„Nem hisznek bennünk” – Megrekedt Wickens Indy 500-as programja

“Nem hisznek bennünk” – Megrekedt Wickens Indy 500-as programja, de nem adják fel
credit: Arrow McLaren



Januárban valóságos bombát robbantott Bryan Herta azzal, hogy bejelentette, keményen dolgoznak Robert Wickens Indy 500-as visszatérésén.

A kanadai pilóta jelenleg az IMSA fennhatósága alá tartozó Michelin Pilot Challenge-ben versenyez a Bryan Herta Autosport speciális, teljes mértékben kézi vezérlés Hyundai Elantrájával.

Nem is eredménytelenül, hiszen tavaly két győzelmet ünnepelhetett, az idei összetettet tekintve pedig a másodikként jegyzik.

Az Indianapolis 500 azonban technikai értelemben jóval nagyobb falat a sportautózásnál.

Ennek ellenére a motorsport-történeti jelentőségű projektet nem csak a Honda – amely gyártó égisze alatt dolgozik Herta az Andretti Autosporttal – támogatja, de maga az IndyCar is.

„Robert mindig is inspiráló volt számunkra” – szögezte le a széria elnöke, Jay Frye még az év elején.

„Határozottan nyitottak vagyunk őrá, vagy bármelyik kvalifikált versenyzőre, akinek kézzel vezérelt autóra van szüksége. Ez egy olyan technológia, amit még sosem használtunk eddig az IndyCarban, de érdeklődünk iránta. Nagyon sok munkára van még szükség ahhoz, hogy jóváhagyhassuk. Aztán ott van a biztonsági rész is, amit szintén ki kell vizsgálni. Ugyanakkor sosem fogadnék Robert és az ő elszántsága ellen.”

A grandiózus projekt körül azonban az utóbbi hónapokban néma csend honolt. A legnagyobb probléma pedig nem meglepő módon az anyagi oldal.

„Minden, amire szükségünk van az egy teszt” – idézi Wickenst az Indy Star.

„Pontosabban pénz, aztán egy teszt, majd még több pénz. Ha az emberek saját szemükkel meggyőződnek arról, hogy ez valóban kivitelezhető, akkor a finanszírozással kapcsolatos rész is megoldódhat. Most úgy tűnik, hogy egy olyan vágyálmot próbálunk eladni, amiről sokan nem hiszik el, hogy lehetséges.

Még mindig keressük azt az egy embert, aki hisz benne és segít nekünk elindulni. Eredetileg az Indy 500-ra akartam összehozni a teljes anyagi keretet, beleértve a kézi vezérlés rendszerének kifejlesztését. Ez viszont óriási összeg minden garancia nélkül. Már úgy vagyok vele, a legjobb az lenne, ha először megpróbálnánk kijuttatni az autót a versenypályára, hogy kiderüljön, egyáltalán megvalósítható-e.”

Ebben a várakozásokkal teli időszakban Wickens igyekszik minden tőle telhetőt megtenni.

A téli időszakban már kipróbálta, hogy vészhelyzet esetén milyen gyorsan tud kiszállni egy IndyCar-autóból. Az ideje pedig sokkal jobb volt, mint amire előzetesen számítottak. Emellett napi rendszerességgel edz, kifejezetten az open-wheelre kihegyezve.

„Végezetül minden a pénzről szól” – mondta a 34 éves versenyző, aki az IndyCar 2018-as, poconói futamán történt balesete következtében kényszerült kerekesszékbe.

„Az Indy 500 még mindig csak egy álom, mert továbbra sem találtunk egy olyan angyali befektetőt, aki segítene az indulásban. Az ideális az lenne, ha még az év vége előtt pályán lehetnénk, ha tényleg megfelelően fel akarunk készülni a jövő évi versenyre. Egész télen tesztelni szeretnénk, hogy az áprilisi kollektív gyakorlásra már készen álljak. Az idő viszont minden egyes héttel csak fogy és emiatt egyre nehezebb helyzetben vagyunk, de nem adjuk fel.

Én mindig is annak a híve voltam, hogy az embernek célokat kell kitűznie maga elé. Reális célokat. Most viszont úgy érzem, irreális az Indy 500-ra gondolni, amikor olyan sok akadály van előttünk. A fő célkitűzésem most az, hogy kihajthassak a pitből kézi vezérléssel. Nem érdekel, ha csak egy installációs körről lenne szó és utána vissza kellene térni a tervezőasztalhoz. Ez a kezdet, amin dolgozhatunk.”