Világhírű sztárügyvédet fogadtak a NASCAR-ral szembeszálló csapatok
Másfél éve húzódik a NASCAR és a Cup Seriesben versenyző csapatok közti polgárháború.
A vita egyik fő csapásvonalát a mezőny tagjaira nézve kedvezőtlen gazdasági modell képezi, aminek köszönhetően már az olyan nagyágyúk sem tudnak profitot termelni, mint például a Hendrick Motorsports.
A gárdák a profi sportvilágban példátlan mértékben kénytelenek függeni a szponzoraiktól, miután a szervezet kis túlzással csak aprópénzzel honorálja még a charterrel rendelkezőket is.
Ha pedig ez nem lenne elég, a NASCAR a frissen kötött partnerségekből is konkrétan kihagyja őket.
Jó példa erre a Crocsszal frissen bejelentett együttműködés, aminek során papucsokat dobnak piacra exkluzív charmokkal. Ez azonban csak magának a NASCAR-nak a saját licencét foglalja magában és nem köthető egy gárdához, vagy pilótához sem, így ők a bevételekből sem részesülnek.
Ennél is nagyobb problémát jelent azonban a charter-helyzet.
A különleges jogosultságból harminchat darab érhető el, amit a csapatok maguk között adhatnak-vehetnek.
Ezek birtokában vállalják, hogy a szezon valamennyi fordulóján részt vesznek, cserébe viszont garantált a helyük a rajtrácson (tehát nem fenyegeti őket a kvalifikációkon való elvérzés lehetősége), továbbá extra részesedést kapnak a NASCAR bevételeiből is.
A csapatok foggal-körömmel ragaszkodnak a rendszerhez, mivel az utóbbi években a charterek értéke jelentősen megnőtt. Jó példa erre a Spire Motorsports, amely tavaly nem kevesebb, mint 40 millió dollárért vásárolt egyet a Live Fast Motorsportstól.
A mezőnyben lévő gárdák nem véletlenül tekintenek úgy a birtokukban lévő charterekre, mint egyfajta befektetésre.
Ebből adódóan azt szeretnék, hogy a rendszert – ami jelen formájában 2024 végéig van érvényben – véglegesítsék, ezt azonban a NASCAR egyelőre még csak fontolóra sem vette.
Az eredeti határidő szerint január végéig kellett volna közös nevezőre jutniuk a feleknek, de ez végül nem történt meg. A tulajdonosoknak pedig már olyannyira elegük lett, hogy nem voltak hajlandóak újabb egy hónappal meghosszabbítani a döntéshozatal időszakát.
Az Associated Press legfrissebb információi szerint a tizenöt Cup-gárdát tömörítő Race Team Alliance (RTA) már fel is fogadta a világ egyik vezető trösztellenes és sportjoggal foglalkozó irodájának, a Winston & Strawnnak társelnökét, a nagyágyú Jeffrey Kesslert.
A sportvilág számos, nagy horderejű ügyében aktív szerepet vállalt szakember egyelőre csak tanácsadóként segíti a csapatokat a NASCAR-ral való tárgyalásaik során.
Múlt szombaton, a Daytona International Speedwayen az RTA újabb mítingre hívta a NASCAR tisztviselőit.
Az eseményen megjelent többek között Joe Gibbs, Roger Penske, Rick Hendrick és Michael Jordan is, a szervezet azonban visszautasította a meghívást és egyetlen fővel sem képviseltette magát. Az AP szerint ennek oka az, hogy már nem kívánnak kollektíve tárgyalni az RTA-val, inkább a csapatokkal külön-külön történő megbeszéléseket részesítenék előnyben.
„Meg akarunk egyezni” – szögezte le a 23XI Racing kisebbségi tulajdonosa, Curtis Polk, hozzátéve, hogy a NASCAR semmiféle rugalmasságra, kompromisszumra sem hajlandó.
„Nem szeretnénk mást, csak egy tisztességes megállapodást.”
A szintén a 23XI tulajdonosainak sorát gyarapító Denny Hamlin szerint a szervezet egyfajta monopol-helyzetben van és maguk döntik el, hogy ki mibe ütheti bele az orrát.
A csapatok emiatt azt is el akarják érni, hogy a NASCAR irányításával kapcsolatos ügyekben is legyen szavuk.
A többi nagy sportszervezet franchise-rendszerével ellentétben ugyanis a charterek nem adnak semmiféle beleszólási jogot a szervezet döntéseibe.
Korábban felröppentek olyan hírek, hogy végső esetben távozhatnak a NASCAR-ból és egy új liga égisze alatt folytatják tovább.
Az RTA erre reagálva úgy nyilatkozott, hogy egyelőre nincs terítéken a szakadás, ahogyan független bemutatófutamokat sem terveznek.