A McLaren minimum 23 millió dollárt követel Alex Palou-tól
Augusztus közepén robbant a bomba, miszerint Alex Palou korábbi ígéretével ellentétben mégsem kívánja a McLarennél folytatni IndyCar-karrierjét és inkább marad jelenlegi csapata, a Chip Ganassi Racing kötelékében.
A döntés hallatán – amit a széria immár kétszeres bajnoka az ügyvédein keresztül tudatott a wokingiakkal – Zak Brownék teljesen felháborodtak és azonnal jogi útra terelték az ügyet.
A McLaren Racing az Egyesült Királyságban indított pert a spanyol versenyző, valamint a hozzá kapcsolódó cég, az ALPA Racing USA, LLC ellen.
Az Indy Star ebben az időszakban arról írt, hogy 20-30 millió dollár közti összeget akarnak behajtani Palou-ékon, amit az érintettek akkor sem megerősíteni, sem pedig cáfolni nem kívántak.
„Eléggé meglepően kezelték ezt a dolgot” – nyilatkozta szeptember elején Brown az Associated Pressnek.
„Történt, ami történt, ugyanakkor ott van az a lényeges pont is, hogy miként álltak hozzá. Én hagyom, hogy a bíróság és a felszínre kerülő tények beszéljenek majd, lehetővé téve az emberek számára, hogy levonhassák következtetéseiket Alex jelleméről.”
A legfrissebb információk alapján az Indy Star által megszellőztetett követelés nagysága nagyon is valós.
Az AP birtokába jutott ugyanis az a 17 oldalas dokumentum, amit a McLaren Anglia és Wales üzleti és vagyonjogi bíróságára nyújtott be.
Ebből kiderül, hogy a csapat minimum 23 millió dollárt akar, mivel állításuk szerint ennyi pénzre vethettek keresztet azzal, hogy Palou kihátrált a szerződéseiből.
15.5 millió dollárra kártérítésként tartanak igényt azon szponzorációs megállapodásokból származó bevételkiesés miatt, amelyek Palou McLarenhez versenyzőként való csatlakozásán alapultak.
Emellett mintegy 3.5 milliót vesztettek bizonyos harmadik fél kapcsán, aminek köze volt Palou tervezett, soron következő Forma-1-es tesztprogramjához.
A szóban forgó nagy partner minden valószínűséggel az NTT Data lehet.
A telekommunikációs vállalat – amely magának az IndyCarnak is névadó szponzora – az utóbbi években a Chip Ganassi Racing kiemelt támogatója volt, azon belül is 2021-2022-ben a Palou által vezetett 10-es Dallara-Hondáé.
Idéntől viszont már áttették székhelyüket a McLarenhez, a csapatváltáshoz pedig a pletykák szerint köze van magának a bajnoknak is.
Mindemellett a 2024-es IndyCar-fizetéséből Palou részére már átutalt 400.000 dolláros előleget is vissza akarják kapni. Pluszban még ott van az az összeg is, amibe az elmúlt évben teljesített F1-es tesztjei, valamint a hivatalos tartalékosként való alkalmazása kóstált.
A korábbi hírekkel ellentétben viszont a tavalyi, Ganassival lezajlott jogi csörte költségeit – amit Palou helyett is a McLaren állt – nem kérik vissza.
Mint ismert, a most 26 éves pilóta 2022 nyarán, a közösségi médiában jelentette be, hogy a következő szezontól már papaya-színekben versenyez az IndyCarban. A CGR-nek azonban opciós joga volt 2023-ra is, így rögtön bíróság elé vitték az ügyet.
Végül sikerült peren kívül megegyezni, aminek révén a spanyol vállalta, hogy még egy évet marad a Ganassinál.
Ezzel párhuzamosan a patinás gárda pedig engedélyt adott arra, hogy részt vegyen a McLarennel F1-es teszteken, továbbá tartalékosként is jelen legyen a nagydíjakon akkor, amikor nincsenek IndyCar-kötelezettségei.
Palou garantálta a McLaren számára, hogy nem áll fenn olyan szerződés, vagy egyéb vállalás, ami akadályt képezne abban, hogy 2024-ben már IndyCar-pilótaként is csatlakozzon hozzájuk.
A McLaren szerint Alex két szerződést írt alá velük: egyet az F1-es tartalékosi állásra, egyet pedig a több szezonra szóló amerikai programra.
Nem sokkal később azonban hirtelenjében három évre hosszabbított a CGR-rel.
A bírósági dokumentum szerint az ügyvédek azt állították, hogy Palou-nak éles versenyzői ülést ajánlottak Brownék, de végül ebből csak tartalékosi pozíció lett, aminek következtében a „kapcsolat teljes megszakítása vált szükségessé”.
A McLaren szerint azonban ezen állítások teljes mértékben helytelenek.
Szűk két hónappal ezelőtt a spanyol exkluzív interjút adott a Marcának, amiben elárulta, a McLarennel való szakításának fő oka az volt, hogy rájött, nincs reális esélye egy F1-es ülésre a csapatnál.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough