SPORTTÖRTÉNELEM! Megnyerte debütáló futamát a NASCAR legújabb nemzetközi szupersztárja!
Vasárnap kora délután még úgy tűnt, hogy a NASCAR meg sem tudja rendezni a Cup Series chicagói futamát.
A heves esőzésnek hála az ideiglenes pályát teljes terjedelmében elöntötte az áradásszerű víztömeg, a helyzetet pedig fokozták a területen rendszeresen lecsapó villámok is.
Az anyatermészet azonban szerencsére megkegyelmezett a szériának és végül nem csak le tudták futni a Grant Park 220 névre hallgató viadalt, de a leintéskor duplán is sporttörténelmet írtak.
Nem csak a NASCAR fennállásának első, nemzeti szintű utcai viadalát teljesítették, de a győztes személye révén is új fejezetet nyitottak.
A sötétedés miatt 100 helyett 75 körösre rövidített, még esős körülmények között megkezdett verseny végén a Trackhouse Racing színeiben bemutatkozott Shane van Gisbergen látta meg elsőként a kockás zászlót.
A háromszoros Supercars-bajnok ezzel a legelső olyan versenyző lett a Cup 1971-től számított modern érájában, aki rögtön a debütáló futamán győzni tudott.
A széria teljes történelmét tekintve az utolsó pilóta, aki végrehajtotta ezt a bravúrt még a legendás Johnny Rutherford volt az 1963-as, daytonai kvalifikációs versenyén.
„Ez annyira menő volt!” – nyilatkozta a 34 éves új-zélandi, aki a Trackhouse zsinórban második diadalát hozta Ross Chastain nashville-i elsősége után.
„Erről álmodoztam! Remélhetőleg visszatérhetek még.”
Van Gisbergen a Trackhouse nemzetközi szupersztárokat megcélző, Kimi Räikkönennel elstartolt PROJECT91-ének jóvoltából csatlakozhatott a mezőnyhöz.
Ha pedig globális jelenlét, akkor feltétlenül ki kell emelni, hogy ő lett a Cup hatodik, nem az USA-ban született futamgyőztese Mario Andretti (Olaszország), Juan Pablo Montoya (Kolumbia), Earl Ross (Kanada), Daniel Suarez (Mexikó), valamint a szintén a Supercarsban csúcsra ért ausztrál Marcos Ambrose után.
A verseny a 42. körben, Alex Bowman végképp elhalálozó autója miatt elrendelt sárga zászlós szakasz után érte el a sorsdöntő fordulópontot.
A sereghajtók egy része már korábban megejtette utolsó kiállását arra játszva, hogy a napnyugta miatt nem lesz lehetőség a 100 kör maradéktalan teljesítésére.
A döntésük végül kifizetődőnek bizonyult.
Nem sokkal később a NASCAR bejelentette a 25 körös rövidítést, ami óriási csapásnak bizonyult az addigi élmenők számára is, hiszen nekik még hátra volt a soros pitlátogatásuk.
Ezt letudva már a középmezőnyben találták magukat, ami óriási csapás volt a kimagasló eredménybe vetett reményeik számára.
Legalább ekkora ajándék volt viszont a mindaddig a hátsó traktusban jegyzett, a hazárdírozásnak köszönhetően viszont a top 3-ba került Justin Haley, Austin Dillon és Chase Elliott számára.
Dillon azonban nem sokáig élvezhette az előkelő pozíciót, miután saját hibájából közeli ismeretséget kötött a fallal.
Van Gisbergen mindeközben nem adta fel és a tizenhetedik helyről rohamosan tört előre.
A 67. körben már Elliottot előzte a második helyért, a Martin Truex Jr. csattanása miatt elrendelt overtime után pedig ellentmondást nem tűrően áthámozta magát Haleyn is, ami végül a győzelmét jelentette.
Negyedikként Kyle Larson végzett, míg az ötödik pozíciót az első szakaszban a gumifalba is beleállt, ennek révén a mezőny legvégére is visszaeső Kyle Busch szerezte meg.
PARKING LOT IN DOWNTOWN CHICAGO!@WilliamByron overshoots Turn 11 and causes a massive stack-up with @KevinHarvick and @CoreyLaJoie blocking the track with numerous fast cars with nowhere to go.#NASCAR #NASCARChicago pic.twitter.com/OqW3el4ZWa
— NASCAR on TSN (@NASCARonTSN) July 3, 2023
Az első és második szakaszt egyaránt Christopher Bell nyerte.
A Joe Gibbs Racing versenyzőjének azonban a végelszámolásnál be kellett érnie a tizennyolcadik pozícióval, amiben több tényező is szerepet játszott.
A körszám csökkentésének bejelentésekor még vezette a futamot, a kiállása után azonban visszaesett a tizenkettedik helyre. Pár kör múlva ő is részese lett a 11-es kanyart eltorlaszoló, többautós incidensnek, majd pár perc múlva sikerült az 1-es kanyarban kihelyezett gumifalba is beállnia.
A legszörnyűbb napot azonban Noah Gragson tudhatta magáénak.
A Legacy Motor Club újonca négy alkalommal is megtalálta a falat, a leintéskor pedig csak a huszonötödikként jegyezték.
A Rick Ware Racinggel második Cup-bevetését teljesített Jenson Button napja ígéretesen indult, de pocsék véget ért. A britnek egy alkalommal, a pitfelé tartva sikerült Chris Buescher segítségével megforognia is, a leintéskor pedig csak a huszonegyedik helyen rangsorolták.
A Cup Series következő futamát július 9-én, az Atlanta Motor Speedwayen rendezik.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough