Az F1 fenyegetését látva végre megjött az IndyCar esze
Számtalan kritika érte az elmúlt évekban az IndyCart azt illetően, hogy lényegében egyáltalán nem foglalkoznak a bajnokság marketingjével.
A NASCAR folyamatosan dolgozik a promóción, idén ősszel debütált saját dokusorozatuk, emellett pedig már nem csak nemzetközi versenyeket terveznek, de egyenesen saját világbajnokságban is gondolkodnak.
A legnagyobb fenyegetést azonban a Forma-1 jelenti, amelynek népszerűsége elképesztő ütemben nő az USA-ban.
A világbajnoki sorozat 2023-ban már három futamot fognak rendezni, továbbá Logan Sargeant személyében ismét lesz amerikai pilóta is a rajtrácson.
Az IndyCar viszont tétlenül ült.
Ezt látva többek között olyan pilóták fejezték ki nemtetszésüket, mint például Graham Rahal, vagy a McLaren F1-es tesztereként is jegyzett Pato O’Ward.
Az Arrow McLaren SP mexikói ifjonca hazájában hatalmas népszerűségnek örvend, amit azonban az izolált IndyCarban nem tud kellőképpen kihasználni.
Patót régóta zavarja a széria hozzááláása, legutóbb pedig nem volt rest egyenesen kijelenteni, hogy az USA-béli autósport-rajongók már jóval többet tudnak az Forma-1-ről, mint a IndyCarról.
A tendenciát pedig annyira aggasztónak tartja, hogy egyenesen odáig ment, ha nem tesznek sürgősen valamit, akkor az F1 el fogja tiporni az amerikai open-wheelt.
A legkényesebb témát hosszú évek óta az oválpályák képezik, amelyekből a rajongók többet akarnak látni a naptárban, a helyszíni nézettség azonban ezeken a futamokon – az Indy 500 kivételével – enyhén szólva is siralmas.
Idén viszont a Hy-Vee bábáskodása alatt lezajlott, iowai duplaforduló megmutatta, hogy megfelelő promócióval igenis lehet tömegeket vonzani az oválos versenyekre is.
Az üzlethálózat törekvéseinek hála mindkét napon teltház előtt körözhettek a mezőny autói, amikor pedig a pályán nem volt akció, sztárfellépők szórakoztatták a közönséget.
A hétvége sikere csak még inkább felerősítette azon kritikákat, miszerint az IndyCarnak nem lenne szabad sajnálnia a pénzt és energiát a reklámra.
Hiába nyújt fantasztikus versenyeket a széria és rendelkezik vonzó személyiségű pilótákkal, ha ennek híre nem jut el a tömegekhez.
A negatív hangok ezekban a napokban is körbelengték a szériát, mondván még arra sem hajlandóak, hogy afféle keresztpromócióként kihasználják az új autók miatt az IMSA-ra háruló figyelmet.
December elején, Daytonán nagyszabású tesztet rendeztek a Rolex 24-re készülve, amelynek mezőnyében több IndyCar-pilóta is tiszteletét fogja tenni. Ezt az IMSA büszkén hirdette is, maga az Indy viszont pár nyúlfarknyi posztot leszámítva rá se hederített.
Szerencsére azonban úgy tűnik, Penske-ék mégis dolgoznak a háttérben.
Néhány nappal ezelőtt hivatalossá vált, hogy távozik pozíciójából az IndyCar eddigi marketingért felelős alelnöke, SJ Luedtke, aki korábban a Nike márka-igazgatója volt.
Ez a lépés már előrevetítette, hogy komoly változások várhatóak.
A Sports Business Journal értesülései szerint a Penske Entertainment végre valahára rájott arra, hogy az erőteljes – különösen az F1 amerikai hódítása kapcsán tapasztalt – nyomással szemben muszáj valamit tenniük. Ennek érdekében jelentős mértékben meg fogák növelni a költségvetésük marketingre vonatkozó részét.
Első körben jött is a bejelentés, hogy jövő tavasszal érkezik az IndyCar legelső dokusorozata.
A korábbi hírek még egy komplett szezont felölelő, Drive to Survive stílusú show-ról szóltak, ehelyett viszont a hatrészes ‘100 Days to Indy’ (100 nap Indy-ig) című alkotást fogják kapni a nézők.
Ahogyan sejthető, a forgatókönyv nélküli műsor a csapatok és a pilóták Indianapolis 500-ra való felkészülését mutatja be.
Az epizódokat a CW-n tekinthetik meg először az amerikai nézők, majd nem sokkal utána a gyártásával megbízott VICE TV repertoárjába is bekerül.
Kíváncsian várjuk a folytatást, mert az IndyCar maximálisan megérdemli, hogy kitörjön a nem túl hízelgő „motorsport legjobban őrzött titka” skatulyából és igazán mainstreammé váljon.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough