Piros zászlós temetések, lehetetlen egybeesések és pöcegödör – 17 bizarr tény a NASCAR pályáiról

Ki volt az a versenyző, aki a gokartból egyenesen a NASCAR királykategóriájába igazolt át?
Melyik versenypályán számított rendszeres közjátéknak a gyászszünet miatt beintett piros zászló?
Miként lehet elesni egy zsíros szponzorációs szerződéstől a lehető legidiótább módon?
Következzék tizenhét elképesztően abszurd esemény a NASCAR versenypályáiról, amelyek hallatán borítékolhatóan kikerekedik a szemed.
1. A legidősebb versenyző, aki a NASCAR főkategóriájában kiérdemelte az év legjobb újoncának járó címet az akkor 48 éves Dick Trickle volt 1989-ben.
2. Denny Hamlin 11. nekifutásra, a 11. helyről indulva, 0.011 másodperces előnnyel nyerte meg a 2016-os Daytona 500-at a #11 Toyota volánja mögött (és igen, a versenyző neve is 11 betűből áll).
3. Ennél is durvább egybeesésre került sor egy évvel később: Ricky Stenhouse Jr. a 17-es számú autó volánja mögött, összesen 17 kört az élen töltve nyerte meg a 2017-es NASCAR Cup szezon 17. futamát, amelynek dátuma – a világ túlnyomó részén használt formátummal leírva – 1/7/17 volt.
4. A kétszeres Grand National (a mai Cup őse) bajnok, Ned Jarrett úgy nyerte meg a darlingtoni Southern 500-at 1965-ben, hogy tizennégyszer körözte le a teljes mezőnyt.
5. J.D. McDuffie pályafutása során 653 Cup versenyen vett részt, ebből 106 alkalommal végzett a legjobb tíz között, legjobb eredményét a bajnokságban pedig 1971-ben érte el az összetett kilencedik helyével. Az 1991-es, Watkins Glen-i futamon halálos balesetet szenvedett amerikai azonban sokkal inkább arról nevezetes, hogy a NASCAR legmagasabb kategóriájának történetében nem csak ő teljesítette a legtöbb versenyt győzelem nélkül, de a 653 rajtjából egyetlen-egyszer sem sikerült körhátrány nélkül célba érnie.
6. A tizenharmadik Southern 500-at 1962-ben rendezték. A szokásos sorszámozás helyett azonban a NASCAR-nak át kellett keresztelnie ’12th Renewal Southern 500-ra’ (a Southern 500 12. megújítása), miután az ultrababonás bajnok, Joe Weatherly kijelentette, nem hajlandó olyan futamon indulni, amelynek hivatalos nevében ott szerepel a 13-as.
7. Az 1978-as gokart világbajnoki címet Lake Speed kaparintotta meg olyan neveket megelőzve, mint Stefan Bellof és Ayrton Senna. Az amerikai két évvel később mutatkozott be a Winston Cupban, ezzel máig az egyetlen olyan versenyzőnek számít, aki a gokartból egyenesen a NASCAR királykategóriájába igazolt át.
Speed stock-car pályafutása azonban már nem alakult ilyen parádésan, lévén 19 évet felölelő- a másodosztályt képező Busch Seriesben (ma: Xfinity) teljesített 6 versenyével együtt- 408 futamot számláló karrierje során mindössze egyetlen győzelmet szerzett.
8. A legnagyobb hiátus rekordját két Cup-verseny között a néhai Jimmy Ingram tudhatja magáénak. A floridai pilóta második és harmadik – egyben utolsó – főkategóriás bevetése, az 1952-es darlingtoni Southern 500 és az 1980-as doveri Mason-Dixon 500 között hajszálpontosan 27 év 8 hónap és 17 nap telt el.
9. 2016 áprilisában, a SiriusXM NASCAR Radióban futó műsorában Kenny Wallace és Brad Gillie említést tett egy esetről, amelyben egy meg nem versenyző azért esett el egy potenciális szponzorszerződéstől a UPS-szel, mivel a szükséges dokumentumokat a cégnek a konkurens FedEx-szel küldte vissza.
10. Az 1963-as, Augusta Racewayre kiírt Grand National futam hátborzongató utóélettel bírt. Az első hét helyezettből ugyanis hatan később a volán vesztették életüket: az első négy helyezett – Fireball Roberts, Dave MacDonald, Billy Wade és Joe Weatherly, valamint a hatodikként leintett Jimmy Pardue versenybalesetben, a hetedik pozícióban zárt Larry Thomas pedig közúti karambolban hunyt el.
Az egyetlen pilóta, aki „megúszta az átkot”, az ötödikként befutott Ned Jarrett volt.
11. A NASCAR főkategóriájának valaha volt legfiatalabb versenyzőjének Tommie Elliott számít, aki 1951-ben, 15 évesen debütált az Altamont-Schenectady Fairgroundson. A fiatal pilóta a 15.-ként zárt a 20 autós mezőnyben.

12. A süteménygyártásban utazó Little Debbie a kilencvenes és a kétezres években több NASCAR Cup csapatot is szponzorált. A cég tulajdonosai rendkívül hűek voltak a zsidó valláshoz, amely többek között kimondja, hogy a szombat, vagyis a sabbat a nyugalom napja, tehát ekkor nem csak dolgozni, de bármilyen erőfeszítést kívánó tevékenységet sem szabad végezni. Emiatt a Little Debbie logói soha nem voltak láthatóak az általuk támogatott autókon a versenyhétvégék szombati napján.
13. Az észak-karolinai Hickory Speedway egy temető mellett terült el. Ennek révén a pálya illetékesei és a versenyek szervezői szorosan együttműködtek a helyi temetkezési vállalatokkal annak érdekében, hogy elkerüljék az időpontütközést egy szertartással. Az erőfeszítések ellenére azonban többször is előfordult, hogy mégis meg kellett szakítani a körözést valakinek utolsó útja miatt.
“Hickoryn versenyezni mindig kihívás volt” – nyilatkozta 2011-ben az ESPN-nek Ned Jarrett.
„Ha egy szertartás elkezdődött, akkor azonnal belengették a piros zászlót, hogy ne zavarjuk a temetést a pályáról áthallatszó zajokkal. Általában egy ilyen szünet 30-45 percig tartott. A rajongók eleinte nem tudták, hogy mi folyik éppen, miért állt le a futam, de idővel ez a Hickory Speedway egyik jellegzetességévé vált.”

14. A Memphis-Arkansas Speedwayen lebonyolított, 1955-ös Grand National futamon Tiny Lund komoly balesetet szenvedett, miután a biztonsági öve elszakadt, ennek hatására pedig egy borulás után kiesett az autóból.
A versenyző – akinek főszponzora ezen a viadalon a biztonsági övek gyártásában és forgalmazásában utazó Rupert Safety Belts volt – megúszta kisebb zúzódásokkal és egy törött karral.
15. A versenyautók egy-egy baleset után olykor igencsak fura helyeken tudnak kikötni. Lee Petty a chicagói Soldier Fielden rendezett egyik futamon a vonalvezetés melletti baseball-pálya belső területén, a gyémánt kellős közepén landolt. Ő azonban még mindig jobban járt, mint Wilbur Rakestraw, aki – szintén az ötvenes években – konkrétan a Lakewood Speedway egyik pöcegödrében találta magát.

16. A NASCAR Grand National 1956-os Southern 500-án Dink Widenhouse komoly balesetet szenvedett, aminek következtében megsérült a karja.
Az észak-karolinai lába az incidens után, mialatt megpróbált kimászni az autójából beakadt a pedálok mögé és az egyik bokája teljesen kifordult. Widenhouse még ekkor sem esett pánikba, szép nyugodtan kiszabadította magát, de közben egy felhevült alkatrész megégette a könyökét.
Emberünk továbbra is nyugodt maradt, végre sikerült kibújnia az ablakon, de ez sem ment simán és belegabalyodott a biztonsági övbe.
A mindaddig full higgadt Dink hidegvére azonban egy pillanat alatt a múlté lett, amikor észrevette, hogy az egyik sebéből csöpög a vér. Ennek láttán ugyanis rögtön elájult, kiesett az autóból és beverte a fejét.
17. Jimmie Lewallen az első hivatalos szezontól, azaz 1949-től kezdve egészen 1960-ig versenyzett a NASCAR-ban, ezidő alatt 57 top 10-es helyezést és egy pole-t szerezve. Ami azonban igazán érdekes, hogy a NASCAR alapítója, Bill France Sr. még a negyvenes évek végén felajánlotta neki, hogy vásárolja be magát az újonnan alakuló szervezetbe. Lewallen azonban elutasította, mondván “a NASCAR anyagi értelemben soha nem fog érni semmit”.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough