NASCAR: Óriási baleset, drámai csaták és Toyota-uralom egyetlen körös vezetéssel a Daytona 500 kvalifikációs futamain

Nem nélkülözték az izgalmakat a 66. Daytona 500 rajtsorrendjét eldöntő kvalifikációs versenyek.
Az első sort alkotó pilóták kiléte már a szerdán lebonyolított, egykörös időmérőn eldőlt. Ennek értelmében a legendás futam pole-ját Joey Logano húzta be a Team Penske színeiben, mellőle pedig a Front Row Motorsportsnak vezető Michael McDowell várhatja a zöld zászlót.
A mezőny felállása a harmadik helytől lefelé azonban még nyitott maradt, ugyanis azt a hagyományoknak megfelelően két, egyenként 150 mérföldes kvalifikációs futam alapján véglegesítették.
A magyar idő szerint péntek hajnalban rendezett duelek végén a Toyota rajongói lélegezhettek fel a leginkább, miután kiderült, hogy valóban csak az időmérőn használt beállítások voltak csapnivalóak.
Az egyautós körözés során a márka legjobb eredményét Erik Jones szolgáltatta a huszonkettedik hellyel, a többieket pedig szinte kivétel nélkül a top 30-on kívül kellett keresni.
Elérkeztek viszont a duelek és a versenyszituációra belőtt Toyotákból előbújt az állat, végül dupla győzelmet aratva.
Az első duel leintésekor a mezőny hátsó traktusából rajtolt Tyler Reddick ünnepelhetett.
A 23XI Racing pilótája az utolsó körben állt az élre, miután sikeresen bevágott a harmadikként jegyzett Chase Elliott elé. Pár másodperccel később, a vezető pozícióban haladt Kyle Larsonra hátulról megérkezett hendrickes csapattársa, Alex Bowman, a légáramlatok hatására pedig a 2021-es bajnok #5 Chevyje lendületét vesztette és kisodródott.
Így látta meg végül a kockás zászlót elsőként Reddick, míg Elliott a második, Bowman a harmadik, míg Larson csak a kilencedik helyen ért célba.
A futam legdrámaibb csatáját Jimmie Johnson és JJ Yeley vívta, a tét pedig óriási volt: a Daytona 500 mezőnyébe való bejutás.
A charter nélküli – tehát garantált indulási joggal sem rendelkező – autókat vezető két veterán késhegyre menő csatát vívott egymással.
A hajrában úgy tűnt, hogy Yeley fog győztesen kijönni a harcból, Johnson pedig karrierje során először nem tudja kvalifikálni magát a Nagy Amerikai Versenyre.
Az utolsó pillanatban azonban mellé állt a szerencse.
Ross Chastain hirtelen lassított, aminek hatására Yeleynek két választása maradt: vagy a pálya felső ívére húzódik, vagy belerohan a Trackhouse Racing-es autójába. Értelemszerűen előbbi mellett döntött, amit kihasználva Johnson el tudott menni mellette, ezzel beverekedve magát a Daytona 500-ra.
Az izgalmak nyomot hagytak a NASCAR Hírességek Csarnokába idén beiktatott élő legendán, aki a helyszíni riporterek beszámolója szerint az alábbi mondattal érkezett meg a sajtótájékoztatójára:
„Túl öreg vagyok én már ehhez.”
A verseny egyetlen sárga zászlajára az 51. körben került sor, miután Ricky Stenhouse Jr. kiforgatta Daniel Hemricet, a láncreakció pedig magával rántotta Austin Dillont és Johnsont is.
A legrosszabbul Hemric járt, akinek autója olyannyira megsérült, hogy a D500-at már a tartalékkal kénytelen megkezdeni.
Az igazán hajmeresztő pillanatokat azonban a második duel prezentálta.
Trouble in the tri-oval! @Blaney climbs from the vehicle safely after this crash in Duel No. 2! pic.twitter.com/oKffQcU4Zp
— NASCAR (@NASCAR) February 16, 2024
The in-car of @Blaney during the crash is breathtaking. 😮
— NASCAR on TSN (@NASCARonTSN) February 16, 2024
Thank goodness for the safety in these cars.#NASCAR pic.twitter.com/fcfrJmjINu
Tizenhárom körrel a vége előtt Brad Keselowski eltalálta Kyle Busch autóját, aki ennek következtében hátulról megütötte William Byront. A Hendrick Motorsports pilótája el is vesztette uralmát a 24-es Chevy felett és óriási erővel, frontálisan falba küldte Ryan Blaneyt.
A regnáló bajnok #12 Fordja azon melegében kigyulladt, a belső kamerás felvételeken pedig jól látszott, hogy magát a pilótát is mekkora erőhatások érték.
A balesetbe még belekeveredett Justin Haley, Noah Gragson, Chase Briscoe, Bubba Wallace, Riley Herbst és a rajtrácsra jutásért harcoló BJ McLeod is.
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy mindenki karcolás nélkül megúszta.
A győzelmet – plusz a vele járó 10 pontot – végül egy látványos befutóban Christopher Bell kaparintotta meg a Joe Gibbs Racing 20-as Toyotájával és Reddickhez hasonlóan ő is elmondhatta magáról, hogy a teljes futam során csak egyetlen körben – a lehető legfontosabban – állt az élen.
Ezt megelőzően utoljára 2014-ben tudta a Toyota megnyerni mindkét duelt.
A charter nélküliek közül Kaz Grala szerezte meg a D500 részvételi jogát, míg McLeod innentől fogva csak nézőként követheti a daytonai eseményeket.
A szintén részidősként nevezett Anthony Alfredo és David Ragan már az egykörös időmérőn bebiztosította helyét a rajtrácson.
A Daytona 500 vasárnap, magyar idő szerint 20:30-ra van kiírva, de az időjárási előrejelzések alapján minimális az esély arra, hogy ebben az időpontban meg is tudják rendezni.
Alább jöjjön a két verseny végeredménye, majd a Daytona 500 végleges rajtrácsa:



