3 piros zászló, parkolóba csapódó kerék, nézőkre támadók méhek és Newgarden-győzelem a 107. Indy 500-on

3 piros zászló, parkolóba csapódó kerék, nézőkre támadók méhek és Newgarden-győzelem a 107. Indy 500-on
credit: Penske Entertainment/Chris Jones



Május 28-án, helyi idő szerint késő délután Josef Newgarden örökre beírta magát a motorsport történelemkönyvébe.

A kétszeres IndyCar-bajnok tizenkettedik nekifutásra nyerte meg életében először az Indianapolis 500-at, leszállítva ezzel a Team Penske fennállásának tizenkilencedik győzelmét az ikonikus viadalon.

Ha pedig ez nem lenne elég, sikere révén ő lett a Kapitány első pilótája, aki az IndyCar és az IMS 2020 óta tartó Penske-érájában Indy 500 diadallal ajándékozta meg főnökét.

„Mindenki azt kérdezgette, hogy miért nem nyertem már meg ezt a versenyt” – nyilatkozta a rendkívül boldog amerikai.

„Úgy néztek rám, mintha kudarcot vallottam volna azzal, hogy nem sikerült. Pedig annyira győzni akartam itt! Tudtam, hogy képesek vagyunk rá. Ez egy óriási csapatmunka. Nagyon örülök, hogy végre sikerült.”

A vágyott elsőséget azonban nem adták könnyen.

A 107. alkalommal lebonyolított 500 a hajrára igazi flúgos futamba csapott át.

Az első „félidőben” csak egyetlen alkalommal volt szükség a sárga zászlóra, miután a 92. körben a Dale Coyne Racing újonca, Sting Ray Robb közeli ismeretséget kötött a 2-es kanyar falával.

A takarítási munkálatok alatt a pitben is zajlott az élet, méghozzá igencsak látványos módon.

Kiállását követően Rinus VeeKay elvesztette uralmát az autója felett és oldalról eltalálta Alex Palou-t. Az incidens miatt az Ed Carpenter Racing hollandja áthajtásos büntetést kapott.

Ezzel egyidőben a mögöttük lévő Alexander Rossi is kis híján elkövette ugyanezt a hibát, de neki sikerült ütközés nélkül visszatérnie a pályára.

Érdekesség, hogy még a futam elején hasonló pitmalőr következtében falazott Katherine Legge is, a 44-es Dallara-Hondában keletkezett kár viszont az ő esetében már kiesést vont maga után.



A kerékcsere és tankolás a későbbiekben is okozott problémát, a főszerepben az Andretti Autosport pilótáival. Colton Herta ugyanis azért kapott VeeKayhez hasonlóan áthajtásost, mert csapata a kiengedés során nem vette észre az érkező Romain Grosjeant, akivel aztán annak rendje és módja szerint össze is csattant.

A francia autója nem sérült meg komolyabban alig pár körrel később viszont látványosan megtörte a #28 Dallara-Hondát, innentől fogva pedig már csak nézőként követhette a versenyt.

Volt is mit, hiszen az események a végkifejlet felé közeledve kezdtek felpörögni igazán.

A nap legrémisztőbb balesetére 16 körrel a leintés előtt került sor, a kiváltó ok pedig Felix Rosenqvist falazása volt.

Az andrettis Kyle Kirkwood már nem tudta kikerülni a McLaren 6-os Dallara-Chevyjét és nagy tempóval nekicsapódott, aminek hatására felemelkedett a talajról és végül fejjel lefelé landolt.

A bukás során az egyik kerék teljes egészében levált, majd a pályáról kirepülve a közeli parkolóban landolt.

Szerencsére nem történt személyi sérülés. Az egyetlen kárvallott egy ott álló közúti autó lett, némi harci sérülést szerezve.

A nézőket egyébiránt nem csak versenygépről leszálló elemek zavarták meg, de még méhek ezrei is lecsaptak rájuk. Helyszíni beszámolók szerint azonban a repülő rovarok sem okoztak komolyabb problémát és mindenki ép bőrrel megúszta a rajzást.




A piros zászló feloldása után nem sokkal újra meg kellett szakítani a futamot.

A győzelemért harcoló Pato O’Ward megpróbált Marcus Ericsson mellett manőverezni, de végül ő is a SAFER-ben kötött ki. A baleset láttán lassító Simon Pagenaud-t ekkor eltalálta Scott McLaughlin, a láncreakció pedig magával rántotta Agustín Canapinót is.

Utóbbi argentin a megrokkant autójával nyílegyenesen ment előre és végül úgy beleszállt a veszteglő O’Wardba, hogy egy pillanatra mind a négy kerekével a levegőbe emelkedett.

Óriási mázlira ezúttal is mindenki megúszta ép bőrrel.


KAPCSOLÓDÓ: „Legközelebb velem jön” – O’Ward megfenyegette Ericssont


Az újabb restart csak másodpercekig tartott. Még azelőtt ugyanis, hogy áthaladtak volna a zöld zászló alatt Ed Carpenternek és Benjamin Pedersennek is sikerült összetörni az autóját.

Ekkor már csak két kör volt hátra a futamból, így mindenki arra számított, hogy a pace car mögött csorognak be a célba, a győzelmet pedig zsinórban második éve Marcus Ericsson ünnepelheti.

Az IndyCar viszont megint ragaszkodott a zöld alatti befejezéshez.

Ennek köszönhetően csak egyetlen bemelegítő körre maradt lehetősége a mezőnynek, a végeredményt az utolsó 2.5 mérföldön eldöntve.

Newgarden pedig nem bízta a véletlenre a dolgot.

Egy tökéletesen kivitelezett manőverrel maga mögé utasította a Chip Ganassi Racing svédjét, amivel kiérdemelte arcképének a helyet a Borg-Warner Trófeán.

Ericsonnak be kellett érnie a második pozícióval, de top 5-tel zárt még Santino Ferrucci, Alex Palou és Alexander Rossi is.

A visszavonuló Tony kanaan tizenhatodikként fejezte be karrierje huszonkettedik, egyben utolsó Indianapolis 500-át.

A mezőnynek nem sok ideje marad arra, hogy emésztgesse a történteket, hiszen június 4-én már vár rájuk a vadonatúj helyszínen rendezendő – és egy forradalmian új pitlane-nel bíró – detroiti utcai verseny.