Andretti: Adja el Penske az IndyCart, ha nem akar többet áldozni rá
Sokan már régóta csak úgy emlegetik az IndyCart, mint az autósport legjobban őrzött titka.
Adva van a világ pályatípusok tekintetében legváltozatosabb szériája, a kvalifikációkon gyakran csak bő 1 másodperc választja el a pole-ost az utolsótól, a futamok kiélezettek és sokszor még a hajrában is lehetetlen megjósolni, hogy végül ki fogja elsőként meglátni a kockás zászlót.
A mezőny tagjai között veterán élő legendák és feltörekvő fiatal tehetségek egyaránt megtalálhatóak, akik nem csak a volán mögött brillíroznak, de többen közülük eladható személyiséggel is bírnak.
Van viszont egy gond: mindez rendkívül kevés emberhez jut el.
A rajongók többsége abban reménykedett, hogy Roger Penske 2020-as hatalomátvételével megváltozik a helyzet. A Kapitány ugyanis nem csak az üzleti életben tette már le a névjegyét, de a csapattulajdonosként az IndyCarban is hatalmas eredményeket ért el, nem mellesleg pedig saját bevallása szerint az Indianapolis Motor Speedway egyik legnagyobb rajongója.
A széria az elmúlt évek során növekedést mutatott a televíziós és helyszíni nézettség, merchandise-eladások, valamint közösségi média elérések terén egyaránt.
A nagy kiugrás azonban még mindig várat magára, amiben komoly szerepet játszik a Penske Entertainment (PE) „olcsójános” hozzáállása.
A vállalat elképesztően kevés pénzt áldoz a marketingre, ebből adódóan hiába emelkedik a nézettség, a rövid – mindössze 6 hónapot felölelő – szezon után teljes mértékben eltűnnek köztudatból. Ráadásul pontosan akkor teszik ki a pontot az idényre, amikor a NASCAR Cup még csak megkezdi a rájátszást, a Forma-1 pedig éppen elhagyja Európát.
Emellett évek óta csak halogatják a 2012-ben debütált versenygép leváltását, az USA-n kívüli futamok megmaradtak időközönként bedobott mézesmadzag szintjén, kútba esett a rajongók által várva-várt videójáték, a 2022 óta ígérgetett hibrid-rendszer pedig jelen állás szerint leghamarabb csak az Indy 500 után debütál.
A PE egyik legutóbbi ötlete egy, a NASCAR-hoz hasonló charter-rendszer bevezetése. Ennek részeként a csapatok a bevételekből származó, a jelenlegi Leaders Circle-ben kiosztottnál magasabb részesedést kapnának.
A potenciális előjogok között ott szerepelt még a minden egyes futamon való garantált indulás lehetősége is, beleértve az Indianapolis 500-at.
A tulajdonosok között azonban nem utóbbi, tradíciókkal szembemenő ötlet csapta ki a legjobban a biztosítékot.
Penske-ék ugyanis azt akarták, hogy az IndyCar minden csapata fizessen a charterekért autónként 1 millió dollárt.
A megbeszélés ezen pontját Michael Andretti nemes egyszerűséggel komikusnak nevezte.
„Mindenekelőtt, 20 millió dollár nem old meg semmit, legalább ötször ennyire lenne szükség” – idézi az Indy Star a versenyzőből lett csapatvezetőt.
„Úgy voltunk vele, hogy ‘Ne vedd el a pénzünket Roger! Te vásároltad fel a szériát, nem mi’.”
A sajtóesemény során egy riporter megjegyezte, hogy Penske nincs könnyű helyzetben. A milliárdos üzletember jelenleg úgy próbálja felfelé ívelő pályára helyezni az IndyCart és ezzel párhuzamosan elkerülni a komoly anyagi veszteséget, hogy főként csak az IMS-en rendezett Indy 500 és NASCAR-futamok bevételeire támaszkodhat.
Ez azonban nem hatja meg Andrettit:
„Akkor adja el a szériát! Akadnak olyan emberek, akik hajlandóak lennének dolgozni érte. Szerintem a pálya mellett sokan vannak azon a véleményen, hogy [az IndyCar] egy csiszolatlan gyémánt, ha jól irányítod. Ugyanakkor rengeteg pénzre van szükség ahhoz, hogy elérjünk a kívánt szintre. Ha [Penske] nem hajlandó erre, akkor álljon félre és tegye lehetővé, hogy valaki más felvásárolhassa.”
Andretti azt tanácsolta Penske-nek, hogy akár egy meghatározott tulajdoni hányadot is eladásra kínálhatna, az abból befolyt összeget pedig visszaforgathatná a szériába.
A javaslat azonban nem ért célt.
„Mondtam neki, hogy ezzel továbbra is nála maradna az irányítás, a pénzt pedig befektethetné. Ő azonban nem akar partnereket.
El kellene kezdeni nagyban gondolkodni.
Még mindig a miénk a világ legjobb szériája, amit viszont senki sem ismer. Muszáj megmutatni az embereknek, hogy miről is szól az IndyCar. Véleményem szerint Rogernek el kell döntenie, hogy elit szintű bajnokságot akar-e csinálni belőle, egy olyan szériát, amit a világ elé lehet tárni, vagy megelégszik azzal, ami most van.”
Andretti szavaira reagálva a Penske Entertainment egy rövid közleményt juttatott el az Indy Starhoz:
„A felvásárlás óta jelentős beruházásokat hajtottunk végre, amelyek rekordokat döntő mutatókat eredményeztek az IndyCar szinte minden területén. Ez a lendület hajt bennünket előre, hogy továbbra is racionális és stratégiailag megfontolt befektetéseket eszközöljünk a sportunk fejlődésének érdekében.”
UPDATE: A sztori folytatódik.
>>>>>Megkérdőjelezik Roger Penske vezetését az IndyCar jövőjét féltő csapatok