Grosjean ennek a „különleges” IndyCar-pilótának adna F1-es lehetőséget
Az elmúlt év során három IndyCar-versenyző is Forma-1-es autó volánja mögé pattanhatott, méghozzá egyaránt a McLaren jóvoltából.
Az Andretti Autosportot szolgáló Colton Herta a végül kútba esett szuperlicencének érdekében tesztelhette a wokingiak 2021-es gépét, míg a Chip Ganassi Racingnek vezető Alex Palou 2023-ban már egyenesen a harmadik számú pilótájuk lesz a világbajnoki sorozatban.
Mindeközben az amerikai open-wheelben pont a McLarennel szerződésben álló Pato O’Ward továbbra is csak reménykedik a nagy lehetőségben, noha spanyol kollégájához hasonlóan ő is túl van több sikeres teszten a tavalyi autóval, emellett pedig pénteki szabadedzésen is lehetőséget kapott ekkor már természetesen az MCL36-tal.
Az évtizedes F1-es múlttal rendelkezdő Romain Grosjean szerint a fiatalok teljesítménye jól szemléltette, hogy az IndyCar versenyzői is megállnák a helyüket a száguldó cirkuszban.
„Az egyik legjobb példa erre Palou, aki a COTA-n rendezett szabaededzésen, ugyanolyan abroncsokon csak két, vagy három tizeddel maradt el Lando Norristól, ami nagyon-nagyon jó” – nyilatkozta Andrettiék franciája a MotorSport Magazine-nek.
„Colton esetében viszont a helyzet már másabb. Megvan a képessége és a tempója a Forma-1-hez, ugyanakkor a karrierje során még nem nyert bajnoki címet. Ebből adódóan megértem, hogy miért nincs meg a kellő szuperlicenc-pontja, hiszen sem az Indy Lightsban [Indy NXT], sem pedig az IndyCarban Nem lett még bajnok. Szóval, miért adnák meg neki a pontokat, ha nem szerezte meg őket?
Ugyanakkor azzal a pontmennyiséggel is gond van, amit jelenleg az IndyCarért osztanak. MInimum az F2 szintjén kellene jegyezni, vagy akár még feljebb. Van pár igazán gyors pilótánk, szóval [az szl- rendszer] szerintem elég rossz.
A tény viszont jelenleg az, hogy Coltonnak nincsenek meg az egységei, mivel nem nyert bajnokságot. Ezt értem is.”
Grosjean külön kiemelte egyik kollégáját, aki véleménye szerint maximálisan megérdemelne egy lehetőséget az F1-ben.
„Rendkívül tehetséges versenyzőink vannak. Aki azonban a legjobban lenyűgözött az Scott McLaughlin. Szerintem kapnia kellene egy F1-es tesztet, nagyon gyors lenne. Az a srác igazán különleges, egy igazi született tehetség.”
A Team Penske új-zélandi sztárja három Supercars bajnoki címmel a háta mögött, de lényegében nulla open-wheel tapasztalattal érkezett meg a 2021-ben az IndyCarba.
A két széria közti óriási különbség ellenére rögtön felvette a tempót és idén már három futam után locsolhatta a dobogó tetejéről a pezsgőt, a szezonvégi összetettet pedig a negyedikként zárta.
Grosjeant ez a hihetetlen alkalmazkodása nyűgözi le a leginkább, lévén az általános tendencia pont az ellentéte annak, amit McLaughlin prezentál.
„Véleményem szerint az IndyCar kicsit másként működik az F1-nél abban a tekintetben, hogy itt sokat számít a tapasztalat. Emiatt teljesítenek annyira jól az öreg rókák. A versenyzés kemény és szoros.
Már a kvalifikációnak sem vághatsz neki 95%-on annak tudatában, hogy jó autód van, mert nem lesz elég. Muszáj minden egyes kört 100%-on megtenni, ami hatalmas kihívás, ugyanakkor nagyon szórakoztató is.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough