Andretti: Jó lesz befogni a Forma-1-es csapatok száját

Nem csitulnak az indulatok az Andretti Global és a General Motors tervezett Forma-1-es projektje kapcsán.
Az amerikaiakat az FIA támogatja ugyan, a világbajnoki sorozatban szereplő csapatok azonban továbbra is messzemenőkig ellenzik a rajtrács általuk történő bővítését.
A fő mozgatórugó még mindig a pénz.
Az F1-es gárdák szerint Andrettiék nem tennének elegendő értéket a mezőnyhöz, ezzel párhuzamosan pedig már keveslik a 200 millió dolláros belépési díjat is, mondván a széria ázsiója mára sokkal nagyobb ennél. Példaként a nagy USA-béli sportligákat hozták fel, ahol egy franchise ára már 600-700 millió körül mozog.
Emellett a Reuters arról is beszámolt, hogy a csapatok szerint valójában nincs is gyári háttér az Andretti Global mögött, pusztán csak használnák a Cadillac márkanevet.
A Forbesnak adott legfrissebb interjújában azonban Michael Andretti ezen vádakat alaptalannak minősítette.
„Ha bejutunk a mezőnybe, akkor 2025-ben még nem lesznek új erőforrások, szóval a jelenlegi formulát kell használnunk” – mondta a versenyzőből lett üzletember.
„2026-ban viszont már számos különböző dolgot végrehajthatunk a motorpartnerünkkel. Nem átmárkázott motor lenne.”
Korábban maga az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali is élesen kritizálta Andrettiéket a hangos és tolakodó magatartásuk miatt, Michael azonban állítja, már az olasz szakember is mögöttük áll.
„Domenicali nagyon boldog volt, amikor bemutattuk a Cadillacet. Ez hatalmas dolog lenne a Forma-1 számára. Gyorsan növekednek az USA-ban, így a General Motors fedélzetre hozása nagy jelentőségű lenne minden érintettnek.”
Bennfentes sajtóhírek szerint azonban a csapatok nem csak az általuk gyanúsnak minősített gyári összefonódásba, valamint a financiális részbe kötnek bele.
Az F1-esek ugyanis a puszta alkalmasságukban is kételkednek.
Andrettiék nemrég kezdték meg a 200 millió dolláros költségvetéssel bíró, állításuk szerint a világ legkomplexebb főhadiszállásának kiépítését az indianai Fishersben, ami várhatóan pont 2025-re fog készen állni. Ekkorra már terveik szerint 600 új alkalmazottal fognak bővülni.
Az F1-es projekt kedvéért ráadásul egy európai létesítményben is dolgozni kívánnak.
Mindez azonban nem hatja meg az ellenlábasokat.
A BBC rendkívül megbízható, veterán szakírója, Andrew Benson információi alapján a csapatok szentül hiszik, hogy az amerikai bajnokságokból érkezők túlságosan is minimalisták a Forma-1-hez.
Véleményük szerint a zömében egyenkasztnival, alkatrészekkel versenyző gárdák számára túlságosan is nagy falat lenne a világbajnokságban való helytállás.
Benson továbbá arról is szót ejtett, hogy az Andretti – General Motors házasság egy másik szempontból nézve sem annyira vonzó.
A GM legnagyobb riválisának számító Ford a hírek szerint már tárgyalásokat folytat a Red Bull Racinggel egy esetleges partnerség kapcsán, amely szinte megegyezne a Porschéval tervezett, végül azonban meghiúsult frigyhez.
Andretti azonban továbbra is hisz abban, hogy 2025-ben ott lesznek a rajtrácson.
„Minden a pénzről szól. Először is azt hiszik, hogy az érkezésünkkel felhígul a pénzelosztás. Emellett pedig attól is félnek, hogy el fogjuk venni tőlük az összes amerikai szponzorukat. A kapzsiságon van a hangsúly. Csak magukat nézik és nem azt, hogy mi a legjobb a széria növekedése szempontjából.”
Andretti leszögezte, hogy átfogóan kidolgozott tervekkel rendelkeznek, a céljuk pedig az, hogy debütálásuk után néhány éven belül már a világbajnoki címért küzdjenek.
„A munkára kell koncentrálni és nem az ellenséges hangokra figyelni. Őket én motivációnak használom. Mindig szórakoztató dolog befogni a szájukat.”
Andretti már többször is sznob, európai társaságnak nevezte az F1-et, amely véleménye mellett máig kitart.
„Az F1 egy zárt, európai klub volt régen és a velünk szemben tanúsított mostani magatartásuk alapján még mindig azok. Fenyegetésként tekintenek ránk, ami eléggé sznob hozzáállás. Mi lennénk az első igazi nemzetközi csapat. Korábban az volt a kérdésük, hogy mégis mit tennénk hozzá az F1-hez? Nos, a világ egyik legnagyobb gyártóját.”
Bár érdeklődésük középpontjában jelenleg az F1 áll, ez viszont nem jelenti azt, hogy más kategóriák nincsenek a radarjukon.
Jelenleg az IndyCarban, az Indy NXT-ben, a Supercarsban, a Formula E-ben, az Extreme E-ben, valamint az IMSA-ban érdekeltek. Utóbbiban ráadásul nemrég vásárolták be magukat az egyik legikonikusabb csapatba, a Wayne Taylor Racingbe.
A portfóliójukból azonban a NASCAR még mindig hiányzik, noha tizenegy évvel ezelőtt már közel jártak a Cup Serieshez.
2012-ben megvoltak a szponzoraik, sőt még potenciális versenyzők is Kurt Busch és Matt Kenseth személyében.
A projekt azonban meghiúsult, miután a partnerként jegyzett Dodge végül úgy döntött, a következő évben kivonul a bajnokságból.
A stock-car világ csúcskategóriája viszont továbbra is terítéken van.
„Mindent megteszünk azért, hogy néhány éven belül ott legyünk a NASCAR-ban. Nagyon is vizsgáljuk ennek lehetőségét. Van pár dolog, amit figyelemmel kísérünk és remélhetőleg pár esztendő múlva belépünk a Cup Seriesbe.”

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough