Megkérdőjelezik Roger Penske vezetését az IndyCar jövőjét féltő csapatok

Megkérdőjelezik Roger Penske vezetését az IndyCar jövőjét féltő csapatok
credit: Penske Entertainment/Chris Jones





A NASCAR-ban már másfél éve tart a polgárháború a csapatok és a szervezet között, a minap pedig kiderült, hogy az IndyCarban sem barátságos teadélutánok zajlanak a színfalak mögött.

Az amerikai open-wheel királykategóriájának gárdái finoman szólva sincsenek megelégedve a Penske Entertainment (PE) munkájával, beleértve a folyamatosan növekvő költségeket, a hibridekkel évek óta zajló tili-tolit és en bloc az irányt, amerre a széria jelenleg tart.


A helyzet olyannyira elmérgesedett, hogy a St. Petersburg-i szezonnyitó előtt Michael Andretti ellentmondást nem tűrően közölte: ha Roger Penske nem akar több pénzt fektetni az IndyCarba, akkor jobban teszi, ha inkább eladja.


BŐVEBBEN: Andretti: Adja el Penske az IndyCart, ha nem akar többet áldozni rá


A RACER információi szerint a bajnokságban szereplő alakulatok először február 8-án, az RLL Racing szervezésével tartottak mítinget, amelyen a McLaren, a Chip Ganassi Racing, a Meyer Shank Racing és az Andretti Global képviselői jelentek meg.

Ezen megbeszélésen többek között az is szóba került, hogy a Liberty Media – amely az MSR kisebbségi tulajdonosaként máris jelen van az IndyCarban – vajon érdeklődne-e a széria felvásárlása iránt.

A csapatvezetők az itt elhangzottakról egy összefoglalót írtak, továbbá arról is döntést hoztak, hogy a problémáikat miként tárják a közismerten könnyen haragra gerjedő Penske tudtára.

A Kapitánynak nem volt tudomása erről az összefogásról, a tulajdonosok azonban remélték, értékelni fogja, hogy a versenysorozat iránti törődésből cselekszenek.

Húsz nappal később sor került a második találkozóra, amelyen már mind a tíz gárda képviseltette magát és csatlakozott hozzájuk többek közt a PE vezérigazgatója, Mark Miles és maga Penske is.

„Kifejeztük a gondolatainkat, aggodalmainkat” – mondta a szaklapnak Bobby Rahal.

„Mindenki jó érzésekkel távozott, egyáltalán nem voltak viták.”

Időközben az is kiderült, hogy a széria növekedésének, fejlődésének elősegítésére létrehoztak egy albizottságot az Andretti társtulajdonosa, Dan Towriss, az MSR alapítója, Jim Meyer, valamint a McLaren-vezér Zak Brown részvételével.

Ők egyfajta összekötői, kvázi „szóvivői” lesznek a csapatoknak a Penske-ékkel való tárgyalások során.

A történet azonban még messze nincs lefutva.

Az Associated Press értesülései szerint Andretti nyilvános, pénteken megfogalmazott kritikái feldühítették a PE tisztviselőit, akik azóta már többször is elbeszélgetésre hívták.

Nem ő volt viszont az egyetlen, aki a sajtóhoz fordult.

A Juncos Hollinger Racing társtulaját, Brad Hollingert a futamok rendkívül gyenge marketingje háborítja fel.

„Messze a miénk a legjobb termék, a versenyzés látványos, mi több, fenomenális!” – szögezte le az üzletember szombaton az AP-nek, még a Forma-1 versenyét megelőzően.


„Hasonlítsuk össze azzal, ami éppen Szaúd-Arábiában zajlik. Máris tudjuk, hogy ki fog nyerni és kik lesznek a második, harmadik helyezettek. Az IndyCarban viszont 15-20 srác is harcolhat az első pozícióért. Drasztikusan javítani kell a promóción, ami csak úgy érhető el, ha még több pénzt pumpálunk bele.

A világ bármelyik F1-es helyszínen már abban a pillanatban megtudod, hogy verseny lesz, amint leszállsz a repülőgépről. A mi esetünkben viszont az emberek felének fogalma sincs arról, hogy futam lesz a közeli pályán.”

Hollinger elárulta hogy már számos alkalommal közölte Penske-vel a véleményét, de rájött, hogy a Kapitány leginkább csak az Indianapolis 500-ra koncentrál.

„Én ezt megértem, de ezen kívül még van tizenhat másik versenyünk is, amelyek fantasztikusak, izgalmasak és fellendíthetnék az IndyCart.”

Penske azonban egy támogatóra is lelt régi riválisa, Chip Ganassi személyében.

„Képes lenne bárki is úgy irányítani az Indianapolis Motor Speedwayt, hogy nincsenek nézők a lelátókon? Ha igen, akkor máris megkapja a voksomat” – mondta a veterán tulajdonos utalva arra, hogy Penske alig néhány hónappal a pandémia előtt vette át a pálya és a széria kormányrúdját.

A fő bevételi forrás – vagyis a bérlet és jegyeladások – kiesése ellenére 2020-ban mégis sikerült kifizetni a csapatoknak a pénzdíjakat.

„Ő maga köhögte ki a pénzt arra, hogy meg tudja vásárolni ezt a létesítményt és szintén ő teremtette elő az anyagi fejezetet a COVID alatt az IndyCar életben tartására. Én adok neki még egy pár évet. Hadd álljon talpra. Nem szabad ilyen gyorsan elfelejteni a COVID-ot és mindazt a hatást, amit ránk gyakorolt.”

Mindennek kapcsán Mark Miles felhívta a figyelmet arra, hogy nem szabad ezt a szériát összehasonlítani a NASCAR-ral, vagy a Forma-1-gyel.

„Keressük a módját annak, hogy még drasztikusabban növekedhessünk, de nem fogunk olyan befektetéseket eszközölni, mintha évi 1 milliárd dolláros bevételünk lenne csak a tévés szerződésekből.”