Az NHRA-nek sikerült az, ami az F1-nek és a NASCAR-nak is csak egy álom – Tony Stewart pedig elárulta az okokat

Az NHRA-nek sikerült az, ami az F1-nek és a NASCAR-nak is csak egy álom – Tony Stewart pedig elárulta az okokat
Tony Stewart és Leah Pruett (credit: Tony Stewart Racing)

Az NHRA-nek sikerült az, ami az F1-nek és a NASCAR-nak is csak egy álom – Tony Stewart pedig elárulta az okokat


Az elmúlt évek során komoly kezdeményezések indultak el világszerte annak érdekében, hogy növeljék a nők jelenlétét az autósportban.

Ezeket azonban eddig inkább kevesebb, mint több siker koronázta.

A NASCAR nemzeti porondjának jelenleg csak egyetlen teljes szezonos hölgypilótja van a jövőre már az Xfinitybe fellépő Hailie Deegan személyében, míg az IndyCart tekintve egészen 2013-ig kell visszautazni az időben, hogy Simona de Silvestro személyében megtaláljuk a széria utolsó főmunkaidős női versenyzőjét.

A Forma-1 idén startoltatta el a tehetséges lányok felkutatását megcélzó F1 Academyt, az viszont a jövő zenéje, hogy beváltja-e a hozzá fűzött reményeket.

A „gyengébbik nem” rendkívül alacsony létszámát a magasan jegyzett bajnokságokban sokan a számok törvényével magyarázzák, elég csak arra gondolni, hogy a becslések szerint ezer gokartos, vagy épp mini sprintes fiúra mindössze egyetlen lány jut.

Ezen a véleményen van a sportág élő legendája, Tony Stewart is.

A háromszoros NASCAR Cup és egyszeres IndyCar-bajnok a soron következő szezonban már az NHRA csúcsát képező Top Fuelban áll rajthoz, méghozzá ideigenesen visszavonuló felesége, a 2023-as szezont másodikként zárt Leah Pruett helyén.

„Először 2020-ban látogattam ki egy NHRA-versenyre” – nyilatkozta Stewart a Race Industry Weeken.

„Megnéztem az utánpótlás-szériák küzdelmeit is. Őrület látni, hogy milyen sok lány van ezek mezőnyeiben és mennyire profik már gyerekként is.”

A Smoke becenévre hallgató versenyzőt lenyűgözte, hogy a drag-szakágban a hölgyek nem csak eljutnak a legmagasabb szintig, de itt is óriási eredményekre képesek.

„Vegyük példaként Erica Enderst, aki a bolygó egyik legbelevalóbb nője. Idén már a hatodik bajnoki címét szerezte a Pro Stockban, ami egyszerűen lenyűgöző. Minden tiszteletem az övé. Ugyanakkor nem csak a versenyzők között vannak kimagasló hölgyek. Ismerek egy szakembert, aki úgy bánik a hegesztővel, ahogyan még soha nem láttam egyetlen férfit sem. Bevallom, rettenetesen irigy vagyok rá.”

Az NHRA úttörőjének Shirley Muldowney számít, aki a hetvenes években első nőként törte át a korlátokat és szembeszállva az ellene irányuló támadásokkal, ellehetetlenítésére tett kísérletekkel végül a Top Fuel háromszoros bajnoka lett.

Az elmúlt évtizedekben a már említett, egyetemes motorsport-rekordot is döntött Enders mellett olyan ikonok születtek az NHRA-ben, mint a kétkerekűek, vagyis a Pro Stock Motorcycle mezőnyében 2000-2002 között zsinórban három titulust behúzott Angelle Sampey, vagy épp a TF 2017-es és 2022-es legjobbja, Brittany Force.

Stewart szerint ők a legjobb példák arra, hogy felesleges görcsösen törekedni a diverzitiásra.

„Olyan korban élünk, amikor mindenki érzékeny mindenre. Az NHRA igazán büszke lehet a sokszínűségre, mivel nem mesterségesen kreálták. A marketing bullshitet mellőzve, a legalacsonyabb szinttől kezdve megadják mindenkinek a lehetőséget és hagyják, hogy a tehetség utat törjön magának. Legyen szó nőről, férfiról, színes bőrűekről. Itt csak az számít, hogy mire vagy képes a volán mögött.”