NASCAR: Drámai balesetet, irgalmatlan mázlista versenyzőt és óriási mentést hozott a Daytona 500 kvalifikációja

NASCAR: Drámai balesetet, irgalmatlan mázlista versenyzőt és óriási mentést hozott a Daytona 500 kvalifikációja
credit: Chris Graythen/Getty Images/NASCAR Media



A 65. Daytona 500 rajtsorrendjét eldöntő kvalifikációs versenyek igencsak eltérő produkciót nyújtottak magyar idő szerint pénteken hajnalban.

A első sort alkotó pilóták kiléte már a szerdán lebonyolított, egykörös időmérőjén eldőlt. Ennek értelmében a legendás futam pole-ját a Hendrick Motorsports-os Alex Bowman szerezte meg, míg a második pozíciót csapattársa, Kyle Larson húzta be.

A mezőny felállása a harmadik helytől lefelé azonban ekkor még nyitott maradt, ugyanis arra a hagyományoknak megfelelően két, egyenként 150 mérföldes kvalifikációs futam tette ki a pontot.

Az első futam simán lezajlott, amit jól példáz, hogy egyszer sem volt szükség a sárga zászló belengetésére.

Az első helyet – és a vele járó 10 pontot – Joey Logano szerezte meg a Team Penske nagy örömére. A regnáló NASCAR Cup-bajnok a futam 60 köréből 29-et töltött az élen, a győzelmének hála pedig a harmadik pozícióból kezdheti meg a vasárnapi Daytona 500-at.

A dueleknek azonban néhány pilóta és csapat számára sokkal több jelentősége volt, mint az egyszerű rajtpozíció és pontok.

A NASCAR Cup szabályai alapján a szám szerint 36, charterrel rendelkező autónak alanyi jogon jár a naptár valamennyi futamán való részvétel.

A rajtrács maximális létszáma negyven versenygépben van meghatározva, így mindössze négy nyitott hely állt rendelkezésre a nagy viadalra nevezett hat, charter nélküli csapat számára.

Sebesség alapján Jimmie Johnson (Legacy Motor Club) és Travis Pastrana (23XI Racing) már a szerdai, egykörös időmérőn kivívták a részvétel jogát, míg az első duelen a Truck Series 2022-es bajnoka, Zane Smith versenyezte be magát a mezőnybe.

A Front Row Motorsports 36-os Fordjával nevezett kaliforniai ráadásul nem is akárhogyan teljesített, lévén a nyolcadik helyen látta meg a kockás zászlót.

Búcsúzott viszont Chandler Smith (csak névrokon).

A Kaulig Racing színeiben indult georgiai az első futam során egyike volt azon három pilótának – Ty Gibbs és Ricky Stenhouse Jr. mellett -, akiket a pitlane-en való sebességtúllépés miatt áthajtjásos büntetéssel sújtottak.

A Trucks tavalyi, összetettbeli harmadik helyezettje végül csak tizenyolcadikként zárt, így a vasárnapi D500-at már csak nézőként követheti.

A második duel már jóval eseménydúsabb versenyt hozott.



A leintés után az az Aric Almirola örülhetett a legjobban, aki eredeti tervei szerint az idei szezont már meg sem kezdte volna. Végül azonban meggondolta magát és lefújta visszavonulását, jelen győzelme révén pedig a rajtrács negyedik pozíciójából várhatja a vasárnapi zöld zászlót.

Ezen futamot egészen a 40. körig Kyle Busch dominálta.

A Richard Childress Racing versenyzője összesen 28 kört töltött az élen, a napja azonban korán véget ért, miután a mögötte másodikként haladt Daniel Suarez meglökte, ennek hatására pedig orral a pálya külső falának csapódott.

A kétszeres Cup-bajnoknak szerencsére nem esett baja, a 8-as Chevyje viszont ezt már nem mondhatta el magáról.

„Daytona 500-győztes autónk volt” – mondta csalódottan a baleset után, tudván, hogy az incidensnek drámai következményei lehetnek.

Nem tévedett. Az incidens ugyanis rajta kívül több pilótára is komoly hatással lett.

A kár ugyanis olyan mértékűnek bizonyult, hogy Busch a D500-at minden valószínűség szerint a tartalékgéppel lesz kénytelen teljesíteni.

A baleset okozta láncreakció ráadásul magával rántotta Pastranát és Austin Hillt is. Nekik szintén fel kellett adniuk a versenyt, a legrosszabbul viszont a Beard Motorsports-os járt, mivel így elbúcsúzhatott a mezőnybe jutásról szőtt álmaitól.

Ami viszont Hill balszerencséje volt, az Conor Daly számára elképesztő mázli lett.

A Floyd Mayweather által tulajdonolt The Money Team Racing 50-es Chevyjével nevezett IndyCar-pilóta már az egyautós kvalifikáción sem tudott részt venni, miután elektronikai probléma miatt kiégett az olajvezeték.

A dueljén pedig úgy tűnt, vesszőfutása még tovább folytatódik. Pattogó, szinte vezethetetlen autója miatt látványosan leszakadt a többiektől és hamarosan már körhátrányban találta magát. Ekkor a csapattal együtt el is könyelte, hogy kész vége, ennyi volt a daytonai projekt.

Hill kiesése miatt azonban konkrétan az ölébe hullott a vágyott bejutás.



Busch falazása után a nap második legrázósabb pillanatát Todd Gilliland mutatta be.

A Front Row Motorsports másodévese képes volt vezető pozícióba is kerülni, győzelmi esélyei azonban kis híján balesetbe torkolltak, miután a hajrában egy pillanatra elvesztette uralmát autója felett.

A 22 éves észak-karolinai végül hatalmas mentéssel pályán tartotta járművét, de visszaesett és a befutó pillanatában meg kellett elégednie a hetedik hellyel.

Ami a két, eleve fix pilóta eredményét illeti, Larson a hatodikként zárta saját futamát, mivel Gilliland bakija következtében neki is vissza kellett vennie, hogy elkerüljön egy potenciális csattanást.

Bowman viszont csak a tizenhetedik lett egy kör mínuszban.

Az arizonai már az első duel legelején a mezőny végére került, miután állítása szerint 48-as Chevyje „nem viselkedett komfortosan”.

A végére pedig egy érdekesség.

Logano és Almirola sikere révén a Ford elmondhatja magáról, hogy az elmúlt tizenkét duelből kilencet az ő táborukba tartozó autók nyertek, ebből a legutóbbi négyet zsinórban.



Íme a két kvalifikációs verseny végeredménye, majd utána a Daytona 500 teljes rajtsorrendje: