„Véres, sikoltozó emberek mindenhol” – A NASCAR daytonai horrorbalesete

“Véres, sikoltozó emberek mindenhol” – A NASCAR daytonai horrorbalesete
credit: NASCAR







Tizenegy évvel ezelőtt elevenedett meg a színtiszta rémálom a Daytona International Speedwayen.


Harminchárom sérült néző, ennyi volt a mérlege a Nationwide Series [ma:Xfinity Series] 2013. február 23-án rendezett versenyén történt tömegbalesetnek.

Ebből tizennégyen kórházi ellátásra szorultak, hárman – köztük egy gyerek – napokon át kritikus állapotban küzdött az életéért.

Az incidensnek végül szerencsére nem lett halálos áldozata, az akkor 37 éves Allen Davis azonban maradandó károsodással járó agysérülést szenvedett.

A férfi – két másik sérülttel kiegészülve – később pert is akart indítani a NASCAR ellen, de végül zárt ajtók mögötti megállapodás történt, így nem került bíróságra az ügy.

„Az egész olyan volt, mint egy horrorfilm jelenete” – nyilatkozta a Reutersnek a baleset idején 33 éves Whitney Turner, aki lábtöréssel és Achilles-ín szakadással hagyta el Daytonát.

„Mindenhol véres, sikoltozó emberek voltak körülöttem. Emlékszem, hogy megpróbáltam felállni, de nem tartott a lábam. Nem messze tőlem valaki azt kiabálta, hogy ‘Itt egy kisfiú, valaki jöjjön gyorsan!’, ekkor kedztem én is ordítani segítségért. Hirtelen pedig csend lett… Abban a pillanatban realizálta mindenki, hogy mi történt.”

Turner kedvét azonban nem vette el az eset a NASCAR-tól.

„Amióta csak az eszemet tudom, nézem a versenyeket. Továbbra is ki fogok járni a pályákra, de az biztos, hogy csak a lelátó fenti soraiba veszek innentől jegyet.”

A Daytona International Speedwayt irányító International Speedway Corporation teljes egészében állta a rajongók kórházi kezelését, mintegy 1.1 millió dollár értékben.

A horrorisztikus eseménysorozat a nemezti másodosztály szezonnyitójaként funkcionált DRIVE4COPD utolsó körében zajlott le.

A láncreakciót Regan Smith indította el Brad Keselowski blokkolásával.

A két versenyző összeütközött, aminek következtében keresztbe csúsztak az oválon.

Az érkező Dale Earnhardt Jr., Travis Pastrana és Nelson Piquet Jr. már nem tudták elkerülni őket és nagy sebességgel beléjük csapódtak.

Az igazi katasztrófát viszont az a pillanat váltotta ki, amikor Kyle Larson eltalálta Keselowski autóját.

Ennek hatására Larson gépe felemelkedett és a pálya külső falának vágódott.

A jármű első részét a kerítés teljesen ledarálta, a belőle származó törmelék pedig záporozni kezdett a nézőkre.

Az első két kerék és a motor konkrétan a lelátó hatodik sorában ért földet.

Csodával határos módon a nyolc évvel később a Cup Series bajnokává koronázott pilóta kisebb zúzódásokkal megúszta a bukást.

„Nem éreztem semmit” – idézte fel Larson az eseményeket Corey LaJoie Stacking Pennies című podcastjének vendégeként.

„A kerítés elnyelte a felszabaduló energiák túlnyomó részét, így azzal sem voltam tisztában, hogy mekkora baleset volt. Tudtam, hogy levegőbe emelkedtem, de sehol sem fájt. Amikor földet értem láttam egy kis tüzet, úgyhogy igyekeztem rögtön kijutni az autóból.

Még azt sem vettem észre, hogy a kocsi fele leszakadt… Vagy mégis, nem emlékszem pontosan. Lehet, hogy már csak a mentőautóba beszállva láttam meg mi maradt belőle. Az is csak később jutott tudomásomra, hogy a motor és egy rakás más dolog a lelátóra zuhant.

A mentő ablakából láttam a nézőtér azon részét és csak arra gondoltam, hogy ‘Bassza meg, ez komoly’. A legrosszabbra számítasz ilyenkor.”

A NASCAR átfogó vizsgálatot indított a baleset ügyében, de ennek eredményét nem tették közzé.

A kerítés biztonságának fokozása érdekében elsőként a Talladega Superspeedway erősítette meg a tartóoszlopokat.

Ezt a Daytona International Speedway is végrehajtotta még a júliusi, második NASCAR-hétvége előtt.