NASCAR: SVG csak 10. lett Indyben, de még így is olyat tett, amit 45 éve senki

Bár ezúttal nem sikerült a victory lane-en zárnia, Shane van Gisbergen mégsem hagyta el lógó orral az Indianapolis Motor Speedwayt.
A chicagói debütáló futamát rögtön győzelemmel megkoronázott új-zélandi csak a tizedik helyen ért célba karrierje második NASCAR Cup-bevetésén, de még így is ő lett a nemzetközi sztárkülönítmény legjobbja.
Supercarsos kollégája, Brodie Kostecki a 22., Mike Rockenfeller a 24., Jenson Button a 28., míg Kamui Kobayashi a 33. helyen végzett.
A Trackhouse Racingnek vezető SVG befutója egyben azt is jelentette, hogy eddigi mindkét Cup-futamát a top 10-ben fejezte be.
Ilyenre utoljára 1978-ban került sor, amikor Terry Labonte a negyedikként látta meg a kockás zászlót pályafutása legelső futamán Darlingtonon, míg az ezt követő richmondi viadalon a hetedik helyet csípte el.
A későbbi kétszeres bajnok a harmadik rajtját is a legjobb tíz között zárta a martinsville-i kilencedik pozíciójával. A „mesternégyes” azonban nem jött össze számára, miután a charlotte-i NAPA Nationalst motorhiba miatt fel kellett adnia, így a végelszámolásnál csak huszonnegyedikként jegyezték.
Azt egyelőre nem tudni, hogy SVG mikor csatlakozik újra a mezőnyhöz, reményei szerint azonban erre már nem kell sokat várni.
„Egész hétvégén széles mosoly volt az arcomon” – mondta a Supercars háromszoros bajnoka, aki pénteken megejtette oválpályás debütálását is a Truck Series mezőnyében.
A versenyt a huszonnyolcadik helyről rajtolva végül a tizenkilencedikként zárta, egy ponton pedig sikerült a top 15-ben is köröznie.
„A Trucks-futam nagyon szórakoztató volt, az elmúlt napokban folyamatosan tanultam és egyre jobb lettem. Új kifejezésekkel is szembesültem, például itt nem azt mondják, hogy az autó túlkormányzott, vagy alulkormányzott, hanem ‘laza és szűk’. Annyira mókás!”
Néhány nappal ezelőtt a Trackhouse vezére, Justin Marks kijelentette, a céljuk az, hogy SVG velük kezdje meg teljes szezonos NASCAR-programját jövőre.
Konkrétumokról egyelőre nincs szó, a Sports Business Journal azonban belső forrásaira hivatkozva arról írt, hogy egy sokrétű programra készülnek 2024-ben.
SVG nem lenne egyből teljes munkaidős a Cupban, sokkal inkább megosztva vezetne mellette az Xfinityben, a Trucksban és akár late model versenyeken is indulna annak érdekében, hogy 2025-re már maximálisan készen álljon akár a bajnoki címért folyó harcra is.
Az indianapolisi futam után Marks kvázi meg is erősítette ezt:
„Át akar jönni hozzánk.Három bajnoki címet szerzett Ausztráliában, mindent elért ott, amit akart. Most itt [a Cupban] először szembesült viszontagságos helyzetekkel. A motorja nem a legjobban működött, baj volt a gázpedállal és még a pitkiállásai sem alakultak jól, de mindezek ellenére visszaküzdötte magát a top 10-be.
Az alkalmazkodási képessége megmutatta nekem, hogy ez a srác igazi sztár lehet a NASCAR-ban. Egy átmeneti éven dolgozunk, aminek során rengeteg tapasztalatot szerezhet különböző szériákban. Módszeresen és átgondoltan akarjuk ők kihívások elé állítani.”
A tárgyalásokat illetően SVG kitérő választ adott:
„Egyelőre még semmi nincs véglegesítve. Mindenekelőtt az ausztrál dolgaimat kell megoldani, amik biztatónak tűnnek, aztán jön Amerika és remélhetőleg hamarosan át is költözöm.”
Az indianapolisi verseny kapcsán borítékolható volt, hogy sokkal nagyobb feladat vár rá, mint másfél hónappal korábban Chicagóban, lévén ezt a pályát már az összes csapat jól ismerte.
Ezzel SVG maga is tökéletesen tisztában volt.
„Nagyok voltak az elvárások velem szermben Chicago miatt, a top 10 viszont még így is elképeztő.
A futam nagyon kemény volt, folyamatos ütközésekkel, lökdösődéssel. Egyszer Alex Bowman is kitessékelt az útból, mivel én előtte blokkoltam őt. Gyorsan meg is tanultam, hogy ne blokkoljak senkit ilyen korán! Ez a része a NASCAR-nak és az összes pillanatát élveztem. Itt már mindenki sokkal agresszívebben versenyzett, de erre is számítottam. Nem voltak piszkos manőverek, csak kemény csaták, pont amit vártam.”
KAPCSOLÓDÓ: McDowell domináns győzelemmel mutatott fityiszt Hamlinnek Indyben, ahol egy 41 éves rekordot is beállítottak
Has been an amazing week, can’t thank @JustinMarksTH and the @THProject91 team enough! Had a ball racing everyone and a Top 10 was awesome ? pic.twitter.com/HwcGYHR8x3
— Shane van Gisbergen (@shanevg97) August 13, 2023

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough