Egymás ellen fordult az FIA és a Forma-1 Andrettiék miatt?
Jelen állás szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség tárt karokkal fogadná a Forma-1 rajtrácsán a Cadillackel összebútorozott Andretti Globalt.
Az F1 viszont továbbra sem lelkesedik az érkezésükért és még az sem hatja meg őket, hogy a General Motors képében immár egy nagy gyártót tudhatnak maguk mögött.
A nagy bejelentésre a világbajnoki sorozat rögtön reagált, mondván az új belépőket nekik is jóvá kell hagyniuk, nem elegendő pusztán az FIA rábólintása.
A szövetség elnöke, Mohammed bin Szulajm nem mutogatott ujjal a csapatokra, azt azonban kijelentette, maga sem érti, miért van még mindig akkora ellenállás az amerikaiakkal szemben.
„Meglepő számomra, hogy a Cadillac-Andretti hír negatív reakciókat váltott ki. Az évek során az FIA már elfogadott kisebb, de sikeres szervezeteket is. Ezért kell biztatni az F1 iránt érdeklődő olyan globális gyártókat, mint a GM, valamint az Andrettiékhez hasonló vérbeli versenyzőket. A folyamatosan növekedő piacról érkező csapatok sokszínűvé teszik a mezőnyt, egyúttal pedig még vonzóbbá Forma-1-et.”
Michael Andretti már egy éve küzd azért, hogy megkapják a zöld jelzést és 2024-ben csatlakozhassanak a világbajnoksághoz.
A paddockban azonban óriási ellenállásba ütköztek, miután a már meglévő gárdák többsége nem titkolan aggódik azért, hogy ez negatív hatással lenne a bevételek elosztására.
Ezen hozzáállást látva az üzletember már tavaly tavasszal sznob, elitista klubnak nevezte az F1-et.
Andrettinek már megvan a maga múltja a szériában.
1993-ban, két évvel a CART bajnoki címe után igazolt a McLarenhez, ahol Ayrton Senna csapattársa lett.
Első szezonja azonban nem csak az utolsó lett, de egyben idő előtt véget is ért.
Tizenhárom futamból csak hatot fejezett be, ebből egyet zárt a dobogó legalsó fokán. Ironikus módon pontosan azon az Olasz Nagydíjon, amit követően a gárda megköszönte szolgálatait.
Később Andretti egyenesen úgy fogalmazott, szándékosan szabotálták az autóját, mivel Bernie Ecclestone így akarta megmutatni, hogy a nagy riválisnak számított CART mennyire gyenge mezőnnyel bír.
Állítása szerint egyedül Senna állt ki mellette, de még az ő szava sem volt elég ahhoz, hogy végül három versennyel a vége előtt ne mutasanak neki ajtót.
Hogy a sértettség beszélt-e Andrettiből vagy sem, azt nem lehet biztosan kijelenteni.
Egy viszont tény, a tüske máig benne van a közel 30 évvel ezelőtti események kapcsán. Az F1 pedig most is úgy játszik vele, mint macska az egérrel.
„Akkoriban az F1 határozottan egy európai klub volt és úgy érzem, még ma is az. Ezért kezelnek bennünket így, mivel mi fenyegetést jelentenénk, mint az első valódi nemzetközi csapat.
Ez egy eléggé sznob megközelítés. Végső soron mi több értéket vinnénk az F1-be, mint amennyit elvennénk. Négy-öt csapat mellettünk áll, a többiek viszont szétteszik a kezüket, és azon gondolkodnak, hogy mit hozhatnak ki ebből. Erről van szó, mindannyian rövidlátóak. Én azt mondom, hogy oké, most megkapjátok amit akartok, de mi a helyzet azzal, amit a jövőben mi hozhatunk? Őket viszont nem érdekli ez, ahogyan maga a széria sem. Csak saját magukkal foglalkoznak. Ez az F1. Mindig is ilyen volt.”
UPDATE:
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough