Larson: A NASCAR sokkal veszélyesebb a sprint car versenyzésnél

Larson szerint a NASCAR sokkal veszélyesebb a sprint car versenyzésnél
credit: Penske Entertainment/Chris Jones



Nem meglepő módon Kyle Larson és Ryan Preece múlt vasárnapi, talladegai balesete a NASCAR jelenleg zajló, doveri fordulójának is központi témáját képezi.

Mint ismeretes, a Stewart-Haas Racingnek vezető Preece a GEICO 500 overtime-jában találta el Hendrick Motorsports-os kollégája pályára visszacsúszó Chevyjének jobb oldalát.

Az ütközés hatására teljesen összeroncsolódott a bukókeret, aminek elemei vészesen közel is kerültek a versenyzőhöz.

Az eset után ismét erőre kaptak a Next Gen autók biztonságára vonatkozó aggodalmak és több pilóta is hangot adott félelmeinek, köztük Kevin Harvickkal, Chase Elliottal és Kyle Buschsal.


BŐVEBBEN: „Mint tégla a vajban” – A NASCAR-pilóták aggódnak a továbbra is rendkívül veszélyes Next Gen miatt


Larson nem titkolja, benne is felmerült a kérdés, hogy „Mi lett volna, ha..?”.

„Nagyon, nagyon szerencsés vagyok” – szögezte le a 2021-es bajnok a Doveren tartott sajtóeseményén.

„Nyilvánvalóan nyugtalanító tudni, hogy mi minden történhetett volna velem az autóban. A bukócsövek teljes egészében kitörtek és kevésen múlt, hogy nem fúródtak belém. Az is mázli, hogy nem lett második becsapódás. Ugyanakkor egyáltalán nem hibáztatom a NASCAR-t. Nagyon keményen dolgoznak azért, hogy ezeket az autókat biztonságosabbá tegyék. Hálás vagyok, amiért az én gépemet és Preece-ét is alávetették egy mélyebb vizsgálatnak annak érdekében, hogy minden hibát kiküszöbölhessenek.

Véleményem szerint nincs még egy olyan versenyzési forma, ami komolyabban venné a biztonságot, mint a NASCAR. Ettől viszont még a sportunk veszélyes marad.”

Larsonnak nem sok ideje maradt arra, hogy Talladegán rágódjon, mivel két nappal később már a sógorával, Brad Sweettel közösen alapított High Limit Sprint Car Series iowai futamán volt jelenése.

A problémák azonban itt sem kerülték el.

Az előfutam során Conner Morrel és Alex Bowman ütköztek, aminek következtében mindketten a levegőbe repültek számos szaltót, bukfencet leírva.

A baleset következtében utóbbi pilóta csigolyatörést szenvedett, ami miatt kb. 3-4 hétig biztosan nem versenyezhet.

Bowman kényszerpihenője által gyors egymásutánban a Hendrick Motorsports már a második versenyzőjét kénytelen nélkülözni alig két hónap leforgása alatt.

Március elejétől április közepéig Chase Elliott volt betegszabadságon, miután snowboardozás közben eltörte a lábát.

A történtek következtében a csapat közölte, hogy egyelőre nem áll szándékukban korlátozni versenyzőik NASCAR-on kívül tevékenységét. Még egy személyi sérüléssel járó baleset esetén azonban már van esély arra, hogy drasztikus szabályokat léptetnek életbe.


BŐVEBBEN: Pilótáik sérülése nem változtat Hendrickék irányelvein – Legalábbis egyelőre


„Én nem csak szórakozásból, vagy önmagam formában tartása céljából vagyok dirtön” – folytatta Larson.

Számomra üzlet is. Versenyeket szervezek, merchandise-termékeket adok el olyan pályákon, ahová rengeteg ember látogat ki. Azt is figyelembe veszem, hogy lehet közülük sokan nem tudnak engem megnézni NASCAR-futamon. Szóval, mindent mérlegelek és véleményem szerint nagyon sok előnyünk származik ezekből az eseményekből.

Természetesen megvan a maga kockázata. ahogyan viszont minden másnak is.

Itt van mindjárt példának a legutóbbi, talladegai Cup-futam. Superspeedwayen szerintem sokkal több a rizikó, mint egy sprint carban. Igazságtalanul rossz a sprint carok megítélése és a legtöbben azt hiszik, hogy ezekben sokkal könnyebb megsérülni. Én azonban szeretnék látni olyan hiteles adatokat, statisztikákat, amelyek ezt minden kétséget kizáróan bizonyítják is. A saját tapasztalataim szerint ugyanis messze nem ez a helyzet.

A versenyzők Cup-autóban ülve szenvedtek már agyrázkódást, kerültek partvonalra törött csontokkal stb. Én magam is kijátszottam már párszor a halált NASCAR-pályákon.”

Larson biztos abban, hogy több veszély leselkedik rá a Cupban, mint a dirtökön.

„Az elmúlt hét őszintén szólva nagyon emocionális volt számomra, pedig én nem vagyok valami érzelmes ember. Amikor viszont ráeszméltem, hogy vasárnap nagyon súlyosan megsérülhettem volna, vagy még rosszabb… Az azért elgondolkodtat.

Sokan küldtek nekem üzenetet és értékelem az aggodalmakat, de nem értek egyet azzal a véleménnyel, hogy a sprint carral oroszrulettet játszanék.

Jóval több az esély a komoly sérülésre superspeedwayeken. Én 2018-ban óriásit buktam Talladegán és bordatörésem lett. Most, szintén Talladegán egy autó majdnem bejött a cockpitembe és még a 2013-as daytonai repülésemet nem is említettem.

Nagyon sajnálom azt, ami Alexszel történt. Szerencsére csigolyatöréssel megúszta és fel fog épülni maradandó károsodás nélkül. Ebben a sportban az ilyen, négy kerékre történő landolások a legveszélyesebbek, függetlenül attól, hogy sprint carról, vagy stock-carról van szó.

Mindent összevetve rendkívül érzelmes napokon vagyok túl.”



A fentebb említett, daytonai balesetről ebben a cikkben lehet bővebben olvasni: