Indy 500: A Dallara már dolgozik Wickens kézi vezérlésű autóján

Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a 2024-es Indianapolis 500-on vadonatúj fejezet nyílik a motorsport történelemkönyvében.
Bryan Herta a minap elárulta, keményen dolgozik azért, hogy Robert Wickenst újra a legendás viadal mezőnyébe juttassa.
Az IndyCar 2018-as, poconói futamán történt balesete következtében deréktól lefelé megbénult kanadai tavaly tért vissza a pályára.
Herta csapatának már eleve tapasztalata volt a teljes mértékben kézzel vezérelt autók terén, lévén a szintén mozgássérült Michael Johnson is évek óta nekik versenyez a szériában.
Wickens a lehetőséget rögtön két győzelemmel hálálta meg a 33-as Hyundai Elantrával, hiszen Watkins Glen után hazai közönség előtt, a Canadian Tire Motorsport Parkban is nyerni tudott váltótársa, Mark Wilkins oldalán.
A programját idén is folytatja a bajnokságban, a háttérben viszont már keményen zajlik a munka a globális szenzációnak ígérkező Indy 500 projekt kapcsán is.
Ezen törekvéseket nem csak a Honda – amely gyártó égisze alatt dolgozik Herta az Andretti Autosporttal – támogatja, de maga az IndyCar is.
„Robert mindig is inspiráló volt számunkra” – szögezte le a széria elnöke, Jay Frye a RACER-nek.
„Határozottan nyitottak vagyunk őrá, vagy bármelyik kvalifikált versenyzőre, akinek kézzel vezérelt autóra van szüksége. Ez egy olyan technológia, amit még sosem használtunk eddig az IndyCarban, de érdeklődünk iránta. Nagyon sok munkára van még szükség ahhoz, hogy jóváhagyhassuk. Aztán ott van a biztonsági rész is, amit szintén ki kell vizsgálni. Ugyanakkor sosem fogadnék Robert és az ő elszántsága ellen.”
A biztonsággal kapcsolatos aggályokat illetően az NBC riportere, Kevin Lee elárulta, hogy Wickens már kipróbálta, vészhelyzet esetén milyen gyorsan tud kiszállni egy IndyCar-autóból. Az ideje pedig sokkal jobb volt, mint amire előzetesen számítottak.
A kihívást a Dallara is elfogadta és lázasan dolgoznak azon, hogy megtalálják a megoldást az autó átalakítására.
„A Dallara már tanulmányozta, hogyan lehetne kivitelezni” – mondta Herta.
„Ez a rendszer nagyon sokban különbözik a [Michelin Pilot Challenge-es] TCR-autónkban használtnál és az előírások is mások, ahogyan a komplett csomagra, valamint a súlyra vonatkozó szabályok is jelentősen eltérnek. Szóval nem olyan egyszerű, hogy simán csak kivesszük a kézi vezérlés rendszerét és átrakjuk egy Indy-gépbe. A Dallarának vannak tervei arra, miként kellene ezt csinálni úgy, hogy azzal az IndyCar is elégedett legyen. Az erre vonatkozó megbeszélések már hét hónapja zajlanak.”
Herta egyelőre azt sem tudja, hogy adott esetben milyen formában neveznék a forradalmi autót: egy már meglévő gárda – mint pl. az Andretti – színeiben, vagy akár önállóan a Bryan Herta Autosport égisze alatt.
„Partnerségben állok a Haupert-családdal és a Curb-Agajaniannal, Michaellel [Andretti] viszont még nem beszéltem komolyabban erről. Egy kicsit aggódnék amiatt, hogy egyedül vágjak neki [az Indy 500 programnak], mivel rendkívül versenyképes a mezőny. Emellett úgy érzem, felelősek vagyunk Robbie-ért, hogy ne csak egy biztonságos, kézi irányítású autót építsünk, de egyben gyors is legyen, amivel meg tudja mutatni mit tud a többiekkel szemben.
Hogyan fogjuk kivitelezni technikailag? Miként biztosíthatjuk, hogy egy igazán versenyképes autót adunk neki? Ezekre a kérdésekre kell választ találnunk.”


“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough