Az F1 elképesztően mocskosat húzott az Andretti ellen, de állítják „ez nem személyes ügy”

Az F1 elképesztően mocskosat húzott az Andretti ellen, de állítják “ez nem személyes ügy”
credit: Penske Entertainment/Joe Skibinski

Az F1 elképesztően mocskosat húzott az Andretti ellen, de állítják “ez nem személyes ügy”


Alig egy hónapja vált hivatalossá, hogy az FIA jóváhagyta az Andretti Global pályázatát, aminek értelmében csatlakozhatnak a Forma-1 mezőnyéhez.

Ez persze csak az érem egyik oldala, hiszen a tényleges belépésre magának az F1-nek is áldását kell adnia.

A világbajnoki sorozat azonban továbbra sem hajlandó megbékélni az amerikaiakkal és mindent megtesznek annak érdekében, hogy távol tartsák őket a rajtrácstól.

Az Associated Press nem volt rest és négy csapat vezetőjének fel is tette a lényegre törő kérdést:

Neheztelnek-e valamiért Andrettire?

A Michael Andrettivel régóta üzleti kapcsolatban álló Zak Brown, valamint a Formula E-ben anno neki dolgozott Mike Krack nem lát kivetnivalót a tizenegyedik gárdaként való csatlakozásukban.

Toto Wolff esetében viszont már másabb a leányzó fekvése.

„Nem ismerem Andrettit” – mondta a Mercedes-vezér.

„Azzal tisztában vagyok, hogy hatalmas név a sportban és a csapataik jól teljesítenek az Egyesült Államokban. Semmiféle ellenszenvről nincs szó. Ha valakivel még sosem találkoztál, akkor nem is állhat fenn személyes ellentét.”

Az osztrák szakember állításának némiképp ellentmond, hogy a tavalyi Miami Nagydíj hétvégéjén Michael végigjárta a paddockot aláírásokat gyűjtve a nevezésükhöz, míg Mario Andretti bő egy órát töltött a Mercedesnél, pont Wolffal diskurálva.

A széria jelenlegi egyetlen amerikai csapatának, a Haasnak főnöke, Günther Steiner szintén leszögezte:

„Semmi személyes nem áll a háttérben.”

Az FIA elnöke, Mohammed bin Szulajm azonban kerek-perec kijelentette, hogy nagyon is erről van szó:

„Minden a pénzről szól. Itt válik személyessé az ügy. Nem akarnak osztozkodni.”

Az Andretti-pályázat egyik legvonzóbb részének a General Motorsszal való partnerség számított, aminek révén egy nagy amerikai gyártó is megjelenhet a mezőnyben.

„Ostobaság lenne elutasítani a GM-et pont most, amikor a Forma-1 már három futamot is rendez az USA-ban” – tette hozzá bin Szulajm.

Nos, az F1-nek erre is meglenne a saját megoldása.

Az AP-nek három különböző, tűzközeli forrás is megerősítette, a széria már megkereste az GM-et azzal, hogy hajlandóak lennének-e inkább egy másik alakulattal partnerségre lépni az Andretti helyett.

Ez a rendkívül piszkos húzás csak egy újabb bizonyíték lehet arra, hogy – csúnyán fogalmazva – tényleg „pofára megy” az Andrettiékkel szembeni ellenállás.

Ami pedig még elképesztőbbé teszi a sztorit, hogy az F1 úgy konspirál ellenük, hogy közben konkrétan ghostolja is őket.

Néhány nappal ezelőtt került megrendezésre a National Italian American Foundation (NIAF) nagyszabású éves gálája, amelyen azon olasz származású emberek előtt tisztelegnek, akik kimagasló eredményeket értek el saját szakterületükön.

A díjaztottak között volt az F1 első embere, Stefano Domenicali is. Az eseményt követően Michael Andretti üzenetben gratulált neki, válasz viszont nem érkezett.

Sőt, az FIA jóváhagyása óta a Forma-1 mellett még a Liberty Media sem hajlandó szóba állni a családdal. Tökéletesen ignorálják őket.

Az Andretti Global célja továbbra is az, hogy a 2025-ös szezon már velük startoljon el.

Minél tovább húzódik azonban az F1 döntése, annál nehezebb dolguk lesz.

Ennek ellenére úgy készülnek, mintha a részvételükhöz szükséges összes lámpa zölden világítana.

Több egyéb mellett már súlyos dollármilliókat költöttek egy saját, a 2023-as szabályrendszeren alapuló autó megépítésére is, amit szélcsatornás tesztekre használnak.

Az Andretti tehát nagyon komolyan gondolja a projektet, az FIA pedig a kiértékelési folyamat során semmi olyat nem talált, ami kizáró ok lehetett volna.

Ebből adódóan nem lehet elvetni a lehetőségét annak, hogy esetleges, hivatalos elutasítás esetén az Andretti bíróságra fogja vinni az ügyet.

Ezen forgatókönyv megvalósulása esetén pedig az AP szerint komoly érv lehet számukra, hogy az F1 már nem a motorsport legnagyobb innovációit bemutató csúcskategória, hanem inkább egy elit klub, ahová csak a belső kör által szimpatikusnak tartottak kaphatnak bebocsátást.