Indy 500: McLaren-bravúr a kvalin, Katherine Legge mentette meg Rahalék becsületét
Elégedetten dőlhet hátra a 107. Indianapolis 500 kvalifikációjának első napja után az Arrow McLaren SP, a Chip Ganassi Racing és az AJ Foyt Racing.
Mindhárom csapatnak sikerült ugyanis végrehajtani azt a fegyvertényt, hogy a komplett legénységükkel ott lehetnek a vasárnapi top 12-es szegmensben.
A nap legjobb négykörös átlagát az AMSP-t szolgáló Felix Rosenqvist hozta 233.947 mph-val, csapattársa, Alexander Rossi előtt, aki 233.528 mph-val teljesítette kísérletét.
A karrierje utolsó Indy 500-ára készülő Tony Kanaan a hatodik tempót produkálta, míg a gárda 5-ös Dallara-Chevyjét terelgető Pato O’Ward a nyolcadikként zárt.
Ami a CGR-t illeti, az ő legjobb pilótájuk Alex Palou lett a harmadik pozícióban, majd Scott Dixon az ötödik, Takuma Sato a hetedik, a regnáló győztes Marcus Ericsson pedig a tizedikként fejezte be a kvalifikáció szombati felvonását.
Hasonlóképpen büszke lehet magára az AJ Foyt Racing, amelynek pilótái a kilencedik és a tizenegyedik pozíciókban várhatják a vasárnapi folytatást Santino Ferrucci, valamint az újonc Benjamin Pedersen sorrendjében.
Harcba szállhat még a legendás viadal pole-jáért a negyedik átlagot megfutott Rinus VeeKay (Ed Carpenter Racing) és a tizenkettedikként leintett Will Power (Team Penske) is.
Utóbbi patinás alakulat másik két versenyzője, a tizennegyedikként rangsorolt Scott McLaughlin és a tizenhetedik átlagot magáénak tudó Josef Newgarden azonban lemondhat a rajtelsőségről szőtt álmairól.
Record times with all cars advancing??
— Arrow McLaren IndyCar Team (@ArrowMcLaren) May 20, 2023
Today was a good quali day. ?
Felix P1, Alexander P2, Tony P6 and Pato P8. ? pic.twitter.com/C6nvoYMsFF
A kvalifikáció nem szűkölködött a meglepetésekben.
A Juncos Hollinger Racing újonca, a karrierje mindössze második oválpályás bevetésére készülő Agustín Canapino a huszonhetedik átlaggal vívta ki magának az indulás jogát. A csapat ráadásul nem csak miatta, de a 77-es Dallara-Chevyt vezető Callum Ilott révén is fellélegezhetett.
A brit pilóta szó szerint végigszenvedte az áprilisi tesztet, majd az elmúlt három edzésnapot is a katasztrofálisan viselkedő autója miatt. A JHR végül pénteken döntött úgy, hogy biztonsági okokból inkább a Canapino által még a teszten használt kasztnit készíti fel számára.
A munkálatok miatt kérdéses volt, hogy Ilott egyáltalán részt tud-e venni a kvalifikáción, de végül a szakemberek sikerrel vették az akadályt, a fiatal pilóta pedig második nekifutásra megkaparintotta a huszonnyolcadik pozíciót.
Szintén dicséretet érdemel a most debütáló Abel Motorsports.
Az RC Enersonnal felálló gárda még a teszten sem tudott részt venni, így konkrétan négy napot felölelő IndyCar-tapasztalattal vágtak neki az időmérőnek. Ezt figyelembe véve több, mint fantasztikus a huszonkilencedik pozíciójuk.
Borzalmas szombaton van viszont túl az Andretti Autosport.
A csapat egyik tagja sem tudta beverekedni magát a top 12-be. Legmagasabban, tizenötödikként Kyle Kirkwoodot jegyezték, míg Romain Grosjean a tizenkilencedik, Colton Herta a huszonegyedik, Marco Andretti a huszonnegyedik, Devlin DeFrancesco pedig csak a huszonhatodik lett.
Ők azonban legalább már biztosan benne vannak a mezőnyben, amit az RLL Racing nem mondhat el magáról.
Idén összesen 34-en pályáztak a tradicionálisan 33 fős rajtrácsra, az imént említett gárdából pedig egyedül csak a tíz év után visszatérő Katherine Legge tudta elsőre átvinni a lécet.
A teljes szezonos Graham Rahal, Jack Harvey, Christian Lundgaard, valamint a szintén a Honda alá tartozó Dale Coyne Racing újonca, Sting Ray Robb egyaránt a tabella végén zárt, így ők a Last Chance-en fognak megküzdeni az utolsó sor három helyért.
Egyikük pedig búcsút mondhat a 107. Indianapolis 500-on való részvételnek.
A szombati eredménylistát tekintve tehát fixnek a 13-30. helyek számítanak.
A legjobb 12 magyar idő szerint ma este 20:00-kor csap össze, majd ezt követi a pole-ról döntő Fast 6 és a rajtrács utolsó, tizenegyedik soráért zajló Last Chance.
Akik már biztosan elrajtolhatnak a május 28-án rendezendő, 107. Indy 500-on:
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough