de bő négy órát felölelt halasztás után végül az anyatermészet megkegyelmezett és a mezőnynek lehetősége nyílt arra, hogy teljes egészében letudják a 200 körös távot.

Az Indy 500-ak esetében fokozottan igaz, hogy a kockás zászló után csak egyetlen csapat lehet maradéktalanul boldog.


Ez idén a Team Penske 2-es Dallara-Chevyjének alakulata lett, amely Josef Newgardennel a volán mögött 2023 után újra a victory lane-en locsolhatta a tejet.

A kétszeres IndyCar-bajnok az utolsó körben hajtotta végre a győzelemhez vezető előzést Pato O’Warddal szemben, hogy néhány másodperccel később elmondhassa magáról: ő lett az első versenyző 22 év után, aki egymás után két Indy 500 diadalt aratott.

Ezt utoljára Helio Castroneves hajtotta végre 2001-ben és 2002-ben, szintén a Penske színeiben.

Duplázása révén ráadásul zsebre tehetett 440,000 dollár bónuszt is.

„Nincs ennél jobb módja annak, hogy megnyerj egy versenyt” – nyilatkozta Newgarden a mexikói ellenfelével folytatott csatája kapcsán.

„Minden elismerésem Patónak. Ő egy elképesztően tiszta versenyző és egy ilyen harchoz két ember kell. Könnyedén győzhetett volna ő is. Nekünk egyszerűen szerencsénk volt. Nagyon büszke vagyok az egész csapatra.”



Miközben Newgarden családjával és csapatával együtt felhőtlenül ünnepelt, a pitlane-en többeknél eltört a mécses.

A 2022-höz hasonlóan másodikként célba ért O’Ward vigasztalhatatlan volt, ahogyan ideiglenes mclarenes kollégája, Kyle Larson is a végletekig el volt keseredve.

A 31 éves újonc által vezetett 5-ös Dallara-Chevy társtulajdonosaként jegyzett Rick Hendricknek, valamint a Hendrick Motorsports alelnökének, Jeff Gordonnak az esőszünet alatt meg kellett hozni a nagy döntést: maradnak az 500-on, vagy összepakolnak és elindulnak a NASCAR charlotte-i Coca-Cola 600-ára.

Figyelembe véve a programba fektetett több millió dollárt, a hatalmas hájpot és az azzal járó globális figyelmet, valamint Larson ötödik rajtpozícióját végül az Indy mellett tették le a voksukat. Ezzel vállalták, hogy elbukják a naptár egyetlen négy szakaszra bontott Cup-futamának pontjait.

Bár a NASCAR minden valószínűség szerint a kihagyott verseny ellenére is megadja számára az engedélyt a playoffban való részvételre, az elengedett pontok azonban kulcsfontosságúak lehetnek az alapszakasz bajnoki cím – és a vele járó 15 playoff-egység – szempontjából.

A futam közel kétharmadában úgy tűnt, a lehető legjobb döntés hozták.



Larson az elején ugyan elkövetett néhány újonchibát, amelyek miatt visszaesett a középmezőnybe, a féltáv felé közeledve azonban már a top 10-ben tudhatta magát.

A 134. körben a hatodik helyről hajtott ki a pitbe. Nagy igyekezetében azonban túllépte az előírt sebességhatárt, amit a versenyirányítás áthajtásos büntetéssel honorált.

Ennek következtében húszon kívülre találta magát, ráadásul körhátrányban.

A McLaren „már minden mindegy” alapon egy radikális stratégiai húzással megkísérelte kiállás nélkül teljesíteni a futam utolsó ötödét.

Egy etap átlagosan 30-35 kört számlált, Larsonnak viszont 43-at kellett volna megtennie, amihez elengedhetetlen szüksége lett volna sárga zászlós szakaszra.

A pace carra azonban innentől fogva már egyáltalán nem volt szükség, így a 17-es autó – miközben vezető pozícióban haladt – kénytelen volt mégis elhagyni a pályát.

Végül meg kellett elégednie a 18. hellyel.

Az eset kísértetiesen hasonlított Scott Dixon két évvel ezelőtti bakijára. A hatszoros bajnokot 2022-ben, 25 körrel a leintés előtt szintén gyorshajtás miatt szankcionálták. Ezzel nem csak a győzelemre vethetett keresztet, de a bajnoki címére is, lévén akkor még az 500 dupla pontozású volt.

„Büszke vagyok arra, hogy célba értem, de mérges is vagyok magamra” – nyilatkozta Larson, akinek szerződése a 2025-ös Indy 500-ra is szól.

„Ha jobb versenyt tudtam volna teljesíteni, akkor ki tudja, mi történhetett volna….”

A futam után Larson azonnal a Charlotte Motor Speedway felé vette az irányt, hogy átvegye az 5-ös Chevy kormánykerekét az őt helyettesítő Justin Allgaiertől.

Az igyekezete viszont hiábavalónak bizonyult.

Abban a pillanatban, hogy a helikoptere landolt a pályán, rögtön eleredt az eső és már nem is tudták újraindítani a CC600-at.

Ebből adódóan Larson egy centit sem tudott megtenni a dupla kihívás második felvonásán, de az vigasztalhatja, hogy a korai befejezés miatt kevesebb pontot vesztett.


KAPCSOLÓDÓ: Meghiúsult a motorsport legnagyobb szenzációja, Bell pedig nyert egy Coca-Cola 373,5-öt


A McLarennek pedig le kellett nyelnie azt a békát is, hogy egyetlen nap alatt három különböző szériában is csak koszorúslányok lettek, lévén az F1 monacói futamán Oscar Piastri másodikként ért célba Charles Leclerc mögött, a Formula E Shanghai E-Prix-jén Jake Hughes kapott ki Antonio Felix da Costától, míg Indyben ugyebár Newgarden verte meg O’Wardot.

Nem lehetett boldog az Andretti sem.



Marcus Ericssonnak már a legelső körben véget ért a nap, miután eltalálta az önhibájából megforgó MSR-es Tom Blomqvist 66-os Dallara-Hondáját. Az incidens magával rántotta Pietro Fittipaldit is.

A svéd pilóta érthető módon el volt keseredve. Az elmúlt hét során elszenvedett egy edzésbalesetet, ami a tartalékautóba kényszerítette, majd a kvalifikáción vészesen közel került ahhoz, hogy be se jusson a 33 fős rajtrácsra.

Ennyi viszontagság után pedig magán a versenyen még 2,5 mérföld sem jutott neki.

A táv első felében a top 5-ben harcolt Colton Herta pedig egy kínos baki miatt bukta el győzelmi esélyeit.

A 24 éves kaliforniai a 86. körben megforgott, aminek során sikerült érintenie a falat. A fiaskó után teljesen biztos volt abban, hogy autója menthetetlenül megsérült, így fogta magát, kiszállt, majd visszament a pitbe. A #26 Dallara-Hondát a biztonsági csapat szállította el az Andretti garázsába.

A gárda tagjai itt azonban megállapították, hogy a gép teljes mértékben vezethető és versenyképes. Vissza is küldték Hertát a pályára, de ekkor már 17 kör hátrányban volt.

Ha bent marad a volán mögött és megpróbálja maga visszajuttatni a pitlane-re, akkor jóval kisebb hátránnyal megúszta volna. Így viszont a futam után csak a 23. pozíciót tudhatta magáénak, ekkor már 30 kör mínuszban.

„Kifejezni sem tudom, hogy mit érzek most” – írta a közösségi médiában Herta.

„A srácok és a lányok az Andrettinél többet érdemeltek ennél.”

A csapat egyetlen talpon maradt embere, Kyle Kirkwood viszont hetedikként ért célba.

Baleset vetett véget Marco Andretti, Linus Lundqvist, Ryan Hunter-Reay és a 2018-as Indy 500 győztese, Will Power versenyének is, míg három pilótát az elrobbanó Honda-motor iktatott ki Katherine Legge, Marcus Armstrong és Felix Rosenqvist személyében.

A legjobb újonc a tizenkettedikként befutott Christian Rasmussen lett az Ed Carpenter Racing színeiben.

Az IndyCar mezőnye nem sokáig pihenhet, hiszen ezen a hétvégén már vár rájuk a következő bevetés Detroit utcáin.