Az F1-gyel ellentétben Andretti a kertek alatt lopakodik be a NASCAR-ba

Az F1-gyel ellentétben Andretti a kertek alatt lopakodik be a NASCAR-ba
credit: Penske Entertainment



Tavaly jelentette be Michael Andretti az Andretti Global [AG] létrejöttét.

A vállalat a legendás családhoz tartozó, valamennyi szériában – IndyCar, Indy NXT, Formula E, Extreme E, Supercars, IMSA – szereplő csapatot maga alá vonja, reményeik szerint pedig hamarosan a Forma-1 is csatlakozhat a sorba.

Utóbbi világbajnoki sorozat mellett pedig zajlanak egy másik komoly projekt előkészületei is.

„Mindent megteszünk azért, hogy ott legyünk a NASCAR-ban is” – mondta Andretti még idén januárban.

„Vizsgáljuk ennek lehetőségét. Van pár dolog, amit figyelemmel kísérünk és remélhetőleg pár esztendő múlva jelen leszünk a Cup Seriesben.”

A Forma-1-gyel ellentétben – amely programot kezdettől fogva óriási médiahangzavar kíséri – Andretti az esetleges NASCAR-belépését már csendben, osonva igyekszik megvalósítani.

A legfrissebb hírek szerint ráadásul ezen törekvések már jóval előrébb járnak, mint gondolnánk.

Marco Andretti július elején, Mid-Ohión mutatkozhatott be a NASCAR Truck Seriesben a Spire Motorsports színeiben, a Gainbridge anyagi hátterével.

A pénzügyi vállalat emellett a Spire Cup-gárdájának is kiemelt partnere lett.

A sztori azonban jóval nagyobb jelentőségű, mint egy szponzorációs szerződés.

A Gainbridge a 2018-as IndyCar-szezonban lett az Andretti Autosport támogatója, az anyacégének számító Group 1001 vezérigazgatója, Dan Towriss pedig néhány hónappal ezelőtt már tulajdonrészt is vásárolt az újonnan létrejött AG-ben.

A Sports Business Journal értesülései alapján a Spire-rel való megállapodás az első lényeges lépésnek számít az esetleges NASCAR-projektet illetően.

A gazdasági szaklap úgy tudja, hogy az együttműködés egyik fontos célja az, hogy Andrettiék ízelítőt kapjanak az amerikai stock-car szakág belső működéséből, ezáltal megkönnyítve a tényleges, csapatszintű beszállásról szóló döntést.

Ezen információkat egyik fél sem kívánta kommentálni.

Ebből adódóan egyelőre nem tudni, hogy mik lehetnek a távolabbi tervek. Opció lehet Andretti számára a társulás, vagy akár a komplett Spire átbrandelése az Andretti Global égisze alatt.

Fontos megjegyezni, hogy a csapat jelenleg két charterrel rendelkezik.

A 2016-ban életbe lépett rendszer értelmében ezen jogosultsággal rendelkező alakulatoknak nem csak garantált helyük van valamennyi futam rajtrácsán, de egyben – eredményeiktől függő mértékben – a NASCAR bevételeiből is részesedést kapnak.

A Cup Seriesben összesen 36 áll charter rendelkezésre, amelyeket a csapatok egymás között adhatnak-vehetnek, a saját maguk által megszabott áron.

Ha valaki most szeretne vásárolni egyet, akkor igencsak a zsebébe kellene nyúlnia, hiszen az eladó chartereken már 25-30 millió dolláros árcédula díszeleg.

Andrettiék nem először kacérkodnak a NASCAR-ral.

2012-ben megvoltak a szponzoraik egy saját Cup-alakulat nevezéséhez, sőt még potenciális versenyzőkkel is rendelkeztek Kurt Busch és Matt Kenseth személyében.

A projekt azonban meghiúsult, miután a partnerként jegyzett Dodge végül úgy döntött, a következő évben kivonul a bajnokságból.