Nincs vége: Újabb fordulat a NASCAR történetének legnagyobb botrányában

Nincs vége: Újabb fordulat a NASCAR történetének legnagyobb botrányában
credit: Jared C. Tilton/Getty Images/NASCAR

Nincs vége: Újabb fordulat a NASCAR történetének legnagyobb botrányában


Az elmúlt hónapokban kevés hír látott napvilágot a Cup Series csapatai és a NASCAR között zajló belháborúról, ez viszont nem jelenti azt, hogy lenyugodtak volna a kedélyek.

Az Associated Press, a Sports Business Journal és a FOX egybehangzó értesülései szerint a királykategóriában szereplő gárdák egyöntetűen bojkottálták a csapattulajdonosok tanácsának szerdai ülését.

Az AP úgy tudja, hogy az érintettek továbbra is kedvezőbb pénzügyi modellt követelnek, a NASCAR-ral való, erre vonatkozó tárgyalásokkal pedig messze nem elégedettek. Ennek apropójan azt is el akarják érni, hogy a megbeszéléseken végre tegye tiszteletét a szervezet vezérigazgatója, Jim France, valamint az elnökhelyettes Lesa France Kennedy is.

A bojkott kapcsán a NASCAR az alábbi közleményt adta ki:

„A NASCAR elkötelezett a nyílt és produktív párbeszéd mellett, amit rendszeresen folytat az iparágban érdekelt felekkel. Továbbra is elkötelezettek maradunk ezen megbeszélések folytatása mellett az együttműködés szellemében és azzal a közös céllal, hogy a sportág valamennyi érintett félnek a javára fejlődjön.”

A botrány tavaly ősszel robbant ki.

Mint az USAracing akkor részletesen beszámolt, a csapatok a NASCAR történetében példátlan módon összefogtak és egy rendkívüli sajtótájékoztató keretein belül teregették ki a szennyest a szervezet rájuk nézve katasztrofális gazdasági viszonyairól.

Ez abból a szempontból különösen nagy horderejű volt, hogy a NASCAR híresen szereti a belső ügyeit a lehető legszigorúbb titoktartás mellett kezelni, a pletykák szerint brutális büntetéseket kilátásba helyezve azok számára, akiknek egyáltalán megfordul a fejükben a nyilvánosság bevonásának gondolata.

Most viszont a komplett mezőny, kézen fogva ott áll velük szemben.

A bevételek igazságtalan elosztása miatt a gárdák fennállása már csak a saját szponzoraikon múlik, ami példátlan a profi sportligákban.

A helyzet annyira rossz, hogy olyan nevek sem tudnak profitot termelni, mint például a Hendrick Motorsports.

„Eljutottunk arra a pontra, hogy a csapatok ráébredtek, így nem tudják folytatni” – jelentette ki októberben a 23XI Racing befektetője, egyben a társtulajdonos Michael Jordan pénzügyi tanácsadója, Curtis Polk.

„A működésünket már nem lehet hosszú távon fenntartani, hacsak nem történik alapvető változás a gazdasági modellen.”

Ennek kapcsán már azt sem zárták ki, hogy a legvégsőbb esetben egy rivális szervezetet hoznak létre, aminek keretein belül bemutatófutamokat és egyéb rendezvényeket bonyolítanának le pénzszerzés céljából.

Ez az opció persze meglehetősen elrugaszkodott, lévén az autók, a pályák, az arculat, az alkatrészek stb. mind a NASCAR alá tartoznak, így a saját projektjükhöz mindezek alternatíváit maguknak kellene megteremteniük, ami mondani sem kell súlyos dollármillókat kóstálna.

Ráadásul az önállósodást a charter-szerződések sem könnyítik meg.

A versenyek rajtrácsán való állandó helyet és a bevételekből származó (mint kiderült, minimális) részesedést garantáló charterekből összesen harminchat áll rendelkezésre. Ezeket a gárdák maguk között adhatják-vehetik, de nagyjából itt ki is merül a szabadságuk.

A jogosultságot rendkívül szigorúan szabályozzák, amik között szerepel a konkurens széria, vagy egyéb események rendezésének tilalma is.

A botrány konkrétumairól, sportpolitikai hátteréről és konkrét számadatairól ebben a tavalyi cikkben lehet bővebben olvasni: