A NASCAR is húzhat egy Penske-t: A szervezet tulajdonosai saját csapatot akarnak a Cupban

Nem példa nélküli a motorsport világában, ha egy adott bajnokság tulajdonosai saját csapattal rendelkeznek, vagy akár maguk is versenyeznek.
Az NTT IndyCar Seriest birtokló Roger Penske a pályán is jelen van patinás gárdája, a Team Penske révén, míg a sprint car szakág legújabb szervezetének, a High Limit Sprint Car Seriesnek mezőnyében folyamatosan megméreti magát a két tulaj, név szerint Kyle Larson és Brad Sweet.
Ez a kettősség azonban óhatatlanul is összeesküvés-elméleteket és pletykákat generál, a legkevésbé vitás kérdésben is rögtön előhozva az összeférhetetlenség, valamint csalás valószínűségét.
Ebből adódóan érthető, hogy a NASCAR vezetésével már bő másfél éve háborúban álló csapatok nem fogadták kitörő örömmel a France-család legújabb ötletét.
A charterek jövőjével kapcsolatban rendületlenül zajló tárgyalások során ugyanis belebegtették, hogy fontolóra veszik a rendszer szabályzatának módosítását.
A jelenlegi megállapodás értelmében egyetlen gárdánál sem szerezhetnek érdekeltséget a szervezetet tulajdonló família azon tagjai, akik bármilyen pozíciót is betöltenek a NASCAR irányításában. Ez alól kivételt képez, ha egy tulajdonos mindenképpen meg akar válni a csapatától, vevőt azonban képtelen találni rá. Ebben az esetben a NASCAR átveheti, de maximum csak 12 hónapra.
A frissen felvázolt szabályzat-változtatás értelmében azonban már teljesen szabadon, bármikor beszállhatnának a pályán zajló küzdelmekbe.
A kettős szerep nem újdonság számukra, hiszen a szintén a NASCAR-hoz tartozó IMSA WeatherTech Sports Car Championshipben szereplő Action Express Racing tulajdonosa maga Jim France.
A Sports Business Journal értesülései szerint azonban a Cup csapatai nem vevők az ötletre.
Egyik oldalról féltik a sportág integritását, másrészt pedig ott vannak az anyagi kérdések is.
Ha ugyanis a France család csatlakozik a mezőnyhöz, akkor már ők is kiszakíthatnak egy szeletet a charterekkel járó, extra pénzek tortájából.
A különleges jogosultságból harminchat darab érhető el, amit a csapatok maguk között adhatnak-vehetnek.
Ezek birtokában vállalják, hogy a szezon valamennyi fordulóján részt vesznek, cserébe viszont garantált a helyük a rajtrácson (tehát nem fenyegeti őket a kvalifikációkon való elvérzés lehetősége), továbbá magasabb részesedést kapnak a NASCAR bevételeiből is.
A csapatok nem véletlenül tekintenek a birtokukban lévő charterekre egyfajta befektetésként.
Ezek értéke az utóbbi években jelentősen megnőtt. Jó példa erre a Spire Motorsports, amely tavaly nem kevesebb, mint 40 millió dollárért vásárolt egyet a Live Fast Motorsportstól.
Az SBJ szerette volna megkérdezni az ügyben a NASCAR-t, de egyelőre nem kaptak választ.
