Könnyen meg lehetne oldani a NASCAR egyik legégetőbb problémáját, a szervezet viszont hallani sem akar róla
Múlt hétvégén, a Phoenix Racewayen debütált a NASCAR Cup legújabb rövidoválos csomagja.
Számottevő változás azonban nem történt a versenyzés képében, miután kiderült, hogy az előzések végrehajtása szinte ugyanolyan nehéz maradt ezen a pályatípuson, mint korábban.
Kyle Larson szerint viszont ezen könnyedén javítani lehetne egy egyszerű húzással: a lóerők növelésével.
A Next Gen éra 2022-es startja óta a mezőny 670 LE-re belőtt motorokkal hajt pályára. Bár a versenyzők folyamatosan könyörögnek ennek emeléséért, a NASCAR azonban hajthatatlan. Indoklásuk szerint az alacsonyabb lóerők költséghatékonyak, emellett pedig segítségükre lehet új partnerek bevonzásában is.
„Mindig ezzel a kifogással jönnek” – mondta Larson a Dale Jr. Download legutóbbi vendégeként.
„Folyamatosan csak azt hallom tőlük, hogy próbálják a lóerőket alacsonyabb szinten tartani az új gyártók érdeklődésének felkeltése miatt. Nos, már tíz éve vagyok itt, de soha nem volt több három partnernél… Lehet, hogy valaki most tényleg be akar szállni és ragaszkodik a kevés lóerőhöz, de fene tudja… Én még mindig nem láttam egyetlen új belépőt sem.
Az összes csapat és motorépítő azon a véleményen van, hogy a lóerők növelése egyáltalán nem emelné a kiadásokat. A mi Scotty Maximunk is megmondta, hogy már jövő héten képes lenne 1000 LE-t produkálni és ugyanannyiba kerülne, mint a jelenlegi csomag. Most szó szerint azon dolgoznak, hogy azt a motort, amivel Las Vegasban nyertem, feltekerik 1000 LE-re és beépítik Rick [Hendrick] egyik saját autójába. Szóval, képesek megcsinálni.
Ha mást nem, de a NASCAR-nak legalább egy próbát kellene tennie. Küldjenek el bennünket tesztelni mondjuk Richmondra, vagy Martinsville-re, hogy élesben is láthassuk mire képesek ezek az autók rengeteg lóerővel.”
Hasonló véleményt fogalmazott meg Denny Hamlin is podcastjében, az Actions Detrimentalban.
„Megértem, hogy mit akarnak látni az emberek és azt is, hogy milyen állásponton van maga a NASCAR. Jó lenne megtalálni az arany középutat. Én nem ragaszkodom ahhoz, hogy akár 900 lóerőig felmenjünk. Klassz lenne, de azok az idők már elmúltak. Pár száz lovat azonban simán hozzá lehetne adni a jelenlegi csomaghoz és elvinni egy tesztre.
Szerintem ezzel nagyobb hangsúly helyeződne a versenyzők képességeire is. Ha a NASCAR-t mainstreamebbé akarják tenni, akkor ahhoz sztárokat kell kreálni, olyanokat, akik elég jók ahhoz, hogy minden héten megmutassák mire is képesek igazán. Gondolok itt például Kyle Larsonra, Ryan Blaneyre, vagy épp Christopher Bellre, akik tudásuk alapján az élvonalban vannak, de ez a mostani csomag őket is visszafogja. A tehetséget kellene kirakatba tenni.
Hosszú évek óta azt mondogatom, hogy az árcédulát kell megnézni, amin most is ugyanakkora összeg szerepel, mint amikor még 900 LE-nél jártunk. [A 23XI társtulajdonosaként] mi is vásárolunk motorokat, úgyhogy tudom miről beszélek.”
Adta magát a kérdés, hogy akkor miért is annyira makacs a NASCAR?
„Hívják fel Jim France-t és kérdezzék meg” – válaszolta Hamlin.
„Nekem fogalmam sincs.”
A Cup Series ügyvezető igazgatója, Brad Moran azonban továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy ez a húzás igenis drága lenne.
„Amint nyitottabbá tesszük a lóerőkre vonatkozó szabályokat, rögtön megkezdődnek a fejlesztések” – nyilatkozta a szakember a SiriusXM NASCAR Radiónak.
„Ez megbízhatósági problémákat eredményezhet, ami a költségek növekedéséhez vezet. Ez az extra pénz a motorépítőket terheli, mivel ők végzik a fejlesztéseket. Ha engedélyezetté válna a lóerők növelése, akkor egyből munkához látnának, hiszen ők maguk is versenyzők és a területükön a legjobbak. Ezzel pedig elindulna egy olyan folyamat, ami a büdzsét az egekig tornászná fel.”