NASCAR: Úgy fest, az időjárás totál bekavar a hétvégén – De hogy néz ki a (vész)rajtrács?
Ezen a hétvégén kerül sor a fontanai Auto Club Speedway utolsó versenyeire, amelyek után megkezdődik a létesítmény radikális átalakítása, többek közt ledózerolva a kétmérföldes ovált, hogy helyére egy rövid – várhatóan félmérföldes – vonalvezetést húzzanak fel.
Egy ideális világban a hattyúdalt optimális időjárási körülmények között, fergeteges futamokkal bonyolítanák le.
A valóság viszont nem ilyen.
A meteorológiai előrejelzések ugyanis olyannyira kedvezőtlenek, hogy jelen állás szerint minden esély megvan a komplett program kényszerű átalakítására.
A pályának otthont adó Kaliforniában az elmúlt napokban szokatlanul hideg idő uralkodott, sok helyen pedig egyenesen havazást is tapasztaltak.
Fehér pelyheket ugyan nem jósolnak a NASCAR-viadalok idejére, heves esőzéseket viszont már annál inkább.
Szombaton az időterv szerint a Cup és az Xfinity Series edzéseit, kvalifikációit, majd helyi idő szerint 17:00-kor utóbbi kategória futamát teljesítenék.
A radarképek szerint azonban könnyen előfordulhat, hogy egyetlen autó sem fog pályára hajtani, lévén a 6-8 Celsius fokos hőmérséklet mellett 97-99% esély van az egész napos esőzésre.
A királykategória vasárnapi versenyének már némiképp jobbak a kilátásai és a rajt idején momentán 20-25% esélyt adnak a csapadékra.
Abban az esetben, ha a szombatot teljesen törölni kell, az Xfinityt is átrakják másnapra – minden valószínűség szerint közvetlenül a Cup után.
A kvalifikációk kaszája esetén a 2020-ban bevezetett, teljesítményalapú formula alapján határozzák meg a rajtrácsokat. A számítás során az előző futamon elért helyezés 50%-ot (25% a versenyző és 25% az autó esetében – ezt természetesen a daytonai forduló utáni pilótacserék esetén kell külön kezelni), az egyéni leggyorsabb kör 15%-ot, míg az autó összetettbeli pozíciója 35%-ot tesz ki.
Ez a forgatókönyv az Xfinityben nevező Garreth Smithleyt és Ryan Vargast érintené a legrosszabbul, akik a 40 nevező közül az utolsó két helyen állnak, így biztosan nem lehetnének ott a 38 főben meghatározott mezőnyben.
Az alábbi két táblázat a kvalifikációs kísérletek sorrendjét mutatja, mellette a kulcsfontosságú értékkel.
Ha elmarad az időmérő, akkor a rajtrács a legalacsonyabb számtól indul, tehát a Cupban a pole Christopher Bellé lenne, míg mellőle Ricky Stenhouse Jr. indulna.
Az Xfinityben pedig Austin Hill és John Hunter Nemechek osztozna az első soron.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough