Lejárt a határidő: Fordulóponthoz érkezett el a NASCAR fennállását fenyegető polgárháború

Lejárt a határidő: Fordulóponthoz érkezett el a NASCAR fennállását fenyegető polgárháború
credit: Sean Gardner/Getty Images/NASCAR

Lejárt a határidő: Fordulóponthoz érkezett el a NASCAR fennállását fenyegető polgárháború




Már másfél éve dúl a külvilág számára csendes, a színfalak mögött viszont nagyon is zajos polgárháború a NASCAR-on belül.

A csapatok még 2022 őszén robbantották a bombát, miszerint finoman szólva sem elégedettek a szervezet bevételeinek elosztásával. A minden túlzás nélkül sporttörténeti sajtótájékoztatón nyilvánosan kijelentették, annyira kevés pénz folyik be a gárdákhoz a NASCAR-tól, hogy a saját szponzoraik nélkül képtelenek lennének fennmaradni.


A tárgyalások azóta is zajlanak a felek között, de nem sok sikerrel.

Bár számos ponton nem értenek egyet, a legnagyobb vitát azonban a charter-rendszer váltja ki.

A különleges jogosultságból összesen harminchat darab érhető el, amit a csapatok maguk között adhatnak-vehetnek.

Ezek birtokában vállalják, hogy a szezon valamennyi fordulóján részt vesznek, cserébe viszont garantált a helyük a rajtrácson (tehát nem fenyegeti őket a kvalifikációkon való elvérzés lehetősége), továbbá extra részesedést kapnak a NASCAR bevételeiből is.

A csapatok pedig maximálisan ragaszkodnak a rendszerhez, aminek oka az, hogy az utóbbi években a charterek értéke jelentősen megnőtt.

A Cup Seriesbe való beszállás iránt egyre többen érdeklődnek, a jogosultságok ára pedig már a 30-40 millió dollár között mozog.

A mezőnyben lévő gárdák nem véletlenül tekintenek úgy a birtokukban lévő charterekre, mint egyfajta befektetésre.

Itt kezdődnek a problémák.

A charter-korszak 2016-ban kezdődött, majd 2020-ban a NASCAR újabb öt évre elkötelezte magát mellette.

A most érvényben lévő megállapodás 2024 végén jár le, pontosan akkor, amikor a jelenlegi televíziós szerződések végére is pont kerül a FOX-szal és az NBC-vel.

A NASCAR végül tavaly novemberben jelentette be vadonatúj, 7,7 milliárd dollár értékű médiacsomagját.

A hét évre szóló, történelmi megállapodás szezononkénti lebontásban 1,1 milliárdot takar. Ez 40%-os növekedésnek felel meg a most érvényben lévő szerződésekhez képest, amelyeket 2015-ben összesen 8,2 milliárdért kötöttek egy teljes évtizedre.

Az új kontraktus értelmében a versenyeket FOX és az NBC mellett a TNT, a Max és CW Network is műsorára tűzi, a bajnokság történetében először pedig öt Cup-futamot kizárólag streaming-platformon lehet követni az Amazon Prime jóvoltából.

A csapatok korábban abban reménykedtek, hogy az új médiaszerződések orvosolhatják a problémákat, a legfrissebb hírek szerint azonban a helyzet továbbra is pattanásig feszült.

A Sports Business Journal belső forrásaira hivatkozva arról írt, hogy a charterekkel kapcsolatos tárgyalások még mindig sikertelenek.

Az eredeti tervek szerint a határidő 2023. december 31-én járt volna le, a felek azonban beleegyeztek abba, hogy január végéig tovább folytatják a megbeszéléseket.

Kedvező fordulat viszont ez idő alatt sem történt, a csapatoknak pedig elegük lett és egyhangúan úgy döntöttek, hogy már nem hajlandóak újabb egy hónappal meghosszabbítani a döntéshozatal időszakát.

A kedvezőbb gazdasági modell mellett a gárdák mindenképpen el akarják érni, hogy a chartert állandóvá tegyék, ezzel szemben viszont a NASCAR-vezér Jim France-nak esze ágában sincs ezt meglépni. Ebből adódóan pedig a tagjai megalapozottan tarthatnak attól, hogy akár el is kaszálhatják a rendszert.


A NASCAR-ban szereplő alakulatok nem rendelkeznek semmilyen tulajdonjoggal, így a szervezetnek technikai értelemben egyáltalán nincs szüksége a jóváhagyásukra a charter-szabály bárminemű megváltoztatása terén.

Nem meglepő tehát, hogy a csapatok teljes egészében összezártak és már másfél évvel ezelőtt felállították saját tárgyaló bizottságukat, amelynek a Joe Gibbs Racing elnöke, Dave Alpern, az RFK Racing elnöke, Steve Newmark, a 23XI Racing befektetője, Curtis Polk és a Hendrick Motorsports alelnöke, Jeff Gordon a kiemelt tagja.

A jelenlegi szituáció pedig akár azt is lehetővé teheti számukra, hogy beváltsák korábbi fenyegetésüket és a NASCAR-ból kiválva önálló versenysorozatot hozzanak tető alá.

Az SBJ szerette volna megszólaltatni a NASCAR-t és a tizenöt csapatot tömörítő Race Team Alliance-t, de egyikük sem kívánta kommentálni a helyzetet.

A bevételek igazságtalan elosztása miatt a gárdák – amelyeknek csak egyetlen autó teljes szezonos indítása is közel 20 millió dollárjába fáj – fennállása már csak a saját szponzoraikon múlik, ami példátlan a profi sportligákban.

A helyzet annyira rossz, hogy olyan nevek sem tudnak profitot termelni, mint például a Hendrick Motorsports.

Belső források szerint az ügy még hónapokig elhúzódhat, a minél gyorsabb megoldáson pedig határozottan nem segít az, hogy már rajtol a 2024-es idény.

A háborúskodás közepette azonban a legtöbb bennfentes bízik a békés megoldásban, mert a csapatoknak szükségük van a NASCAR-ra, ahogyan fordítva is.

A 75 éves szervezet nem csak legendás múlttal bír, de egyben értékes brand is. Nem szabad viszont elfelejteni, hogy a működése alapját maguk a benne versenyzők képezik.

Ha megtörténne a jelenleg elképzelhetetlen és olyan patinás alakulatok szállnának ki, mint például a Penske, a Joe Gibbs Racing, vagy a Hendrick, akkor azok pótlása felérne a lehetetlen küldetéssel.

Az SBJ szerint a szervezet nyitott a charter-rendszer folytatására, ugyanakkor a csapatok attól tartanak, hogy végső esetben, megállapodás hiányában akár azt is megtehetik, hogy nemes egyszerűséggel visszaveszik tőlük a jogosultságot. Ez pedig mondani sem kell, hogy beláthatatlan következménnyel járna a jövőjükre nézve.