Törvényt szegett a Forma-1 az Andretti elutasításával? Kongresszusi képviselők válaszokat követelnek

Törvényt szegett a Forma-1 az Andretti elutasításával? Kongresszusi képviselők válaszokat követelnek
credit: Miller Strategies/X

Törvényt szegett a Forma-1 az Andretti elutasításával? Kongresszusi képviselők válaszokat követelnek




Kongresszusi képviselők egy csoportja levélben fordult a Liberty Media vezérigazgatójához, Greg Maffeihez.

Ebben aggodalmukat fejezték ki az általuk nyilvánvalónak minősített, versenyellenes intézkedések miatt, amelyek megakadályozhatják két amerikai nagyvállalat, az Andretti Global és a General Motors beszállását a Forma-1-be.


A lépésre azt követően került sor, hogy Mario Andretti kedden személyesen látogatott el a Capitol Hillre, hogy a republikánus – egyben a GM-hez hasonlóan michigani – képviselő, John James támogatásával tárgyaljon a világbajnoki sorozat elutasító magatartásának jogszerűségéről.

A tizenkét – republikánus és demokrata – képviselő által aláírt levélben több kérdést is feltettek:

1., A Concorde-egyezmény értelmében maximum tizenkét csapat versenyezhet a Forma-1-ben. Jelenleg tíz gárda vesz rész a futamokon. Korábban az FIA átfogó pályázatot írt ki azzal a céllal, hogy egy, vagy több leendő csapat számára kínáljon lehetőséget a bajnoksághoz való csatlakozásra.

Az Andretti Global partnerével, a GM-mel közösen nyújtotta be pályázatát, amit az FIA jóvá is hagyott. Milyen jogkörrel járt el a FOM, amikor (a Nemzetközi Automobil Szövetség zöld jelzése ellenére) elutasította az Andretti Globalt?

2., Mi volt a FOM pontos, erre vonatkozó indoka, különösképpen annak fényében, hogy az Andretti Global és a GM az első, teljesen amerikai tulajdonban lévő és az USA-ban felépített csapat lehetne?

3., Az amerikai versenyjogi törvény egyértelműen tiltja a piaci verseny ésszerűtlen korlátozását a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva. Hogyan egyeztethető össze a törvényben foglaltakkal a FOM döntése, mikor azzal az európai csapatoknak és a külföldi autógyártóknak kedveznek?

„Úgy tudjuk, hogy a General Motors ismét be akarja vezetni az európai piacra a Cadillac-márkát” – olvasható továbbá a levélben.

„Ezzel több ezer jól fizető amerikai munkahelyet támogatnának az autóiparban, különösképpen a Forma-1 világméretű közönsége és a csapatokra, szponzorokra gyakorolt hatása miatt. Mennyire játszik szerepet az Andretti elutasításában az, hogy belépésük esetén a csapat magában a versenysportban, a GM pedig az európai piacon tehet szert részesedésre? Ez állhat a már meglévő alakulatok nyilvános felháborodása mögött egy új, amerikai versenytárssal szemben?

A képviselők május 3-áig várják a Liberty Media válaszait.