Sporttörténelem: Először nyert Indy 500-at egy női szerelővel bíró pitcsapat
Március első hétvégéjén, az IndyCar St. Petersburg-i szezonnyitóján Caitlyn Brown csapattörténelmet írt a Team Penske-nél.
Ő lett ugyanis az első nő a patinás gárdánál, aki teljes szezonos munkakört tölthet be a pitfal külső oldalán.
A mindössze 24 esztendős szakember a Josef Newgarden által vezetett 2-es számú Dallara-Chevy bal-első kerekének cseréjét végzi. Munkájának pedig komoly része volt abban is, hogy a kétszeres IndyCar-bajnok múlt vasárnap, karrierje során először megnyerte az Indianapolis 500-at.
Ezen siker révén Penske-ék immár elmondhatják magukról, hogy ők vonultatják fel az első olyan pitcsapatot, amely egy hölgytaggal a soraiban aratott győzelmet a legendás viadalon.
Brown 2019-ben kezdett az alakulat NASCAR-részlegének főhadiszállásán dolgozni szerelőként. Tudása révén gyorsan felhívta magára a figyelmet és hamarosan már a futamról futamra utazó gárdához helyezték át.
Az IndyCarban a 2021-es Indianapolis 500-on debütálhatott a Team Penske-vel technikai és erőforrásbeli partnerségben állt Paretta Autosport színeiben.
A Roger Penske által elindított esélyegyenlőségi program keretein belül a zömében nőkből – beleértve a tulajdonos Beth Parettát és a versenyző Simona de Silvestrót – álló csapatnál először kóstolhatott bele a pitkiállások falon kívüli munkájába.
Tavaly Brown már Newgarden autója mellett teljesített szolgálatot, fő feladata viszont akkor még csak abból állt, hogy letépte az aeroscreenen lévő, összekoszolódott fóliát.
Kitartását és teherbírását Penske-ék pitcsapatainak edzője is csak méltatni tudta.
„Caitlyn rendkívül jól tanítható” – nyilatkozta Shaun Rinaman az IndyCar hivatalos oldalának.
„Tudtam, hogy nagyon jó kerékcseréért felelős szakember lesz belőle. Izgalmas látni, máris milyen messzire jutott. Az első nálunk töltött napjától fogva nyilvánvaló volt, hogy van benne potenciál. Csak annyit tudok mondani róla, hogy rendkívül lenyűgöz.”
Az Indy 500-at követően a Team Penske elnöke, Tim Cindric is csak dicsérte Brownt:
„Megvan benne a lehetőség, a munkamorál ahhoz, hogy az egyik legjobb legyen az Indianapolis Motor Speedwayen. Ha türelmes és továbbra is ugyanúgy dolgozik ahogyan most, akkor a határ számára a csillagos ég.”
Brown még az idény elején így vázolta fel sikerének titkát az indycar.com-nak:
„Dolgozz keményen, leszegett fejjel. Az nem számít, hogy férfinak, vagy nőnek születtél, mivel az autónak fogalma sincs arról, ki vagy. Ha jól végzed a munkád, akkor a megfelelő emberek észrevesznek és oda fognak tenni, ahol lenned kell. Nem a nemed miatt akarnak, hanem azért, mert jó szerelő vagy és a legjobbat szeretnék kihozni a versenygépből.”
Az eddigi százhét Indy 500 során csak most fordult elő másodszor, hogy a győztes csapatnál egy nő töltött be fontos feladatakört.
Sőt, az első ilyen sikerért is mindössze 2022-ig kell visszautazni az időben.
Az úttörő szakember pedig a Chip Ganassi Racing 8-as számú, Marcus Ericsson által vezetett Dallara-Hondájának mérnöke, Angela Ashmore volt.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough