Ganassi: Amit Penske tett, egy szégyenfolt a csapatára és az IndyCarra nézve
UPDATE: Így bukott le a Penske az autósport utóbbi éveinek legnagyobb csalásával
Valósággal forrnak az indulatok az IndyCar közösségén belül a Team Penske csalási botránya kapcsán.
Mint arról beszámoltunk, a patinás csapatot megfosztották a március 10-ei, St. Petersburg-i szezonnyitón aratott győzelmétől, miután kiderült, hogy szabálytalan autókkal hajtottak pályára
Az IndyCar hivatalos tájékoztatása szerint a gárda a push-to-pass rendszert manipulálta, aminek következtében a regulákkal ellentétben már a rajtnál, valamint a restartoknál is képesek voltak használni az extra lóerőket.
Emiatt – másfél hónappal később – a versenyt közel 8 másodperces előnnyel megnyert Josef Newgardent, valamint a harmadikként célba ért Scott McLauglint kizárták. A negyedik helyen leintett Will Power megúszta 10 pont levonással, miután az ellenőrzés során kiderült, hogy – bár az általa vezetett 12-es Dallara-Chevyben is jelen volt az illegális szoftver -, ő egyáltalán nem használta a p2p-t aktiváló gombot a kérdéses pillanatokban.
Arról nem állnak rendelkezésre információk, hogy Power direkt nem kívánt részt venni a csalásban, vagy inkább tudomása sem volt róla.
A széria továbbá autónként 25 ezer dollárral megbírságolta a csapatot, valamint a teljes St. Pete-i pénzdíjukat vissza kell szolgáltatniuk.
A fiaskót a Team Penske elnöke, Tim Cindric azzal magyarázta, hogy a csapat tévedésből nem távolította el azt a szoftvert, amit még a szezon előtti hibrid-teszten használtak.
A helyzet kapcsán a Chevrolet mélységes csalódottságát fejezte ki, a Team Penske-t, valamint magát az IndyCart is tulajdonló, Roger Penske pedig így reagált az Associated Press megkeresésére:
„Nagyon kiábrándító. Kínosan érzem magam.”
Chip Ganassi azonban nem fogta vissza magát:
„Hosszú éveken át követendő példaként tekintettem Roger Penske-re a pályán és azon kívül is, ezért a mai hír hatalmas csalódásként ért. Ez egy szégyenfolt a csapatára, a szervezetére és magára a teljes szériára nézve is. Versenytársként és csapattulajdonosként rendkívül kiábrándító mindez számomra.”
A helyzetet csak tovább súlyosbítja, hogy a Penske autói még a múlt hétvégi, Long Beach-i fordulón is az illegális rendszerrel voltak felvértezve és magának a versenynek is ezzel vágtak volna neki, ha nem buknak le a rajt előtt pár órával rendezett bemelegítő edzésen.
Ebből adódóan rögtön megkezdődtek a találgatások, hogy a csapat vajon hány sikerét köszönheti hasonló stikliknek.
There are two 2022 qualifying videos circulating — when P2P was not allowed in qualifying — that have competitors wondering what buttons and why are being pushed. pic.twitter.com/1WaKhPg8g9
— Jenna Fryer (@JennaFryer) April 24, 2024
Az AP motorsport-riportere, Jenna Fryer például a közösségi médiában két, még 2022-ből származó videót is közzétett, amelyeken McLaughlin kvalifikáció közben – amikor tilos p2p-t használni – gyanúsan játszadozott a kormányon lévő gombokkal.
Ennek kapcsán Fryernek több meg nem nevezett versenyző is úgy nyilatkozott, hogy akkoriban panaszt tettek az IndyCarnál, a széria azonban semmi kivetnivalót nem talált.
Egy biztos, idén már nem először kapták csaláson a Penske-t.
A NASCAR Cup atlantai futamán Joey Logano a rajtrács második helyére kvalifikálta magát, a rajt előtt azonban hirtelen a mezőny végére sorolták és még áthajtásos büntetést is kiróttak rá.
A döntés oka az volt, hogy kiderült, a kétszeres bajnok kesztyűjének ujjai közé úszóhártyaszerűen hevedereket tettek.
A gyors körök során a pilóták gyakran a kezükkel próbálják blokkolni az ablakhálón keresztül az autó belsejét érő, ezáltal a sebességre is negatív hatással lévő légáramlatokat. Az extra betét révén még nagyobb területet tudnak letakarni, így előnybe kerülnek a többiekkel szemben, akik a szabályoknak megfelelő kesztyűt viselik.
A versenyek során a pilóták csak olyan felszerelést viselhetnek, ami megfelel a szigorú előírásoknak és hivatalosan jóváhagyásra került. A Logano kesztyűjén végrehajtott változtatás pedig nyilvánvalóan nem került az ellenőrök szemei elé, így komoly biztonsági kockázatnak is számított.
A NASCAR emiatt a szankciók sorát még utólag megfejelte egy 10.000 dolláros pénzbírsággal is.
Ennek ellenére olcsón megúszták, hiszen a napvilágra került felvételek tanúsága szerint Logano már a Daytona 500 kvalifikációján is szabálytalan kesztyűvel szerezte meg a pole-t.