Nincs vége: Újabb fordulat a NASCAR történetének legnagyobb botrányában
Az elmúlt hónapokban kevés hír látott napvilágot a Cup Series csapatai és a NASCAR között zajló belháborúról, ez viszont nem jelenti azt, hogy lenyugodtak volna a kedélyek.
Az Associated Press, a Sports Business Journal és a FOX egybehangzó értesülései szerint a királykategóriában szereplő gárdák egyöntetűen bojkottálták a csapattulajdonosok tanácsának szerdai ülését.
Az AP úgy tudja, hogy az érintettek továbbra is kedvezőbb pénzügyi modellt követelnek, a NASCAR-ral való, erre vonatkozó tárgyalásokkal pedig messze nem elégedettek. Ennek apropójan azt is el akarják érni, hogy a megbeszéléseken végre tegye tiszteletét a szervezet vezérigazgatója, Jim France, valamint az elnökhelyettes Lesa France Kennedy is.
A bojkott kapcsán a NASCAR az alábbi közleményt adta ki:
„A NASCAR elkötelezett a nyílt és produktív párbeszéd mellett, amit rendszeresen folytat az iparágban érdekelt felekkel. Továbbra is elkötelezettek maradunk ezen megbeszélések folytatása mellett az együttműködés szellemében és azzal a közös céllal, hogy a sportág valamennyi érintett félnek a javára fejlődjön.”
A botrány tavaly ősszel robbant ki.
Mint az USAracing akkor részletesen beszámolt, a csapatok a NASCAR történetében példátlan módon összefogtak és egy rendkívüli sajtótájékoztató keretein belül teregették ki a szennyest a szervezet rájuk nézve katasztrofális gazdasági viszonyairól.
Ez abból a szempontból különösen nagy horderejű volt, hogy a NASCAR híresen szereti a belső ügyeit a lehető legszigorúbb titoktartás mellett kezelni, a pletykák szerint brutális büntetéseket kilátásba helyezve azok számára, akiknek egyáltalán megfordul a fejükben a nyilvánosság bevonásának gondolata.
Most viszont a komplett mezőny, kézen fogva ott áll velük szemben.
A bevételek igazságtalan elosztása miatt a gárdák fennállása már csak a saját szponzoraikon múlik, ami példátlan a profi sportligákban.
A helyzet annyira rossz, hogy olyan nevek sem tudnak profitot termelni, mint például a Hendrick Motorsports.
„Eljutottunk arra a pontra, hogy a csapatok ráébredtek, így nem tudják folytatni” – jelentette ki októberben a 23XI Racing befektetője, egyben a társtulajdonos Michael Jordan pénzügyi tanácsadója, Curtis Polk.
„A működésünket már nem lehet hosszú távon fenntartani, hacsak nem történik alapvető változás a gazdasági modellen.”
Ennek kapcsán már azt sem zárták ki, hogy a legvégsőbb esetben egy rivális szervezetet hoznak létre, aminek keretein belül bemutatófutamokat és egyéb rendezvényeket bonyolítanának le pénzszerzés céljából.
Ez az opció persze meglehetősen elrugaszkodott, lévén az autók, a pályák, az arculat, az alkatrészek stb. mind a NASCAR alá tartoznak, így a saját projektjükhöz mindezek alternatíváit maguknak kellene megteremteniük, ami mondani sem kell súlyos dollármillókat kóstálna.
Ráadásul az önállósodást a charter-szerződések sem könnyítik meg.
A versenyek rajtrácsán való állandó helyet és a bevételekből származó (mint kiderült, minimális) részesedést garantáló charterekből összesen harminchat áll rendelkezésre. Ezeket a gárdák maguk között adhatják-vehetik, de nagyjából itt ki is merül a szabadságuk.
A jogosultságot rendkívül szigorúan szabályozzák, amik között szerepel a konkurens széria, vagy egyéb események rendezésének tilalma is.
A botrány konkrétumairól, sportpolitikai hátteréről és konkrét számadatairól ebben a tavalyi cikkben lehet bővebben olvasni:
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough