Daytona 500: Véget ért a Chevy sikerszériája – Logano behúzta a pole-t és Penske-történelmet írt!
Tizenkét év után először született Ford-pole a Daytona 500-on.
2012-ben a Roush Fenway Racingnek vezető Carl Edwards lett a kvalifikáció legjobbja, míg idén már Joey Logano arcára ülhetett ki az univerzum legszélesebb mosolya.
A 33 éves pilóta ráadásul csapattörténelmet is írt, lévén most először hódította el a legendás viadal rajtrácsának első helyét egy Penske-autó.
Ezzel tovább folytatódott a Kapitány hihetetlen sikerszériája.
A Team Penske csak az elmúlt egy év során már megvédte a Cup bajnoki címét, behúzta az Indy 500-at és a Coca-Cola 600-at, megnyerte a Battle on the Brickset, idén januárban a daytonai 24 óráson sem talált legyőzőre, most pedig fennállása során először a Daytona 500 pole-ját is kipipálhatta.
Logano az időmérő második, top 10-es szakaszában 181.947 mph-s átlagsebességgel teljesítette gyors körét, időben kifejezve 0.071 másodpercet verve másodikként zárt márkatársára, a Front Row Motorsportsot szolgáló Michael McDowellre.
A két pilóta továbbá pontot tett a Hendrick Motorsports zsinórban majdnem egy évtizeden át tartott uralmának végére is.
Ezelőtt utoljára 2014-ben fordult elő, hogy a D500 rajtrácsának első sorában egyetlen HMS-autó sem szerepelt. Ebből ráadásul nyolcszor egyenesen pole-ban landoltak Rick Hendrick legénységének tagjai.
Idén viszont a legjobb eredményük már „csak” a harmadik hely lett Kyle Larson révén, míg Chase Elliott az ötödik, William Byron pedig a hatodik időt produkálta.
A gárda negyedik tagja, a favoritnak tartott Alex Bowman napja finoman szólva is el lett szúrva.
Az arizonai versenyző neve mellett három D500-rajtelsőség szerepel, emellett ő tartja az abszolút rekordot is a zsinórban hat első soros indulása által.
Most azonban még csak a legjobb tíz közé sem tudta beverekedni magát a 48-as Chevyvel és végül csak az eredménylista tizenhetedik pozíciójában zárt.
A first.@joeylogano’s run marks the first ever Daytona 500 pole for Team Penske. pic.twitter.com/NDYC8nyGyj
— Team Penske (@Team_Penske) February 15, 2024
A Chevrolet esetében pedig egy még régebbre gyökerező sikeres éra ért véget, hiszen az ezt megelőző utolsó, nem a csokornyakkendős márka által hozott pole-ért egészen Edwards fentebb említett, 2012-es köréig kell visszautazni az időben.
A szabályok értelmében Logano és McDowell már fix pontnak számít a rajtfelállást tekintve, míg a mögöttük végzők sorrendjét a magyar idő szerint péntek hajnali duel-futamok döntik el.
A két, egyenként 150 mérföldes összecsapás beosztását az egykörös időmérő páros, valamint páratlan helyezéseit figyelembe véve határozták meg.
Ezeken Loganónak és McDowellnek is részt kell vennie, a végeredmény azonban már semmit sem fog változtatni a most megszerzett startpozícióikon. Kivéve persze, ha összetörik az autójukat és a tartalékba kényszerülnek, mert akkor a mezőny végéről kell megkezdeniük az 500-at.
Itt a legnagyobb nyomás a még pengeélen táncoló, charter nélküli – tehát garantált indulási joggal sem rendelkező – csapatokra nehezedik.
Ebben az évben összesen hat ilyen autó vágott neki a Daytona 500-nak.
Közülük az a kettő, amelyek az egykörös időmérőn a leggyorsabbnak bizonyult már kvalifikálta is magát a 40 fős mezőnybe.
Idén ezt a fegyvertényt a Beard Motorsports-cal nevezett Anthony Alfredo, valamint az RFK Racing 60-as Fordját vezető David Ragan hajtotta végre.
A Toyota-rajongók pedig csak abban reménykedhetnek, hogy kedvenc márkájuk versenybeállításai köszönőviszonyban sincsenek az időmérőssel.
A márka charteres gépei közül a legmagasabban Erik Jones (Legacy Motor Club) végzett a huszonkettedik időt autózva, míg Martin Truex Jr. a huszonhatodik, Bubba Wallace a huszonnyolcadik, Ty Gibbs a huszonkilencedik, Christopher Bell a harminckettedik, Denny Hamlin a harmincnegyedik, Tyler Reddick a harminchatodik, John Hunter Nemechek pedig a harminckilencedik lett.
A legnagyobb teher viszont a részidősként nevezett Jimmie Johnsonra nehezedik, aki a harmincötödik helyig jutott és az egyetlen reménye a mezőnybe jutásra a magyar idő szerint péntek hajnalban rendezendő duel.
Az időmérő legpechesebb emberének minden kétséget kizáróan Kaz Grala számít, aki műszaki hiba miatt egyetlen mért kört sem tudott megtenni, így ő is csak a kvalifikációs futamban bízhat.
A duelek rajtfelállásai: