Megvan a női versenyző, akire mindenki várt?

Jade Avedisian saját bevallása szerint év elején még álmodni sem mert arról, hogy milyen magaslatokban fogja zárni a 2023-as szezont.
„Ha azt mondjátok nekem a Chili Bowlon, hogy mindezt képesek leszünk elérni, beleértve a bajnoki cím megszerzését, akkor egészen biztosan hazugnak neveztelek volna benneteket” – jelentette ki a 17 éves versenyzőnő a Sportsnautnak adott interjújában.
Szavai pedig egyáltalán nem túlzóak.
A kaliforniai tehetség januárban karrierje során először vágott neki a midgetek koronaékszerének tartott, 370 nevezővel bíró Chili Bowlnak.
Az egyhetes versenysorozat keddi fordulóján a harmadik helyen ért célba, amivel az esemény előfutamainak történetében első nőként hozott dobogónak megfelelő befutót.
Négy nappal később pedig bebiztosította helyét a mindössze 24 főt számláló döntőben, egyedüliként a 80 újoncból.
Ezzel már a start előtt ő lett a 37. Chili Bowl legjobb debütánsa.
Teljes szezonos pilótaként az Xtreme Outlaw Midget Seriesben rótta a köröket, végül öt feature-győzelemmel behúzva a bajnoki címet. Ezzel a szakág 90 éves történetének első női trónfoglalója lett.
„Nagyon hosszú utat tettem meg a Chili Bowl óta” – mondta a Keith Kunz Motorsportsnak vezető hölgy, aki pár napja a Merced Speedwayen vadonatúj pályacsúcsot állított be.
„Ez már a második szezonom volt a szériában, ami nyilvánvalóan előnyömre vált. Az is sokat segített viszont, hogy egy ilyen nagyszerű gárdának vezethetek. Minden, de tényleg minden elismerés őket illeti. Volak kimagasló eredményeink, de legalább ugyenennyi mélypontot is megéltünk az év során. A csapat azonban gondoskodott arról, hogy ne eresszünk le. Ez a ‘soha nem adjuk fel’ mentalitás arra ösztönzött, hogy az eddigieknél is keményebben dolgozzak és jobbá váljak.”
Avedisianben a Toyota is meglátta a nagy lehetőséget és a 2024-es idényt már az utánpótlás-programjuk tagjaként kezdheti meg.
Ennek részeként jövőre is marad az Xtreme Midgetben, valamint a USAC National Midget Seriesben is megméreti magát.
Mindemellett komolyan ráfekszenek az aszfaltos és roados felkészítésére, aminek érdekében a Toyota GR Cupban is komplett idényt teljesít a Nitro Motorsports autóját vezetve.
„Ez óriási lehetőség számomra. Elképesztően hálás vagyok a Toyotának, hogy hisznek bennem. Izgatottan várom az épített pályákat, ami vadonatúj kihívást fog jelenteni. Ráadásul továbbra is versenyezhetek dirtön is! Még mindig képtelen vagyok elhinni, hogy a következő szezonban mindezt egyszerre csinálhatom.”
Az átfogó, sokrétű versenyprogram mellett Avedisiannek teljes körű hozzáférése lesz a Toyota szimulátorához, továbbá külön dietetikusok és edzők foglalkoznak majd vele annak érdekében, hogy a lehető legtöbbet hozhassa ki magából.
Ha minden a terveknek megfelelően alakul és jól alkalmazkodik az aszfaltborításhoz is, akkor Jade számára a következő szintet a late modelek jelenthetik, majd jöhetnek a NASCAR alá tartozó szériák.
„Beszélgettünk már ezekről a dolgokról, de őszintén szólva én csak a közvetlenül előttem álló feladatokra összpontosítok. A tőlem telhető legjobbat akarom nyújtani annak érdekében, hogy a következő szintre léphessek. Izgatottan várom az első aszfaltos szezonomat a GR Cupban. A dirtöt illetően pedig arra fókuszálunk, hogy olyan versenyeket vegyünk fel a repertoárba, amelyeken a legnagyobb esélyem van a sikerre, vagy épp pont ellenkezőleg, ahol a legtöbbet tanulhatok.”
Avedisiannek persze – Martin Luther King Jr. szavaival élve – van egy álma:
„Vasárnaponként szeretnék versenyezni a NASCAR Cup Seriesben.”
Arra a kérdésre, hogy van-e olyan futam, amit egy napon mindenképpen a victory lane-en akar zárni, így válaszolt:
„Nincs olyan verseny, amire azt mondanám, hogy kiemelten fontos lenne számomra. Bárhol is pattanjak a volán mögé, mindig győzni akarok… Oké, mégis van egy… Meg akarom nyerni az előfutamomat a Chili Bowlon és egy olyan csapat áll mögöttem, amellyel ez határozottan meg is valósítható. Ha sikerülne, az nagyon különleges lenne.”

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough