IndyCar: Jöhet az új autó, a charter-rendszer és a nagy menekülés az NFL elől

IndyCar: Jöhet az új autó, a charter-rendszer és a nagy menekülés az NFL elől
credit: Penske Entertainment/Joe Skibinski





Exkluzív sajtótájékoztatóra került sor az Indianapolis Motor Speedwayen, aminek során a Penske Entertainment (PE) vezérigazgatója, Mark Miles ismertette az IndyCar közeljövőjére vonatkozó terveket.

Az eseményen több különböző téma is előtérbe került, kezdve a széria jelenlegi autójának potenciális visszavonultatásával.


A 2012-ben debütált IR12 – majd a 2018-as univerzális aerokit érkezése óta már IR-18 néven futó – Dallara kapcsán többször is felmerült a nyugdíjazás gondolata, de ez végül máig nem valósult meg.

„Semmi okot nem látok arra, hogy siettessük az új autót” – magyarázta Roger Penske még 2022-ben.

„Nem tudom pontosan, hogy hány gép van most használatban, de valószínűleg 60-65-ről lehet szó. Semmi értelme darabonként 600.000 dollárt fizetni a lecserélésükért, miközben annyira szoros a versenyzés, mint most.”

A Kapitány és emberei inkább a hibridre helyezték a hangsúlyt, amely azonban szintén évek óta csak tolódik és jelen állás szerint az idei nyarat megelőzően még biztosan nem látjuk őket élesben a pályán.

Az elmúlt hónapokban viszont olyan változások történtek, amelyek rákényszeríthetik a szériát álláspontjuk megváltoztatására.

A hibrid-technológia bevezetésére vonatkozó törekvések mögötti legfőbb célt új gyártók bevonzása képezi a meglévő Chevrolet és Honda mellé.

Márpedig minden eddiginél égetőbb szükségük lehet új motorpartnerekre, miután a japán gyökerű márka komolyan fontolgatja, hogy a mostani kontraktusuk lejárta után, 2026-tól már nem lesznek a mezőny tagjai.

„Nagyon aggódunk a költségek miatt” – szögezte le az American Honda Motorsport marketing-menedzsere, Chuck Schifsky tavaly decemberben a RACER-nek.

„A motorszabályok átfogó módosítását szeretnénk elérni, aminek révén évi 5-10 millió dollárt is meg tudnánk spórolni a technikai költségeken.

Egy új gyártó csatlakozása megváltoztatná a kilátásainkat. Most 15, 16, vagy 17 autót látunk el motorokkal. Ha ez a szám lemenne úgy 9-10-re, akkor az határozottan csökkentené a kiadásainkat és pozitívabban hatna a megtérülésre.

Még mindig van kb. egy évünk arra, hogy döntést hozzunk. Senki ne vegye biztosra, hogy a Honda maradni fog [az IndyCarban] csak azért, mert már harminc éve itt van.”

A helyzetet tovább nehezítheti, hogy a legfrissebb hírek szerint a Honda már más széria felé is kacsintgat.

Az utóbbi hetekben egyre több, megbízhatónak tartott forrás számolt be arról, hogy a japán cég előrehaladott tárgyalásokat folytat a NASCAR-ral. Közéjük tartozik az IndyCar paddockjának egyik meghatározó riportereként jegyzett Marshall Pruett is, aki ‘The Week in IndyCar’ című podcastjének legutóbbi adásában egyenesen így fogalmazott:

„Ha Honda-rajongó vagy és szereted a NASCAR-t is, akkor a jövőben minden valószínűség szerint nagyon boldog leszel.”

Hivatalos megerősítés még nem látott napvilágot, a stock-car szervezet elnöke, Steve Phelps azonban a FOX Sportsnak úgy nyilatkozott a pletykákat illetően, hogy felpörögtek a tárgyalások egy potenciális negyedik gyártóval is.

A vészhelyzet megoldásaként az IndyCar részéről felmerült az egyenmotorok bevezetése. Ennek értelmében az erőforrásokat az Ilmor gyártaná le egységesen, a márkapartnerek pedig a szoftveres hátteret biztosítanák hozzá.


„Még nem született döntés” – szögezte le Miles a minap tartott sajtóeseményen.

„A már meglévő gyártóinkkal és potenciális új belépőkkel egyaránt folyamatos megbeszéléseket tartunk, amelyeket eddig eredményesnek könyveltünk el. A 2027-re vonatkozó változások kapcsán viszont nem csak egyetlen megközelítést alkalmazunk.”

Az üzletember bejelentette, hogy a három év múlva kezdődő szezont tekintve radaron van az új motor, valamint egy teljesen új autó érkezése is, konkrétumokról azonban egyelőre nem ejtett szót.

Mindenesetre biztató, hogy már komoly hajlandóság mutatkozik a váltásra és 2027-ben előreláthatólag nem egy tizenhatodik életévébe lépő kasztnival fognak egymásnak feszülni a csapatok.

Az IndyCar azonban itt nem áll meg.

Az első hírek tavaly röppentek fel arról, hogy a PE fontolgatja egy, a NASCAR-ból ismert charterekhez hasonló rendszer bevezetését.

Ennek részeként a teljes szezonos program iránt elkötelezett csapatokat szeretnék kiemelni, többek között a bevételekből származó – a jelenlegi Leaders Circle-ben kiosztottnál magasabb – részesedés növelése révén.

A potenciális előjogok között ott szerepelt még a minden egyes futamon való garantált indulás lehetősége is, beleértve az Indianapolis 500-at. Ez az ötlet hatalmas felháborodást keltett a tradíciókat féltő rajongók körében, Miles pedig gyorsan le is szögezte, hogy odafigyelnek a kritikákra és jelen állás szerint már korántsem biztos, hogy bevezetésre kerül.

Pontos részletekről Miles ezzel kapcsolatban sem számolt be, de ha minden jól megy, akkor már májusban megszülethet és elfogadásra is kerülhet a végleges verzió, amiben remélhetőleg valóban nem kap majd helyet az alanyi jogon járó rajtrácsra kerülés.

Fontos megjegyezni továbbá, hogy a versenynaptárat illetően megfontolás alatt áll az NFL előli kitérés, azaz már legkésőbb szeptember elején megkapná a kockás zászlót az IndyCar idénye.