Olyan bizarr versenyt rendezett a NASCAR, hogy még mozifilmnek is sok lenne

Illinois-i idő szerint késő este teljessé vált a sorminta, miszerint a vasárnap rendezett összes kiemelt versenyt a pole-pozíciós nyerte meg.
A Forma-1 Spanyol Nagydíján Max Verstappen győzött az első rajthelyről indulva, az IndyCar detroiti fordulóján Alex Palou-nak sikerült ez a bravúr, míg a NASCAR Cup gatewayi futamán Kyle Busch diadalmaskodott.
Utóbbi viadalon a Richard Childress Racing klasszisa a 243 körből 121-et töltött az élen, a befutó pillanatában 0.517 másodpercet verve korábbi csapattársára, Denny Hamlinre.
Sikere révén idei harmadik, eddigi főkategóriás pályafutását tekintve pedig a hatvanharmadik győzelmét ünnepelhette.
Ezek azonban csak a puszta statisztikák.
A ‘Enjoy Illinois 300 presented by TicketSmarter’ ugyanis olyan fordulatokat tartogatott, ami még egy hollywoodi forgatókönyvíró fantáziájának is becsületére válna.
Az amerikai autósport rajongói már bőven a start előtt kifejezték nemtetszésüket, mivel a Cup versenyét sikerült ismét pontosan az IndyCarral megegyező időpontra tenni.
Alig öt kör után viszont közbeléptek az égiek villámokkal megszórva a World Wide Technology Raceway körüli területet.
Az előírások értelmében ez rögtön piros zászlót vont maga után, amint pedig a kötelező 30 perces időintervallum letelt, ismét lecsapott egy, így az óra ketyeghetett elölről nem kevesebb, mint három „villám”-szünetet eredményezve.
Csodával határos módon a mezőny végül pontosan akkor térhetett vissza a pályára, amikor leintették az IndyCar versenyét.
Hamarosan pedig megkezdődött a komplett őrület.
Volt itt ugyanis minden, amit csak el lehet képzelni: ijesztő műszaki problémák, nagy balesetek, a pálya teljes területét érintő telekommunikációs fiaskó, sérülések a pitlane-en, valamint a nézőtéren és egy újabb versenyző, akit el akarnak tiltatni, de lehet, hogy inkább elkövette a tökéletes bűntényt.
Plusz maga a győzelem, ami pont egy hírhedt balhé évfordulóján történt.
A futam alatt összesen négyen voltak kénytelenek fékhiba okozta csattanás miatt idő előtt kiállni Tyler Reddick, Bubba Wallace, Noah Gragson és Carson Hocevar személyében.
Utóbbi pilóta élete első Cup-bevetését teljesíthette a Spire Motorsports 7-es Chevyjével, amelynek eredeti gazdája, Corey LaJoie az eltiltását töltő Chase Elliottot helyettesítette a Hendrick Motorsports 9-esében.
Hocevar fantasztikusan vezetve végig túlteljesítette LaJoie-t és sikerült a top 15 közelébe is férkőznie. Álomszerű debütálása azonban a 91. körben ért véget köszönhetően a féktárcsa szétrobbanásának. Az eset járulékos vesztese Chase Briscoe lett, akinek autójában a széthulló törmelék miatt komoly kár keletkezett.
A Stewart-Haas Racing #14 Fordja – amelynek csapatára pár nappal ezelőtt brutális büntetést róttak ki egy hamisított alkatrész miatt – hosszas szervizelés után visszatért ugyan a mezőnybe, de 50 kör hátrányban csak a 34.-ként zárt.
Visszatérve LaJoie-ra, a 31 éves charlotte-i már a villámok megjelenése előtt elkövetett egy rendkívül kínos bakit és váltás közben véletlenül megnyomta az autó vészleállító gombját.
A verseny során egyáltalán nem volt tényező és végül be kellett érnie a 21. hellyel.
Noah Gragson crashes hard, driver's side, into the wall. He got out of the car. Another brake issue. #NASCAR pic.twitter.com/9JlqfP5w7K
— The Comeback (@thecomeback) June 5, 2023
A bukásokat tekintve a legnagyobb becsapódást Gragson szenvedte el.
A Legacy Motor Club újonca saját lábán szállt ki a gépéből, az orvosi központban végrehajtott kötelező ellenőrzés után pedig útjára is engedték. Az ekkor adott interjúja során viszont még szemmel láthatóan nem volt túl jól és egyenesen kijelentette, hogy már alig várja a holtszezont, ami egyébiránt novemberben fog csak eljönni.
Gragson később Twitteren tisztázta a helyzetet, mondván az erőteljes ütés hatására fogalmazott félreérthetően és valójában a soron következő, sonomai forduló utáni üres hétvégére gondolt.
A baleset ráadásul egy nézőnek is fájdalmas élményt jelentett, mivel pontosan mellkason találta a féktárcsából leszakadt kisebb darab. A sérüléséről készült fotót elküldte Gragsonnak, aki rögtön válaszolt is arra kérve az úriembert, hogy keresse meg privát üzenetben, mivel valahogyan kárpótolni szeretné.
A rémisztő pillanatok a pitlane-t sem kerülték el.
A 178. körben, sárga zászló alatt a versenyirányítás teljes egészében lezárta ezt a szakaszt, mivel gyors orvosi ellátásban kellett részesíteni a Legacy 43-as, Erik Jones által vezetett Chevyjének egyik kerékcseréért felelős szerelőjét, Thomas Hatchert.
A futamot közvetítő FOX ekkor arról számolt be, hogy a férfit Austin Dillon gázolta el a kiállása során, a Richard Childress Racing azonban rögtön közölte, hogy ez 100%-ban fake news.
Mint később kiderült a szakember egy csapattársával ütközött össze ennyire szerencsétlen módon.
A NASCAR tájékoztatása szerint Hatchert a közeli kórházba szállították, de eszméleténél van.
A fiaskók sorozata egy ponton extra fokozatba kapcsolt..
Hálózati hiba következtében nem csak a tévés és rádiós közvetítés állt le, de megszakadt a hivatalos időmérés és a csapatok, valamint autók közti adatáramlás is.
Bár a problémát sikerült orvosolni, néhány alakulat egészen a futam végéig szenvedett az időszakosan újra fellépő kiesések miatt.
Who's at fault?
— Always Race Day (@AlwaysRaceDay) June 5, 2023
Austin Cindric gets into Austin Dillon and they collect Ricky Stenhouse Jr. #NASCAR #EnjoyIllinois300 pic.twitter.com/77UoiB0xNi
Ennek kapcsán a rajongók egy része ki is nevezte Austin Cindricet a Cup potenciális zsenijének.
A Team Penske pilótája Austin Dillont rakta falba, magával rántva Ricky Stenhouse Jr.-t is.
A jelenetet látva a Richard Childress Racing rögtön kijelentette, hogy szándékos manőverről volt szó.
Ennek kapcsán a gárda – akárcsak múlt héten Elliott esetében Denny Hamlin – rögtön vizsgálatot követelt.
„Szánt szándékkal jött nekem” – mondta a rendkívül dühös Dillon a leintés után.
„Ugyanúgy hátulról tette, mint Chase Dennyvel, vagy Bubba Kyle-lal [Larson]. El kell őt tiltani a jövő heti futamról.”
A szurkolók el is kezdtek azon poénkodni, hogy lehet a hálózati problémák ismeretében Cindric arra számított, hogy a NASCAR nem tud elegendő adathoz hozzáférni a vizsgálat igazságos lefolytatása érdekében. Bizonyítékok híján pedig a 24 éves versenyző elkövethette a tökéletes bűntényt.
Az egyelőre a jövő zenéje, hogy mi lesz ennek a sztorinak a vége.
Végezetül térjünk vissza Kyle Buschra.
A vegasi pilóta győzelme pontosan a hírhedt „Fogd meg az órám” balhé évfordulójára esett.
2011. június 4-én, a Kansas Speedwayen rendezett Trucks-futam levezető körében Busch egy korábbi incidens miatt berágva nekiment a Richard Childress Racing színeiben versenyzett Joey Coulternek.
Ezt látva a gárda tulajdonosa, maga Childress lekapta méregdrága karóráját, odaadta unokájának, azaz Austin Dillonnak, majd istenesen felpofozta Buscht.
Tettéért az üzletember 150.000 dollár pénzbírságot kapott, valamint a szezon hátralévő részére próbaidőre került.
Ki gondolta volna, hogy napra pontosan tizenkét évvel később végül Kyle pont neki fogja leszállítani immár a harmadik győzelmét?
We started the day with lightning.
— NASCAR (@NASCAR) June 5, 2023
Rowdy makes sure to end it with thunder.@KyleBusch | @RCRracing pic.twitter.com/B4PGsitQjt


“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough