Káosz a köbön: Exkluzív részletek a McLaren és Palou piszkos jogi csatájából
Pár nappal ezelőtt, az Associated Press birtokába került bírósági dokumentumokból kiderült, hogy a McLaren Racing bő 23 millió dollárt akar behajtani Alex Palou-n.
A 26 éves pilóta a wokingiak szerint két velük kötött szerződést (az F1-es teszt- és tartalékosit, valamint az IndyCar-versenyzőit) is felrúgta azzal, hogy úgy döntött, inkább jövőre is marad a Chip Ganassi Racing kötelékében.
Az ominózus, Londonban beadott iratokra az Indy Star is rátette a kezét és kihámozta belőle a legfontosabb és legérdekesebb tételeket.
BEVÉTELKIESÉS AZ INDYCARBAN: 7 MILLIÓ DOLLÁR
A McLaren állítása szerint nagyjából ennyi pénzt buktak el azzal, hogy a széria kétszeres bajnoka mégsem kíván nekik vezetni az elkövetkezendő három szezonban.
Ebbe az összegbe beletartoznak a várt pénzdíjak, merchandise-eladások, Palou nevének és személyének marketing-célú használata, valamint egyéb szponzorációs bevételek.
BEVÉTELKIESÉS AZ NTT DATA-VAL: 6,9 MILLIÓ DOLLÁR
Az NTT Data 2022. október 28-án írta alá több évre szóló szerződését a McLarennel, miután addigi megállapodásuk a Ganassival lejárt. A telekommunikációs vállalat – amely az IndyCar főszponzora is – még akkor kezdte meg a tárgyalásokat a papayásokkal, amikor reális esély volt arra, hogy Palou már a 2023-as szezont is velük kezdi meg.
A CGR-rel lezajlott jogi vita, majd peren kívüli megegyezés értelmében azonban a versenyző maradt addigi munkaadójánál, de ennek ellenére a McLarennek sikerült meggyőznie az NTT-t, hogy 2024-2026 között már biztosan átigazol hozzájuk Palou és onnantól ők lesznek az autója főtámogatói.
„[Palou] jogsértései azt eredményezték, hogy már nem fog a szolgálatunkba állni versenyzőként” – áll a beadványban.
„Emiatt az NTT a megállapodásunk újratárgyalását követelte. Ezek a tárgyalások folyamatban vannak, a felperes becslése szerint azonban a vele járó veszteség 6,9 millió dollárra rúg.”
A McLaren Racing úgy számol, hogy az eredeti szerződéshez képest kb. 3,075 millió dollárral kevesebbet fognak kapni az NTT-től, továbbá kompenzációt kell fizetniük a vállalatnak, ami 3,825 millió dollár értékben magában foglalja az ingyenes megjelenést F1-es autóikon három futamon át, valamint IndyCar-csapatuk, az Arrow McLaren új mérnöki központjának névadását is.
AZ ELŐZŐ GENERÁCIÓS F1-ES AUTÓVAL ZAJLÓ TESZTPROGRAM KAPCSÁN VALÓ KIESÉS: 3,5 MILLIÓ DOLLÁR
A CGR-rel történt, tavaly őszi megállapodás értelmében Palou a 2023-as szezont még a 10-es Dallara-Hondában versenyezte végig, emellett viszont részt vehetett a McLaren korábbi F1-es autójával zajló tesztprogramjában is.
A jelen események tükrében a McLaren viszont ezt már ezerszer megbánta. A tesztnapok költsége 3,5 millió dollárra rúgott, amit a wokingiak szerint olyan versenyzőknek is odaadhattak volna, akik hajlandóak érte fizetni.
BEVÉTELKIESÉS A GENERAL MOTORS RÉSZÉRŐL: 1,5 MILLIÓ DOLLÁR
Az Arrow McLaren motorpartnerének, a Chevrolet-nek anyacége, a General Motors évi félmillió (tehát három szezonra 1,5 millió) dollár támogatást ad minden toppilóta után. A csapatnál ennek minősül Alexander Rossi és Pato O’Ward, Palou pedig határozottan elit kategóriát képvisel.
A spanyol pálfordulása után leigazolt David Malukas azonban egyelőre nem tartozik ebbe a kalapba, így utána nincs is extra bónusz.
PALOU F1-ES PROGRAMJÁNAK EGYÉB KÖLTSÉGEI: 868.585 DOLLÁR
A dokumentumokban felsorolt felszerelések, erőforrások és munka díja mellett az Indy Star értesülései szerint szó lehet az ösztöndíjprogramokra hasonlító felelősségvállalásról is. Vagyis, ha a programot idő előtt, saját döntésből hagyja félbe, akkor a befektetett pénzt vissza kell fizetnie.
ALÁÍRÁSI BÓNUSZ/ELŐLEG: 400.000 DOLLÁR
A McLaren Racing és Arrow McLaren szerint ennyi pénzt utaltak át a Palou-hoz kapcsolódó cég, az ALPA Racing részére alig három hónappal a szerződés szignózása után.
Ennek kapcsán Zak Brown azt állította, hogy a kifizetés a versenyző kérésére történt.
ÚJ F1-ES TARTALÉKPILÓTA KÖLTSÉGE: 35.000 DOLLÁR
Az idei Forma-1-es szezont megelőzően a McLaren megegyezett az Aston Martinnal, amely csapat vállalta, hogy szükség esetén biztosít a wokingiak számára tartalékost.
Mivel a történtek következtében Palou-ra már nem számíthattak a szezon utolsó nyolc versenyén, így kénytelenek lettek kiterjeszteni az Astonnal való megállapodásukat, ami 35 ezer dollárt kóstált.
BEVÉTELKIESÉS AZ F1-BEN: ISMERETLEN ÖSSZEG
Ez a rész meglehetősen ködös.
Az IndyCar-kontraktussal kapcsolatos pontban is felvázoltak (szponzoráció, merchandise stb.) mellett bővebb részletekről egyelőre nem tudunk beszámolni.
Palou korábban azzal magyarázta a szerződésből való kihátrálását, hogy rájött, nincs reális esélye egy F1-es ülésre. Ügyvédei szintén azzal érvelnek, hogy a McLaren előzetes ígéretével ellentétben mégsem kínált versenyzői helyet neki.
A wokingiak azonban tagadják, hogy olyasmit ajánlottak volna Palou-nak, ami már nem állt rendelkezésre (itt minden bizonnyal Oscar Piastri szerződtetéséről van szó).
A sztori azonban itt kezd érdekessé válni.
Az Indy Star felhívja a figyelmet arra, hogy a McLaren „jelentős” kiesést említ az F1 kapcsán is, ami abból a szempontból furcsa, hogy egy tartalék/tesztpilóta normál esetben nem igazán hoz sokat a konyhára.
Külön érdekes a beadványban szereplő ezen mondatrész:
„… ésszerű megfontolás részét képezte, hogy a McLaren visszavegye Palou-t és a Forma-1-es világbajnokságban versenyezzen számára.”
Jelenleg nem tudni, hogy valódi ülésről volt-e szó, vagy csak a megfogalmazás eltúlzott és valójában csak a tartalékosi hosszabbításról van szó.
Egy biztos, a McLaren az elmúlt hetek során többször is alaptalannak nevezte Palou-ék azon állítását, miszerint éles F1-es versenyzőként alkalmazták volna.
Időközben egy másik jogi hercehurca is alakulóban van az IndyCarban.
Erről bővebben itt olvashatsz: Grosjean választottbíróság elé viszi az Andrettit
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough