Kyle Busch: 15 NASCAR-csapatból 14 biztosan csal
A tavaly debütált Next Gennel együtt vadonatúj szabályrendszer is érkezett a NASCAR Cupba, aminek részeként a csapatok már csak az előre meghatározott gyártóktól szerezhetik be az autók alkatrészeit.
Ha ezt valaki megszegi, akkor büntetések széles skálájával nézhet szembe a pénzbírságtól kezdve egészen a playoffból való kitiltásig.
A NASCAR pedig idén rendesen be is keményített és két kézzel szórja a büntetéseket.
A legutóbbi delikvens a Stewart-Haas Racing 14-es, Chase Briscoe által vezetett Fordja lett, amely egy hamisított, 3D-nyomtatással készült elemmel bukott le.
Ennek következtében levontak tőlük 120-120 pontot egyéniben, valamint az autók bajnokságában, elbúcsúzhattak 5 playoff-egységtől, hat versenyről eltiltották a crew chiefet, akinek még 250.000 dollárt is ki kell csengetnie a szervezet felé.
A szankció előtt az összetett 17. helyén állt Briscoe a 31.-re zuhant vissza, így az egyetlen esélye a rájátszásra már csak a futamgyőzelem maradt.
Az alkatrészek manipulálására – vagy mint az SHR esetében egyenesen hamisítására – az esetek 95%-ában csak a kutatási-fejlesztési részlegben történő, minden részletre kiterjedő ellenőrzés során derül fény.
Ilyen vizsgálatnak azonban hétvégenként maximum két autót vetnek alá, így számos potenciális csalás észrevétlen marad.
„Ha véletlenszerűen kiválasztanának tizenöt autót, akkor garantáltan tizennégy esetében találnának valamit” – nyilatkozta ennek kapcsán Kyle Busch a Cup sonomai hétvégéjén tartott sajtótájékozatóján.
„Minden a trükközésről szól, hogy vajon mit tudsz megúszni.”
Visszatartó erőként a NASCAR ráadásul nem csak a büntetéseket veti be, de a szabálytalan alkatrészeket is mindenki számára közszemlére teszi.
„Szerintem jó dolog, hogy megmutatják” – mondta Ryan Blaney a The Athleticnek.
„Közszemlére kell tenni őket, mert csak így lehet betartatni a szabályokat.”
Az RFK Racing társtulajdonosa egyben versenyzője, Brad Keselowski szintén üdvözli a NASCAR szigorú hozzáállását.
„Határozottan megijeszti a csapatokat és a tulajdonosokat. A partnerek egymást hívogatják, mondván nem tetszik nekik, amit látnak. Lehet, hogy nem érzékelhető rögtön, de van hatásuk ezeknek a büntetéseknek. Működnek.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough