Kyle Larson szerint nevetségesen alulfizetettek a NASCAR versenyzői

Kyle Larson szerint nevetségesen alulfizetettek a NASCAR versenyzői
credit: Meg Oliphant/Getty Images





Kevin Harvick már több alkalommal kijelentette, hogy az amerikai gokartos gyerekek első számú karriercélja nem a NASCAR, vagy az IndyCar, hanem a Forma-1.

Ezalól pedig nem kivétel a tavaly visszavonult bajnok saját fia, Keelan sem.

Bubba Wallace spottere, Freddie Kraft szerint a legfőbb oka ennek az, hogy a világbajnoki sorozatban nagyságrendekkel több pénzt lehet keresni, mint az amerikai pályákon.

„Nem igazán hibáztatom Keelan Harvickot, mivel láttam, hogy milyen szerződéssel bír Max Verstappen” – nyilatkozta a szakember a Door Bumper Clear podcastben.

„A legtöbb F1-es srác a felső tízezer tagja. Nem ér meglepetésként, hogy a gyerekek is ott akarnak versenyezni.”

Kraft véleményét lehet vitatni, az viszont kétségtelen, hogy a NASCAR Cup Series pilótáinak éves fizetése köszönőviszonyban sincs F1-es kollégáikéval.

Verstappen 2023-ban bejelentett, öt évre szóló új kontraktusa értelmében szezononként 45 millió dollárnak megfelelő összeget tehet zsebre a Red Bullnál. Ehhez hozzájárulnak még a bónuszok, amelyek révén csak tavaly 70 millióval lett gazdagabb.

Ezzel szemben a NASCAR csúcskategóriájának legjobban fizetett versenyzői is maximum 13-15 milliót kapnak szezononként szolgálataikért.

Nem volt ez mindig így.

„A csapatok bevételei az elmúlt években 50%-ot estek” – mondta ennek kapcsán a NASCAR Hírességek Csarnokába nemrég beiktatott hétszeres bajnok, Jimmie Johnson.

„Ez érződik a versenyzők szerződésein. 2015-től számolva már a toppilóták fizetése is felére csökkent.”

A NASCAR legnagyobb pénzügyi forrásának a médiacsomagból és a szponzoroktól származó pénz számít.

A többi profi sportligával szemben azonban a Cup gárdái meglehetősen kis mértékben részesülnek a szervezet bevételeiből.

A médiajogokból érkező pénzösszegnek mindössze csak a 25%-át osztják szét a csapatok között, míg a pályák (amelyek többsége a NASCAR-ral kapcsolatban lévő vállalatok irányítása alatt áll) 65%-ot, maga a szervezet pedig 10%-ot kap.

Ebből adódóan a csapatok kénytelenek a saját támogatóiktól függeni, akik viszont – különösen a COVID óta – már korántsem akarják olyan szélesre nyitni a pénztárcát, mint korábban.

Ez odáig vezetett, hogy még az akkora nagyágyúk sem tudnak profitot termelni, mint a Hendrick Motorsports.

2022 őszén végül a Cup csapatai összefogtak és egységesen szembefordultak a NASCAR-ral egy számukra kedvezőbb gazdasági modellt követelve.

A sztori azóta is folyamatban van, a remények szerint viszont a nemrég bejelentett vadonatúj 7,7 milliárd dolláros médiacsomag némiképp orvosolhatja a problémát.

Az anyagi helyzet kapcsán a minap Kyle Larson nem kevesebbet állított, mint hogy még a dirtpályákon is jobban keresnek a versenyzők a Cup mezőnyének felénél.

„A toppilóták messze nem kapnak annyi pénzt, mint anno Jimmie, Jeff [Gordon], vagy a hozzájuk hasonlók” – mondta a 2021-es idény legjobbja Kenny Wallace podcastjének vendégeként.

„Én nem panaszkodom, mert teljesen elégedett vagyok a saját szerződésemmel. Ugyanakkor talán a felét sem keresem annak, mint fénykorában Jimmie, de még így sokkal jobban járok a jelenlegi mezőny túlnyomó részénél. Nem is tudom, mit mondhatnék erre… Nevetséges.

Szerintem a legtöbb srác egyszerűen örül annak, hogy Cup-pilótának nevezheti magát a többi pedig már nem érdekli őket. Ők csak itt akarnak lenni és versenyezni vasárnaponként.”

Larson szerint ez a mentalitás meglehetősen ártalmas, mivel a belenyugvó magatartásuk révén azokat a pilótákat is hátráltatják, akik valamiféle változást szeretnének kicsikarni a NASCAR részéről.

Ő maga természetesen az utóbbiak közé tartozik.

A 31 éves kaliforniai híresen szívén viseli a sportág pénzügyi oldalát. A sprint car versenyzés világában tapasztalható anyagi problémák – lásd. tűszerűen növekvő nevezési költségek vs. alacsony pénzdíjak – ösztönözték arra is, hogy megalapítsa saját bajnokságát, a High Limitet.

Ezt figyelembe véve sokatmondó, hogy Larson szerint még a legjobb dirtösek is többet vihetnek haza a NASCAR-osok jelentős részénél.

„A World of Outlaws top 4 pilótája többet keres, mint a Cupban vezető srácok fele. Őrület ebbe belegondolni.”