Avis: Ők a világ legbefolyásosabb női autóversenyzői

Felmérés: Ők a világ legbefolyásosabb női autóversenyzői
Toni Breidinger (credit: TRICON Garage)



A hölgyversenyzők már a motorsport hajnalán megjelentek a pályákon és szép számmal akadtak köztük, akik a mai viszonyokhoz képest életveszélyes körülmények között nem csak helytálltak, de egyenesen az élmezőnyben végeztek, sőt akár még győztek is.

Dorothy Levitt, Maria Antonietta d’Avanzo, Elizabet Junik már a századelőn bizonyította, annak ellenére, hogy szoknyát hordanak, igenis van keresnivalójuk a férfiak között, de a teljesség igénye nélkül említhetnénk még a Le Mans-i 24 órás viadal első női párosát, Odette Sikót és Marguerite Mareuse-t is.

A NASCAR-versenyzést tekintve a női nem már a mai csúcskategória, vagyis a Cup elődjének számító Strictly Stock Series legelső, 1949-es futamán is képviseltette magát Sara Christian személyében, a következő fordulón pedig már Ethel Mobley és Louise Smith is kivívta az indulás jogát, így a Daytona Beach-i roadon egyenesen három hölgyet foglalt magában a mezőny.

A NASCAR Cupot tekintve ráadásul máig Christian számít a legeredményesebb hölgynek, köszönhetően a szintén ‘49-ben, a Heidelberg Racewayen szerzett ötödik helyének, amit eddig egyetlen kolléganője sem tudott túlszárnyalni.

Majd’ két évtizeddel később felbukkant a színen egy bizonyos Janet Guthrie, aki első nőként kvalifikálta magát a Daytona 500, majd az Indy 500 mezőnyébe is.


KAPCSOLÓDÓ: Az autósport történetének legőrültebb női versenyzője


A hetvenes évek másik nagy úttörője Shirley Muldowney lett, aki az NHRA csúcsán, a kizárólag férfiak által uralt Top Fuelban egyenesen három bajnoki címig jutott.

Az elmúlt évitzedekben egyre több hölgy tűnt fel és szerzett hírnevet a világ versenypályáin a rally-legenda Michele Moutonnal kezdve az 1992-es Indianapolis 500 legjobb újoncán, Lyn St. James-en és a Dakar-győztes Jutta Kleinschmidten át az IndyCar és az Indy 500 máig legeredményesebb női pilótájáig, Danica Patrickig.

Ennek ellenére azonban a legnagyobb változás a nemek harcában csak az NHRA-ben figyelhető meg. A többezer lóerős dragsterek világában sem méreti meg magát túlságosan sok nő, akik azonban ott vannak, szinte kivétel nélkül az élvonalat képviselik.

A Top Fuelban Brittany Force két bajnoki címnél jár, a Pro Stock kategóriában pedig Erica Enders immár hatodszor foglalta el a trónt. A texasi sztár ráadásul október elején megszerezte 47. győzelmét, ezzel az egyetemes autósport valaha volt legsikeresebb hölgyversenyzőjévé válva.

Az utánpótálás is jól alakul, elég csak a midget-szakág 90 éves történetének legelső női bajnokává avatott, mindössze 17 esztendős Jade Avedisianre gondolni.

Mindeközben Európában a kifejezetten lányok számára kiírt W Series megbukott, a Forma-1 azonban nem hagyta annyiban és megalapította saját szériáját, az F1 Academyt. A jövő királykategóriás hölgyversenyzőjének felkutatását megcélzó sorozat első bajnoka a spanyol Marta Garcia lett, aki 2024-ben már a PREMA színeiben teljes szezonos ülést kap a Formula Regional European Championshipben.

Az F1 első embere, Stefano Domenicali még 2022-ben úgy nyilatkozott, hogy a világbajnoki sorozat rajongóinak kb. 40%-át már a „gyengébbik nem” teszi ki.

Egy felmérés szerint a megkérdezett nők 43%-a azt szeretné, ha a csapatok tagjai között több hölgy kapna lehetőséget, a kereskedelmileg kiemelten fontos 18-34 év közti korosztályba tartozók 32%-a pedig még több versenyt nézne meg, ha a mezőnyben lányok is lennének.

Ennek apropóján az Avis úgy döntött, összeállítja a legbefolyásosabb női pilóták rangsorát Európában, valamint globálisan is.

„A közösségi média óriási szerepet játszik abban, hogy a sport népszerűbbé és elérhetőbbé váljon” – indokolta a projektet a vállalat.

„A női versenyzők az Instagramon, TikTokon és az X-en [Twitteren] keresztül osztják meg karrierjük minden lépését. Az olyan ikonok, mint Danica Patrick nyomdokain haladva, a mai hölgypilóták már a közösségi platformokat használják arra, hogy megvessék lábukat ebben az iparágban, egyúttal pedig más nőket is arra inspiráljanak, bátorítsanak, hogy kövessék a példájukat és csatlakozzanak a sporthoz.”

Az Avis nem kevesebb, mint 400 aktív, profi versenyző közösségi médiás jelenlétét vette górcső alá, kiegészítve a nevükre vonatkozó keresésekkel.

A kiértékelést követően pedig megszületett a két – európai és világviszonylatban – egyaránt öt-öt nevet tartalmazó lista, amelyen azon hölgyek kaptak helyet, akik a legnagyobb hatással vannak a motorsport népszerűségének növekedésére, ezzel párhuzamosan pedig jelentősen hozzájárulnak a diverzitásért való törekvésekhez.


A top 5, legbefolyásosabb női versenyző világviszonylatban:


1.Toni Breidinger

Kor: 24 év

Állampolgárság: amerikai

Bajnokság: ARCA Menards Series, NASCAR Truck Series

Követők száma: 1.1 milló + (Instagram), 2.2 millió + (TikTok), 33 ezer + (X)

Legjobb eredmény: 3. hely (ARCA, Kansas Speedway – 2023)

Érdekesség: Az arab származású hölgy mellékállásban a Victoria’s Secret modellje. A világhírű fehérneműmárka ráadásul még szponzorként is beállt mögé, aminek révén idén megejthette debütálását a NASCAR Truck Seriesben.

Breidinger ráadásul arról is híres, hogy nem tesz lakatot a szájára, ha igazságérzete úgy kívánja.

Tavaly például bekerült a Busch Beer kifejezetten női versenyzők támogatására létrehozott, 10 millió dolláros költségvetésű programjába. Néhány hónappal később azonban kiszállt belőle, amit egy Reddit kérdezz-felelek során így magyarázott:

„Már nem vagyok a Busch programjának a tagja. Jelenleg a nagyvállalatok narratíváját képezi, hogy azt mondják, támogatják a női pilótákat. Ebből adódóan meg is teszik a nagy bejelentéseiket, hogy beállnak mögénk. Fontosnak tartom viszont, hogy az emberek tudják, ha egy cég nincs az autómon, az overálomon, vagy a sisakomon, akkor az nem is a szponzorom. Azon támogatóimra összpontosítok, akik valóban azok, általuk az autóm pályára hajthat és tényleg segítik a nőket a motorsportban.”


2. Lindsay Brewer

Kor: 26 év

Állampolgárság: amerikai

Bajnokság: USF Pro 2000 Championship

Követők száma: 2.6 millió + (Instagram), 669 ezer + (TikTok), 78 ezer + (X)

Legjobb eredmény: 8. hely (Indianapolis Motor Speedway road, 2022)



Érdekesség: A modellként dolgozó Brewer még 2021-ben kihívta párbajra Hailie Deegant, de utóbbi kolléganője válaszra sem méltatta. Erről bővebben itt írtunk.


3. Bianca Bustamante

Kor: 18 év

Állampolgárság: Fülöp-szigeteki

Bajnokság: F1 Academy

Követők száma: 986 ezer + (Instagram), 1.1 millió (TikTok), 47.4 ezer + (X)

Legjobb eredmény: 2 győzelem (Valencia, Monza)

Érdekesség: Jövőre már a McLaren támogatásával folytatja „akadémista” karrierjét


4. Natalie Decker

Kor: 26 év

Állampolgárság: amerikai

Bajnokság: NASCAR Xfinity Series, ARCA

Követők száma: 193 ezer + (Instagram), 167 ezer + (TikTok), 69 ezer + (X)

Legjobb eredmény: A NASCAR Truck Series 2020-as, daytonai futamán elért 5. helyével a bajnokság eddigi legjobb női eredményét produkálta.


5. Tatiana Calderon

Kor: 30 év

Állampolgárság: kolumbiai

Bajnokság: European Le Mans Series – LMP2 Pro-Am

Követők száma: 274 ezer + (Instagram), 12 ezer + (TikTok), 82.3 + (X)

Legjobb eredmény: 11. hely az F2-ben (Paul Ricard, 2019), 5. pozíció az ELMS-ben (Paul Ricard – 2020, Spa – 2023)

Érdekesség: Az IndyCar 2022-es indianapolisi GMR Grand Prix-jén egy kör erejéig az élre tudott állni. Ezzel több, mint egy évtized után ő lett az első nő, aki zöld zászló alatt vezető pozícióba került egy épített/utcai pályás versenyen.

Előtte ezt Simona de Silvestro tudta megcsinálni még a 2011-es, baltimore-i fordulón.


A fentiekből kiderült, hogy a jövőre már teljes munkaidősként az Xfinity Seriesben vezető Hailie Deegan nem jutott be a top 5-be, noha 2021-ben még őt választották meg a világ legértékesebb női sportolójának (minden sportágat figyelembe véve).


Az Európára leszűkített lista:

  1. Sophia Flörsch
  2. Jamie Chadwick
  3. Marta Garcia
  4. Jessica Hawkins
  5. Margot Laffite


KAPCSOLÓDÓ: Jövőre sem marad női pilóta nélkül az IndyCar előszobája