Így bukott le a Penske az autósport utóbbi éveinek legnagyobb csalásával

Így bukott le a Penske az autósport utóbbi éveinek legnagyobb csalásával
credit: Penske Entertainment/Joe Skibinski

Így bukott le a Penske az autósport utóbbi éveinek legnagyobb csalásával




Az elmúlt évek legnagyobb botránya robbant ki magyar idő szerint szerda délután az IndyCarban.

A széria váratlanul bejelentette, hogy utólagosan megváltoztatták a szezonnyitó, március 10-én rendezett GP of St. Petersburg végeredményét.


A győztes Josef Newgardent, valamint a harmadikként leintett Scott McLaughlint kizárták, míg a negyedik pozícióban célba ért Will Powertől 10 pontot levontak.

Az ausztrál pilóta azért úszta meg viszonylag olcsón, mert az IndyCar által elvégzett vizsgálat bebizonyította, hogy csapattársaival ellentétben ő nem élt az autójában lévő illegális szoftver adta lehetőségekkel.

A Team Penske ugyanis csalt.

Nagyon.

A széria hivatalos tájékoztatása szerint a gárda a push-to-pass rendszert manipulálta, aminek következtében a szabályokkal ellentétben már a rajtnál, valamint a restartoknál is képesek voltak használni az extra lóerőket.

A turpisságra egy véletlennek köszönhetően derült fény.

A p2p-t a csapatok a futamok során előre meghatározott időtartamon keresztül (ez St. Pete-en összesen 150 másodperc volt aktiválásonként max. 15 mp-en át) vehetik igénybe a manőverek megkönnyítése érdekében. A rendszer előnyeivel bármikor élhetnek, kivéve a rajtot és a restartokat.

Utóbbi érdekében a versenyirányítás kívülről kikapcsolja, így hiába nyomkodná valaki az erre vonatkozó gombot a kormányon, semmire sem menne vele.

A bemelegítő gyakorlások teljes 30 perce során az IndyCar jóváhagyja a p2p-t, hogy a futam előtt a gárdák a lehető legtökéletesebb tudják áttekinteni az autó működését.

Itt ütött be a krach a Penske számára.

A floridai utcákon ugyanis egy technikai probléma következtében az edzés első egyharmada alatt a p2p nem volt elérhető a mezőny számára. Kivéve a Kapitány autóit, amelyekben kivétel nélkül, tökéletesen működött.

Azt egyelőre nem tudni, hogy a St. Pete-i futamon Power maga döntött-e úgy, hogy nem él az illegális rendszer adta lehetőséggel, vagy csapattársaival ellentétben neki tudomása sem volt róla.

Egy biztos, a Team Penske helyzetét csak tovább súlyosbítja, hogy múlt vasárnap is használhatták volna, ha nem történik az imént felvázolt technikai malőr a race controlnál.

A csalás ténye óriási vihart kavart az IndyCaron belül.

A Chevrolet hivatalos közleményben fejezte ki csalódottságát, míg Chip Ganassi egyenesen Roger Penske csapata és en bloc a széria szégyenfoltjaként jellemezte a történteket.

A Penske elnöke, Tim Cindric indoklása szerint tévedésből azzal a szoftverrel kezdték meg a szezont, amelyet még a februári hibrid-teszten használtak.


Ezt a magyarázatot azonban nehéz elhinni tekintve, hogy két pontozásos versenyhétvégén is ott volt az autókban és még ki tudja meddig, ha nincs ez a „kis hiba a mátrixban”.

Az éjszaka folyamán McLaughlin megtörte a csendet azt állítva, hogy neki fogalma sem volt a szabálytalanságról.

„Megszokásból nyomtam meg a gombot, de nem előztem meg egyetlen autót sem és időbeli előnyre sem tettem szert” – írta közleményében az új-zélandi hozzátéve, hogy csak nagyon rövid ideig, 1,9 másodpercig használta illegálisan a push-to-passt.

„Az IndyCar birtokában lévő adatok megerősítik ezt. Elfogadom a büntetést, ugyanakkor szeretném tisztázni, hogy nem szereztem előnyt a versenytársaimmal szemben. Hiba történt. Maximálisan tisztességesnek tartom magam és fontos számomra, hogy megvédjem a saját, valamint a csapatom jó hírnevét.”

Ezen kijelentése gyökerest ellentmond az IndyCar hivatalos állásfoglalásának:

„A St. Petersburg utcáin rendezett verseny adatainak alapos felülvizsgálata után kiderült, a Team Penske úgy manipulálta az előzésre vonatkozó rendszert, hogy a 2-es (Newgarden), 3-as (McLaughlin) és 12-es (Power) számú autóknak lehetőségük volt a push-to-pass használatára a rajtnál, valamint az újraindításoknál.

Az is megállapításra került, hogy a 2-es és 3-as előnyre tett szert a rendszer használatával, míg a 12-es nem.”


KAPCSOLÓDÓ:

>>>>>Ganassi: Amit Penske tett, egy szégyenfolt a csapatára és az IndyCarra nézve

>>>>>A Chevrolet mélységesen csalódott a Team Penske-ben

>>>>>Másfél hónappal a leintés után KIZÁRTÁK az IndyCar szezonnyitó futamának győztesét