IndyCar: „Emelt fővel járok” – Penske a botrányok ellenére sem hajlandó változtatni a vezetésén

A motorsportban eltöltött több, mint fél évszázados pályafutása talán legkeményebb hónapjait éli meg jelenleg Roger Penske.
Az IndyCart és az Indianapolis Motor Speedwayt 2020 óta tulajdonló üzletember már az év elején össztűz alá került, miután a széria több csapattulajdonosa is nemtetszését fejezte ki a vezetése kapcsán. Michael Andretti pedig egyenesen odáig ment, hogy közölte: ha Penske nem hajlandó több pénzt fektetni a bajnokságba, akkor inkább adja el.
Április végén a Kapitány ismét negatív előjellel került a címlapokra, köszönhetően az utóbbi évek legnagyobb botrányának.
A push-to-pass rendszer szoftverének manipulálása miatt visszamenőlegesen kizárták a győztes Josef Newgardent és a harmadikként leintett Scott McLauhglint a St. Pete-i szezonnyitóról, míg a negyedikként zárt Will Powertől 10 pontot levontak.
A csapat elnöke, Tim Cindric végig állította, hogy szó sem volt szándékosságról, egyszerűen csak hiba történt. Ezzel szemben Newgarden viszont úgy fogalmazott, hogy félreértelmezték a szabályokat.
A p2p-gate érthető módon rendkívül feldühítette a csapatok vezetőit.
„Csalódást keltőek a Penske-től és a versenyzőiktől hallott kifogások, magyarázkodások, mert nincs sok értelmük” – mondta Zak Brown.
„A bajnok pilóták már tisztában vannak a szabályokkal és pontosan tudják, mi van az autóikban. Egy ilyen kaliberű csapatnál ekkora mulasztás nem fordulhat elő. Túl jók ahhoz, hogy azt mondják ‘nem ismerjük az előírásokat és azt sem tudtuk, hogy a [kód] ott volt’. Ez nem állja meg a helyét. Jobban tennék, ha beismernék, mit tettek.”
Chip Ganassi szintén nem fogta vissza magát:
„Hosszú éveken át követendő példaként tekintettem Roger Penske-re a pályán és azon kívül is, ezért ez a hír hatalmas csalódásként ért. Szégyenfolt a csapatára, a szervezetére és magára a teljes szériára nézve is. Versenytársként és csapattulajdonosként rendkívül kiábrándító mindez számomra.”
Egy névtelenségbe burkolózó tulajdonos pedig így reagált:
„Nem vagyok ellene a határok feszegetésének. Ez az eset viszont már annyira kirívó, hogy sértve érzem magam. [A Penske] azt hiszi, hogy mindannyian hülyék vagyunk? Hogyan mondhatják azt, hogy még a motorokért felelős srác sem vette észre mi történik? Ez a legnagyobb baromság, amit valaha hallottam!”
Múlt hétvégén Dale Coyne leszögezte, hogy a Kapitánynak alapos „tisztogatást” kellene eszközölnie a saját háza táján, míg Michael Andretti a Kenny Wallace Show vendégeként egyenesen kijelentette, ha az ő gárdájánál történt volna ilyen csalás, akkor az érintettek már munkanélküliek lennének.
KAPCSOLÓDÓ: Newgarden már a botrány előtt is a paddock leggyűlöltebb embere volt
Május 7-én a Team Penske hivatalosan közölte, hogy lefolytattak egy belső vizsgálatot, amit követően négy magas beosztású személyt is felfüggesztettek az elkövetkezendő két versenyről.
Ennek értelmében az indianapolisi road-futamon, valamint az Indy 500-on nem vehet részt Cindric, ahogyan az ügyvezető igazgató Ron Ruzewski, valamint a 2-es Dallara-Chevy versenymérnöke, Luke Mason és az adatelemző mérnök Robbie Atkinson is.
A döntés a csalási botrányban teljesen ártatlannak minősített Will Powert is érinti, lévén Ruzewski az ő stratégája, Atkinson pedig szintén dolgozik az általa vezetett 12-es autón.
A bejelentés kapcsán Penske elmondta, hogy az érintett szakemberek nem lehetnek jelen a két forduló edzésein, kvalifikációin és magukon a futamokon sem, ahogyan kapcsolatban sem állhatnak a helyszínen ténykedő személyzet tagjaival.
A főhadiszállásra azonban továbbra is bejárásuk lesz és megmarad a hozzáférésük a csapatkommunikációhoz is. A pályaaktivitás alatti, távoli irányítóközpontban viszont már nem kapnak helyet.
Pensek nem szolgált információval arra vonatkozóan sem, hogy ki fogja ideiglenesen átvenni a helyüket.
A 87 éves üzletembert arról is megpróbálták faggatni, hogy miért nem kapott Newgarden semmiféle belső büntetést, továbbá – Andretti fenti véleménye alapján – miért nem vesztette el senki az állását.
Erre csak annyit reagált, hogy a büntetések kiszabását és azok mértékét tisztességesnek érzi.
A konkurens csapatok által felhozott, összeférhetetlenségre vonatkozó vádakra azonban keményen vágott vissza.
Penske leszögezte, hogy semmit sem fog másként csinálni, mint teszi azóta, hogy 2020-ban átvette az IndyCar és az Indianapolis Motor Speedway kormányrúdját.
„Emelt fővel járok és megtettük a szükséges intézkedéseket” – nyilatkozta az Indy Starnak.
„Sajnálatos ami történt, de továbblépünk. A felvásárlás óta az IMS és az IndyCar tulajdonosaként tevékenykedem és egyszer sem jártam a pitben, ahogyan a versenyirányításnál sem. Úgy érzem, az elmúlt négy évben felelősségteljesen végeztem a feladataim.
A pálya és a széria nem eladó. Ha az elmúlt 50 évben szerzett hírnevem és az általam hozott intézkedések nem elegendőek ahhoz, hogy az emberek megértsék, miként működünk az üzleti életben, akkor nyilvánvalóan csalódott vagyok.”
