Ez áll a háború hátterében: A NASCAR eltörölheti a charter-rendszert

Ahogyan arról az USAracing beszámolt, továbbra is dúl a polgárháború a NASCAR-on belül.
A csapatok tavaly októberben robbantották a bombát, miszerint finoman szólva sem elégedettek a szervezet bevételeinek elosztásával. A minden túlzás nélkül sporttörténeti sajtótájékoztatón nyilvánosan kijelentették, annyira kevés pénz folyik be a gárdákhoz a NASCAR-tól, hogy a saját szponzoraik nélkül képtelenek lennének fennmaradni.
A tárgyalások azóta is zajlanak a felek között, de nem sok sikerrel.
A helyzet pedig mostanra odáig fajult, hogy a csapatok kollektíve bojkottálták a szerdai, negyedéves mítingjüket a NASCAR tisztviselőivel.
Bár számos ponton nem értenek egyet, a The Athletic legfrissebb értesülései szerint azonban mind közül a legjobban a charter-rendszer osztja meg a szervezetet és az alájuk tartozó gárdákat.
A különleges jogosultságból összesen harminchat darab érhető el, amit a csapatok maguk között adhatnak-vehetnek.
Ezek birtokában vállalják, hogy a szezon valamennyi fordulóján részt vesznek, cserébe viszont garantált a helyük a rajtrácson (tehát nem fenyegeti őket a kvalifikációkon való elvérzés lehetősége), továbbá extra részesedést kapnak a NASCAR bevételeiből is.
A csapatok pedig maximálisan ragaszkodnak a rendszerhez, aminek oka az, hogy az utóbbi években a charterek értéke jelentősen megnőtt.
A Cup Seriesbe való beszállás iránt egyre több csapat érdeklődik, a jogosultságok ára pedig már a 25-30 millió dollár között mozog.
A mezőnyben lévő gárdák nem véletlenül tekintenek úgy a birtokukban lévő charterekre, mint egyfajta befektetésre.
Itt kezdődnek a problémák.
A charter-korszak 2016-ban kezdődött, majd 2020-ban a NASCAR újabb öt évre elkötelezte magát mellette.
A most érvényben lévő megállapodás 2024 végén jár le, pontosan akkor, amikor a másik kritikus pontnak számító televíziós szerződések a FOX-szal és az NBC-vel is a végükhöz érnek.
A csapatok mindenképpen azt akarják, hogy a chartert állandóvá tegyék, ezzel szemben viszont a NASCAR-vezér Jim France-nak esze ágában sincs ezt meglépni. Ebből adódóan pedig a mezőny tagjai megalapozottan tarthatnak attól, hogy a 2024-es idény végén akár el is kaszálhatják a rendszert.
Mint fentebb említésre került, számos potenciálisan új csapat érdeklődik a Cuphoz történő csatlakozás miatt. A kevés elérhető – és méregdrága – charter viszont erőteljes eltántorító tényező számukra.
Ez ráadásul maga után vonhatja az új gyártópartnerek érkezését is, amire a NASCAR-nak égető szüksége lenne.
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>Nincs vége: Újabb fordulat a NASCAR történetének legnagyobb botrányában
>>>>>Sosem látott, gigantikus botrány tört ki a NASCAR-ban

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough