F1: Kiszivárgott, hogy kik lehetnek Andretti titkos partnerei
Nem kispályázik az Andretti Global.
A Michael Andretti vezette alakulat a minap rakta le alapkövét annak a gigantikus főhadiszállásnak, amiről Mario Andretti nem kevesebbet állított, mint hogy nagyobb lesz a Ferrari otthonánál.
A kampuszon helyet kap az összes USA-ban versenyző csapatuk (IndyCar, Indy NXT, IMSA), továbbá innen fogják irányítani a Formula E és az Extreme E globális vonatkozású ügyeit is.
Szintén kialakításra került a saját technológiai és fejlesztési központjuk, lesz egy külön étterem az Andretti-család receptjeivel az étlapon, múzeum, valamint egy külső amfiteátrum is, ahol többek között közös futamnézéseket fognak rendezni.
A létesítmény felépítése 200 millió dollárt kóstál, ami pontosan megegyezik azzal az összeggel, amennyibe a Forma-1-es gárdájuk nevezése kerülne.
Andrettiék ugyanakkor továbbra is szentül állítják, hogy bármelyik pillanatban le tudnák tenni az asztalra az F1-hez szükséges pénzt is, ráadásul teljes egészében. A labda azonban már lassan egy éve az FIA térfelén pattog, hatalmas ellenállásba ütközve nem csak a szövetség, de a világbajnoki sorozat vezetősége és maguk a rajtrácson lévő csapatok részéről is.
Az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali korábban azt tanácsolta nekik, hogy a saját gárda helyett inkább egy már létező csapatba szálljanak be.
Ennek kapcsán az utóbbi hónapokban felmerült lehetőségként az Alpha Tauri, miután sajtóhírek szerint a Red Bull fontolgatta annak eladását.
MIchael Andretti a főhadiszállás munkálatainak megkezdése apropójából tartott sajtóeseményen elmondta, ez az opció már nincs terítéken. Ugyanakkor elárulta, nagy előrelépéseket tettek annak érdekében, hogy az előzetes terveknek megfelelően valóban ott legyenek a 2024-es mezőnyben.
„[A Red Bull] nem érdeklődik az Alpha eladása iránt” – szögezte le a csapatvezető hozzátéve, hogy már csakis kizárólag önálló projektben gondolkodnak.
„Minden nap keményen dolgozunk azért, hogy új csapatként bővítsük a rajtrácsot. Magabiztos vagyok. Még nem kaptuk meg a zöld jelzést, de nagyon közel járunk.”
Az eseményen részt vett az épületkomplexumnak otthont adó Indiana állam kormányzója, Eric Holcomb, valamint a kereskedelmi ügyekkel megbízott Brad Chambers is. Utóbbi politikus viccesen megjegyezte, hogy a NASCAR-csapatukat is innen fogják majd működtetni.
„Nem vagyunk a NASCAR-ban…. Még” – reagált Michael, mire Mario közbevágott:
„Oda is becsatlakozhatunk!”
Bár ez a lehetőség egyelőre nincs porondon, Andrettiék azonban tíz évvel ezelőtt már közel jártak a Cup Serieshez.
2012-ben megvoltak a szponzoraik, sőt még potenciális versenyzők is Kurt Busch és Matt Kenseth személyében.
A projekt azonban meghiúsult, miután a partnerként jegyzett Dodge végül úgy döntött, a következő évben kivonul a bajnokságból.
Idén márciusban azonban Andretti a Sports Business Journalnak így nyilatkozott:
“Mindig is nyitva tartottam az ajtót a NASCAR-nak. Ez az Egyesült Államok első számú szériája, úgyhogy jó lenne egy napon belevágni, ha megfelelő lehetőség kínálkozik.”
A fentiek alapján pedig a nagy kérdés az, hogy mégis honann van ennyi pénzük?
Az egyetlen nyilvánosan ismert, igazán nagy volumenű partnerük a Gainbridge, amely az IndyCarban szereplő, Colton Herta által vezetett 26-os Dallara-Honda főszponzora és zömében ők fogják állni a 22 éves versenyző brutális fizetésemelését is.
A Group 1001 alá tartozó pénzügyi vállalat az F1-es törekvéseket is támogatja, azt viszont sejteni lehetett, hogy nem ők Andrettiék többszáz milliós projektjeinek kiemelt finanszírozói.
A megbízható Indy Star információi szerint a rejtélyes partner nem más, mint a 325 milliárd dollár feletti vagyont kezelő befektetési és pénzügyi tanácsadó vállalat, a Guggenheim Partners (GP).
Ezt Andretti mindeddig nem erősítette meg, a sajtóeseményen azonban több erre vonatkozó utalást is tett.
Köszönőbeszédében megemlítette a GP vezérigatóját, az $5.3 milliárdos vagyona révén a világ ötszáz leggazdagabb embere közé tartozó Mark Waltert, majd azt is megjegyezte, hogy a főhadiszállásuk dizájnját a világhírű Guggenheim Múzeum inspirálta.
A vállalat a pletykák szerint nem csak a létesítményt és az F1-es belépési díjat finanszírozná, de emellett még annak a közel 1 milliárd dollárnak az oroszlánrészét is, ami a majdani csapat optimális működtetéséhez szükséges.
Az Indy Star konkrétan rákérdezett az Andrettiéknél a Guggenheim-kapcsolatra, de egyelőre nem kívántak válaszolni.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough